خبرگزاری کار ایران

آیت الله فاضل لنکرانی:

شوراهای‌شهر ، نسل‌امروز را فدای نسل‌های آینده نکنند

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: گاهی می‌بینیم شوراهای شهر قانونی را مصوب می‌کنند که در ۳۰ سال بعد ازآن بهره برداری شود، اول باید نسل امروز را حفظ کنید، درست است که مسئولان باید نسبت به آینده دغدغه و آینده نگری داشته باشند اما نه اینکه از وضع فعلی غافل و نسل امروز را فدای سی سال بعد کنیم.

به گزارش ایلنا از قم، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در دیدار علی اکبر زلیکانی عضو شورای اسلامی و جمعی از فعالان فرهنگی شهر ساری که در دفتر این عالم دینی در قم برگزار شد، در خصوص اهمیّت مسئولیت در شورای شهر، اظهار داشت: باید قصد اولی و اصلی مسئولان در شورای شهر خدمت به مردم باشد.

وی تصریح کرد: شورای شهر بخشی از مجموعه دولت و یا یک اداره یا جایی که حقوقی می‌گیرند تا در قبالش کاری انجام دهند نیست، بلکه مجموعه‌ای منتخب از مردم برای خدمت به خود مردم است؛ در واقع هویت شورای شهر یک هویت خالص مردمی است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: باید ارتباط اعضای شورای شهر با مردم ارتباطی شفاف و بدون واسطه بوده و دغدغه اصلی شان حل مشکلات، کمک به مردم و از بین بردن موانع باشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که در آیات و روایات نمی‌توانیم مستحبی را بالا‌تر از خدمت به مردم و گره گشایی از کار خلق الله پیدا کنیم، گفت: اگر مسئولان بدانند دست گیری و خدمت به امت اسلامی از هزاران رکعت نماز و سال‌ها روزه مستحبی بالا‌تر است، همواره سعی می‌کنند در این مسیر از یکدیگر سبقت بگیرند.

وی خاطرنشان کرد: علمای بزرگی که تمام متن دین در دست آنها بوده، همواره گفته‌اند عمل مستحبی بالا‌تر از خدمت به مردم و رفع حوائج آن‌ها نداریم؛ از این رو اعضای شوراهای اسلامی شهر باید به جایگاه و اهمیّت معنوی کار خود واقف باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه تنها خدمت خالصانه است که اعتماد مردم را جلب می‌کند، افزود: اگر مردم ببیند اعضای شورای شهر دغدغه آن‌ها را دارند، با همدلی و همراهی به پیشرفت امور کمک کرده و در اجرای برنامه‌های مختلف صبوری و مشارکت می‌کنند.

وی یادآور شد: گاهی اوقات اخباری می‌رسد که شهرداری‌ها به استناد برخی مصوبات شورای شهر پول‌ها و عوارض‌های زیادی از مردم می‌گیرند، در حالی که نباید طوری تصمیم گیری کرد که مردم فکر کنند یک شورایی درست شده که بر مشکلاتشان بیافزاید و همواره مبالغی را تحت عنوان عوارض دریافت کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این که یکی از نکاتی که در خصوص شورا اهمیّت زیادی دارد این است که مصوبات شورا بیشتر باید در مسیر رفع مشکلات امروز مردم باشد، خطاب به شوراهای شهر گفت: نسبت به وضع موجود دقیق باشید، و بدانید مشکلات نسل امروز کم نیست؛ گاهی می‌بینیم قانونی را مصوب می‌کنند که در ۳۰ سال بعد ازآن بهره برداری شود، در حالی که اول باید نسل امروز را حفظ کنید.

وی افزود: درست است که مسئولان باید نسبت به آینده دغدغه و آینده نگری داشته باشند اما نه اینکه از وضع فعلی غافل و نسل امروز را فدای سی سال بعد کنیم.

آیت الله فاضل لنکرانی گفت: نباید به بهای اینکه نسل بعد قرار است از مصوبه‌ای استفاده کند نسل فعلی را در تلاطم و مشکلات عجیب نگه داریم، بلکه باید جمعی بین مشکلات نسل فعلی و آینده نگری باشد. 

وی با بیان این که باید بالفعل خیلی مراقب مردم باشیم، گفت: مردم ما در همه صحنه‌ها امتحان خودشان را پس داده و همیشه پای نظام و انقلاب اسلامی ایستاده‌اند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم در ادامه سخنان خود با بیان این که مسئول موفق کسی است که بتواند دل مردم را به دست آورد و در فضای جامعه آرامش ایجاد کند، گفت: متاسفانه برخی به دنبال این هستند که در بین مردم و جامعه اضطراب و نا‌امنی اقتصادی و غیر اقتصادی خصوصا در شوراهای اسلامی شهر، ایجاد کنند. 

وی افزود: این رفتار‌ها یا از سر نا‌آگاهی و یا منفعت جویانه است، در حالی که شورا به منزله نقطه امید مردم و برای رفع امور شهر تشکیل شده است و اقداماتشان باید در سطح خوبی انجام شود.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان این که باید به دنبال این باشیم که آرامش بیشتری در جامعه محقق شود، گفت: این نکته را همیشه در نظر داشته باشید که خدمت به مردم خیلی اثر دارد، و توفیق مسئولیت هم از نعمت‌های خداست؛ که در یک زمانی امور مردم از طریق شما انجام شود و شما واسطه خیر الهی باشید؛ لذا باید در همه امور حق خداوند متعال را در نظر بگیرید.

وی با تأکید بر این که نباید مسئولیت در شورای اسلامی شهر را با شغل‌های دیگر مقایسه کرد، گفت: توصیه حقیر به مسئولان شورا این است که بر اساس روایتی از امام دهم محاسبه روزانه داشته باشید، که مثلا امروز مشکل چند نفر را حل کردم؛ اصلا مشکل چند نفر را شنیدم و توانستم مشکلشان را حل کنم.

گفتنی است در پایان این دیدار علی اکبر زلیکانی عضو شورای اسلامی شهر ساری دیوان مقتل منظوم میرزا محمود فدایی مازندرانی از مجتهدین دوره قاجار که بزرگ‌ترین مقتل منظوم تاریخ ادبیات فارسی ست را به کتابخانه تخصصی فقه ائمه اطهار اهدا نمود.

کد خبر : ۳۲۱۵۳۳