خبرگزاری کار ایران

در دیدار تولیت حرم حضرت معصومه عنوان شد؛

مدیر عامل آبفار قم: اصلاح الگوی مصرف آب یکی از الزامات فرهنگی است

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۱۵۱

صادق پور: حجم آب روستاها از بیش از ۱۲۰ چشمه و چاه استحصال می شود که به بیش از ۱۲.۵ میلیون مترمکعب می رسد / تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س): با مدیریت منابع می توان پاسخگوی نیاز مردم بود /

ایلنا: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با تاکید مدیریت مصرف آب و اصلاح الگوهای مصرف تاکید کرد، گفت: اصلاح الگوی مصرف آب یکی از الزامات فرهنگی است.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم، در دیدار مدیر عامل آبفار قم با تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ابتدا صادق پور با ارائه گزارشی از عملکرد شرکت و وضعیت آب روستاها افزود: باید تمام تمرکز و توان شرکت و دیگر نهادها را بر روی مساله نحوه مصرف آب قرار داد.

وی خاطر نشان کرد: روستاهای استان قم از نظر کمی و کیفی با مشکل شدید منابع تولید آب مواجه است و تنها محل تامین آب در حاضر منابع زیرزمینی است و دسترسی به آب سرشاخه های دز و سد ۱۵ خرداد با مشکلات و موانعی در زمینه تامین مالی وجود دارد و تنها تعداد محدودی از روستاهای این استان این امکان فراهم شده و تعدادی نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: ضمین اینکه منابع تامین آب هر روز رو به کاهش است ولی متاسفانه میزان تقاضا رو به افزایش است.

رییس هیات مدیره شرکت آبفار قم با اشاره به فعالیت های این شرکت در زمینه اصلاح الگوی مصرف گفت: در این زمینه وزیر نیرو نیز دیداری با علما و مراجع عظام داشته است و همه مراجع نسبت به حرمت اصراف در آب اتفاق نظر داشتند.

مدیر عامل آبفار قم بیان کرد: در این راستا فتاوای آیات و مراجع عظام تقلید اخذ شده و در اختیار مراکز مذهبی، فرهنگی و مساجد سطح استان و سراسر کشور قرار گرفته است.

به گفته وی در حاضر بیش از ۳۰ پروژه در حال اجراست که بخش عمده این پروژه ها از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری تامین شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به تمهیدات انجام شده و همکاری های مسوولین ارشد استان، امسال به عنوان یکی از کم آب ترین سال ها موفق به عبور از آن با کمترین تنش شدیم.

این مقام مسئول اضافه کرد: حجم آب روستاها از بیش از ۱۲۰ چشمه و چاه استحصال می شود که به بیش از ۱۲.۵ میلیون مترمکعب می رسد.

وی افزود: ولی متاسفانه چیزی که عملا اندازه گیری می شود حدود ۷.۵ مترمکعب است و مابقی آن، آبی است که به حساب نیامده و در مسیر تولید تا مصرف گم می شود.

وی در ادامه انشعابات غیرمجاز را یکی از مهمترین عوامل در افزایش آب های به حساب نیامده عنوان کرد و افزود: با اصلاح الگوی مصرف می توان با همین ظرفیت موجود و منابع آبی فعلی پاسخگوی نیاز مردم بدون لزوم به اجرای پروژه جدید بود.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س): با مدیریت منابع می توان پاسخگوی نیاز مردم بود

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(س) نیز در این دیدار گفت: با مدیریت منابع می توان بحران کم آبی را مدیریت کرد و پاسخگوی نیاز مردم بود.

حجت الاسلام و المسلمین " سیدمحمد سعیدی " با تاکید بر تجمیع منابع موجود افزود: با بکارگیری امکانات و منابع هرچند کم می توان اقدامات بزرگی را انجام داد.

وی با بیان روایتی از حضرت رسول اکرم(ص) افزود: جمع آوری و به خدمت گرفتن صحیح امکانات می توان به اهداف بزرگی دست یافت.

وی ادامه داد: انسان وقتی در تنگنا قرار میگیرد از امکانات موجود به نحو شایسته و مطلوبی استفاده می کند چنانچه که نمونه های زیادی را در زمان هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که رزمندگان اسلام علی رغم کمبود سلاح و عدم تخصص جنگی با اتکا به امکانات موجود به پیروزی دست یافتند.

سعیدی در ادامه با اشاره به اینکه معارف اسلامی و شیعی برای همه ابعاد زندگی دنیوی و اخروی دارای رهنمودهای کارگشاست، گفت: باید به کشف این رهنمودها پرداخت و به آن التزام عملی داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس آموزه های اسلامی هیچ بن بستی وجود ندارد و همیشه راه حلی برای خروج از بن بست وجود دارد.

وی با بیان اینکه در دین ما برای مصرف آب چه دستورات و نکاتی قابل توجهی مطرح شده است، گفت: نماز مهمترین عبادتی است که در اسلام به عنوان ستون دین بیان شده است و انجام آن وابسته به تحصیل طهارت است و طهارت هم به وسیله آب محقق می شود.

وی با اشاره به این آب مایه حیات انسان است، گفت: برای تحصیل طهارت نیاز به آب است ولی در شرایط خاص که دسترسی به آب کافی برای شرب و طهارت وجود ندارد شارع مقدس اولویت را برای شرب و نجات جان انسان ها قرار داده و راهکار دیگری برای طهارت در نظر گرفته است.

وی تصریح کرد: چنانچه مردم به فلسفه این حکم خداوند آشنا شوند متوجه خواهند شد که خداوند برای حفظ جان انسان از برخی دستورات صرف نظر کرده است در نتیجه در اصلاح الگوی مصرف خود اقدام خواهند نمود.

در ادامه این دیدار نیز مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم گفت: روستاهای استان قم از نظر کمی و کیفی با مشکل شدید منابع تولید آب مواجه است و تنها محل تامین آب در حاضر منابع زیرزمینی روستاها و دسترسی به آب سرشاخه های دز و سد ۱۵ خرداد است.

مهندس " علی جان صادق پور " قم با اشاره به فعالیت های این شرکت در زمینه اصلاح الگوی مصرف گفت: در این زمینه وزیر نیرو نیز دیداری با علما و مراجع عظام داشته است و همه مراجع نسبت به حرمت اصراف در آب اتفاق نظر داشتند.

وی خاطر نشان کرد: در حاضر بیش از ۳۰ پروژه در حال اجراست که بخش عمده این پروژه ها از اعتبارات سفر مقام معظم رهبری تامین شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز