خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله فاضل لنکرانی:

علم فقه باید متناسب با شرایط روز پاسخ گوی نیازها باشد

asdasd
کد خبر : ۱۷۴۲۱۱

فقه حکومتی با درس‌های متداول حوزه محقق نمی‌شود / مسؤولان حوزه به مراکز تخصصی توجه کنند / مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مستقل بوده و بودجه‌ای از حوزه و دولت ندارد.

ایلنا: رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این که علم فقه باید متناسب با شرایط روز پاسخگوی نیازها باشد، تأکید کرد: فقه حکومتی با درس‌های متداول حوزه محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قم، آیت‌الله شیخ محمدجواد فاضل لنکرانی در آزمون ورودی ۸۰۰ نفر از داوطلبان تحصیل در رشته‌های تخصصی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برای سال تحصیلی ۹۴-۹۳، با بیان این‌که امیدواریم عنایت خداوند شامل حال حوزه‌های علمیه و مراکز تخصصی باشد، اظهار داشت: چند سالی است که مراکز تخصصی حوزه در حال درخشش هستند و بر غنای علمی حوزه به ویژه در فقه افزوده‌اند.

وی با اشاره به روایت «ما انعم اللّه‏ عزّوجلّ علی عبد بعد الایمان باللّه‏ افضل من العلم بکتاب اللّه‏ و معرفة تأویله»، ‌ ابراز کرد: ‌ این حدیثباید در فکر و ذهن ما حاکم باشد چون خداوند بعد از نعمت ایمان به خودش، نعمتی بالاتر از علم به کتابش و شناخت تفسیرش را به کسی نداده است.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با تأکید بر این‌که علوم حوزوی راه رسیدن و آشنایی با کتاب خدا است، اظهار داشت: راه انکشاف تجلیات خدا و آگاهی به رموز اسرار کتاب خدا، تحصیل علوم دینی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که فقه در میان علوم دیگر از شرافت بیشتری برخوردار است، افزود: ‌ کسی که با این علم آشنا نباشد نمی‌تواند به کتاب آسمانی علم پیدا کند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به اهمیت مراکز تخصصی حوزه علمیه، گفت: این مراکز متکفل فقه و از اسباب مهم حفظ فقه و فقاهت هستنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بر ضرورت توجه مسؤولان حوزه علمیه به مراکز تخصصی تأکید کرد و گفت: اگر بخواهیم فقاهت در حوزه‌ها شکوفایی داشته باشند باید این مراکز توسعه پیدا کنند.

وی با بیان این‌که گسترش علم فقه از نظر کمی و کیفی باید مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: علم فقه قابل مقایسه با علوم دیگر نیست؛ فقه ما در این زمان با فقه ۱۰ سال پیش و با فقه قدما تفاوت کرده است و باید متناسب با شرایط روز پاسخگوی نیازها باشد.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به این‌که این مقداری که فقه در جامعه و میان بشریت گسترش پیدا کرده با هیچ علمی قابل مقایسه نیست، اظهار کرد: مگر ما در فلسفه، عرفان و حتی تفسیر چه اندازه رشد کرده‌ایم؟ آن مقدار که در علم فقه توسعه پیدا کردیم در علوم دیگر به این اندازه نبوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که ما امروز در فقه با یک میدان وسیعی از نظر محدوده رو به رو هستیم، گفت: از این رو فضلای ما باید با استفاده از مراکز تخصصی در این مسیر بیشتر تلاش کنند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که مراکز تخصصی به دنبال تربیت مجتهدانی قوی هستند، افزود: باید طلاب از امکانات مراکز تخصصی برای رسیدن به هدف به بهترین شکل استفاده کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این‌که حوزه در آینده نیازمند تأسیس مراکز تخصصی ویژه‌تری است، ابراز داشت: ما نیازمند تأسیس مدارس تخصصی فقه معاملات، ‌ فقه عبادات، ‌ فقه حج، فقه سیاسی، فقه زنان و فقه پزشکی هستیم.

وی ادامه داد: برای مثال امروز سؤالات فراوانی در زمینه فقه پزشکی مطرح می‌شود و از حوزه علمیه توقع پاسخگویی در این زمینه را دارند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یکی از تأکیدات و مطالبات رهبری از حوزه علمیه را ورود به عرصه فقه حکومتی و تبیین آن دانست و اظهار کرد: ‌ فقه حکومتی نیازمند پژوهش و تدوین متون مختلف است و برای تحقق آن در حوزه باید مدارس تخصصی در این زمینه تأسیس شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که فقه حکومتی با درس‌های متداول حوزه محقق نمی‌شود، ابراز کرد: راه تحقق فقه حکومتی در حوزه تأسیس مراکز تخصصی و استفاده کردن از ظرفیت‌های اساتید و فضلای چنین مراکزی است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که در حوزه استعدادهای فراوانی وجود دارد، بر ضرورت توجه به این استعدادها تأکید کرد و گفت: فلسفه تأسیس مراکز تخصصی این است که استعدادهای حوزه شناسایی و به آنها بها داده شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به امکانات محدود مراکز تخصصی حوزه، ‌ افزود: ‌ اکثر مراکز تخصصی حوزه مستقل هستند و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز مستقل و بودجه‌ای از حوزه و دولت ندارد.

وی استقبال پر شور طلاب از مراکز تخصصی حوزه را مورد توجه قرار داد و گفت: این استقبال گسترده که بیش از سال‌های گذشته است توجه مسؤولان حوزه را می‌طلبد تا از مراکز تخصصی حمایت کنند و اهتمام به تأسیس مراکز دیگر داشته باشند.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که نباید استعدادهای حوزه از امکانات محروم شوند، افزود: اگر ما نیز برای طلاب نتوانستیم کاری انجام دهیم باید خودشان با برنامه ریزی و استفاده از تجربیات گذشتگان راه خود را ادامه دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز