خبرگزاری کار ایران

علی اکبر اکبری- معاون توسعه و تکنولوژی

فولاد سنگان تولید محور است

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۹۶۲۲

فولاد سنگان تولیدکننده مواد اولیه مورد نیاز فولاد مبارکه و مجری طرح‌های مختلفی است که در راستای افزایش کیفیت و تولید و توسعه زیرساخت‌ها، حفظ محیط‌زیست و مسئولیت‌های اجتماعی برنامه‌ریزی شده‌اند و محور اصلی تمام طرح‌هایش بر پایه ارتقای کیفت و افزایش تولید است.

علی اکبر اکبری، معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی گفت: با توجه به اینکه در فولاد سنگان محور اصلی اقدامات بر پایه افزایش تولید محصول باکیفیت است اکثر پروژه‌های تعریف شده نیز در این راستا می‌باشد، تا بتوانیم روند تولید شرکت را با بهترین کیفیت در مرحله اول حفظ کنیم و در مراحل بعدی افزایش دهیم .

وی افزود: در این خصوص پروژه‌هایی تعریف شده است تا بتوان در سه بخش مختلف حفظ و افزایش کیفیت تولید فعلی، افزایش تولید در برنامه‌های بلند مدت و استراتژیک و زیرساخت‌ها، اقدامات لازم را انجام دهیم. لذا توجه به حوزه زیرساختی برای تحقق دو هدف دیگر ضروری است.

به گفته اکبری عمده پروژه‌هایی که در سال گذشته شروع شده است، در سه بخش پروژه‌های تولیدی، توسعه‌ای و زیرساختی می‌باشند.

وی در ادامه گفت: در بخش زیرساخت، با توجه به اینکه تصمیم شرکت مبنی بر افزایش ظرفیت تولید، نیازمند زیرساخت‌هایی از قبیل آب و برق و در کل انرژی هستیم. بنابراین پروژه‌هایی برای تامین آب کارخانه‌های فعلی و طرح‌های توسعه‌ای تعریف کرده‌ایم. دو پروژه عمده شامل انتقال آب از دشت کرات به طول 50 کیلومتر در حال حاضر حدود 45 درصد پیشرفت داشته است .

اکبری افزود: پروژه دوم که هم در قالب مسئولیت‌های اجتماعی و محیط‌زیست منطقه است و هم در حوزه زیرساختی تأمین بخش از آب مورد نیاز کارخانه‌های فولاد سنگان می‌باشد، تصفیه پساب شهری شهر تایباد است که با سرمایه‌گذاری 12000 میلیارد ریالی در احال انجام است. وی اظهار داشت: جمع‌آوری فاضلاب و پساب از داخل شهر انجام می شود، و پس از تصفیه، آب به وسیله خطوط انتقال به تصفیه‌خانه منتقل می‌شود و پس از تصفیه توسط خطوط دیگری به شرکت منتقل می‌شود که امیدواریم حدود 35 درصد از مصرف آب سالیانه شرکت را به این صورت تامین کنیم.

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان در ادامه اظهار داشت: برای این پروژه حدود ده هزار میلیارد ریال هزینه شده است و در مجموع سرمایه‌گذاری تامین آب و بخشی از زیرساخت دیگر انرژی، حدود 22 هزار میلیارد ریال است که این پروژه‌ها 40 درصد پیشرفت داشته است و امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم این خط را راه‌اندازی کنیم .

به گفته اکبری در بخش برق که مشکل کلی کشور است و اکثر شرکتهای صنعتی با این مشکل دست به گریبان‌اند، ترجیح بر این بوده که سرمایه‌گذاری بیشتری انجام شود و راه سخت‌تری را طی کرده‌ایم و به سراغ انرژی‌های تجدید‌پذیر رفته‌ایم.

وی افزود: در این راستا پروژه‌های تعریف شده است که تولید200 مگاوات برق بادی یکی از آنهاست.

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان افزود: با توجه به محدوده جفرافیایی منطقه که در کریدور بادی ایران مخصوصا خط سنگان به سراوان، قرار دارد، پتانسیل بسیار خوبی برای تولید برق از نیروی خدادادی باد وجود دارد که با پیگیرهای انجام گرفته، مجوزهای مربوطه نیز صادر شده است و حال حاضر بستر لازم فراهم شده است و تکنولوگ‌ها نیز انتخاب شده‌اند. اکبری اظهار داشت: 200 میلیون یورو سرمایه‌گذاری برای این پروژه صورت پذیرفته است که منابع آن جذب، و مجوز‌ها نیز تکمیل شده است.این پروژه بزرگ با همکاری گروه فولاد مبارکه انجام خواهد شد، چرا که پس از بهره برداری ضمن تزریق برق به شبکه سراسری که بخشی از بار شبکه رفع خواهد کرد، به نوعی درآمدزایی برای گروه فولاد مبارکه است و در مواقع پیک از همین برق تولیدی می توانیم استفاده نماییم.

اکبری گفت: در حال حاضر این پروژه استارت خورده و تقریبا بخشی از مهندسی آن انجام شده است. با توجه به جدید بودن پروژه، امیدواریم طی ماه‌های آینده پییشرفت خوبی داشته باشد و لازم به ذکر است که دکل‌های باد سنجی و سایر کارهای اولیه این پروژه نیز انجام شده است.

به گفته معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان پروژه تعریف شده بعدی در حال حاضر در حد امکان‌سنجی و بررسی است که در صورت تصمیم‌گیری پروژه دو خط کردن خطه کردن انتقال گاز به شرکت است. هرچند پروژه‌های پیش بینی شده و کنونی نیازمند مصرف گاز است اما مشکلاتی از قبیل قرار گرفتن سنگان در انتهای خط انتقال گاز وجود دارد.

وی افزود: این پروژه تنها در حد تعریف است و هنوز کامل نشده و حدود 8000 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری نیاز دارد که امیدواریم طی 6 ماهه اول سال جاری در صورت تصویب و رفع موانع، راه‌اندازی شود .

اکبری اظهار داشت: پروژه‌های مذکور از پروژه‌های زیر ساختی فولاد سنگان هستند که برای تامین آب و برق و به طور کلی انرژی، شرکت طرحهای توسعه‌ای به آن نیاز است.

وی ادامه داد: در بخش توسعه شرکت نیز پروژه‌هایی تعریف شده که با توجه به اینکه تامین مواد اولیه فولاد مبارکه توسط فولاد سنگان انجام می شود اهمیت زیادی دارند.

 وی ادامه داد؛ به دلیل وجود ناترازی در بخش تولید کنسانتره و گندله و مصرف آن، و اینکه به طور کلی در کشور با کمبود کنسانتره و گندله مواجه هستیم، مسائلی برای حال و آینده پیش‌بینی شده است و به همین دلیل پروژه افزایش زیر سقف ظرفیت گندله 2.5 میلیون تنی نیز در طرحهای توسعه شرکت گنجانده شد که سرمایه‌گذاری آن به حدود 60 میلیون یورو می‌رسد. در حال حاضر خرید بخشی از تجهیزات در حال انجام است و حدود 20 تا 22 درصد پیشرفت داشته و امیدواریم تا پایان امسال این خط نیز راه‌اندازی شود.

 به گفته اکبری پروژه بعدی راه‌اندازی پلنت 2.5 تنی جدید کنسانتره است که مناقصه آن برگزار شده و 13 درصد پیشرفت داشته است. در این پلنت جدید با توجه کمبود منابع سنگ آهن در کشور و  استفاده شرکتهای صنعتی و معدنی از سنگ آهن مگنتیتی، با استفاده از تکنولوژی جدید به سراغ منابع هماتیتی رفته‌ایم که در این مقیاس برای اولین بار در کشور انجام می‌شود.

به گفته معاون توسعه و تکنولوژی فولاد سنگان، در این راستا تست‌های فنی انجام شده است و با کمی مساعدت از سوی ایمیدرو و سازمان های مربوطه و گمرک، این امیدواری وجود دارد که طی ماه‌های آیند عملیات اجرائی شروع شود. اما باید گفت اخذ مجوزهای لازم سرمایه‌گذاری‌ انجام شده و شروع پروژه تحول خوبی است. اکبری افزود: با توجه به اینکه برای اولین بار در منطقه خراسان در این مقیاس قرار است سنگ آهن هماتیتی که به عنوان باطله فروخته می‌شد مورد استفاده قرار گیرد، در مقیاس کشور کار خوب و بزرگی در حال انجام است.

اکبری خاطر نشان کرد: این پروژه برای فولاد سنگان یکی از افتخارات تحقیق و توسعه و” R&D” است، چرا که قریب به 3 سال کار پژوهشی انجام گرفت و بیش از 46 مدل مختلف تست بر سنگ آهن منطقه انجام شد، که 3 تست موفقیت‌آمیز و مطابق با تحقیقات و استانداردها ثبت شد و در نهایت بر سر یک مدل جمع‌بندی نهای فنی صورت گرفت و سرمایه‌گذاری حدود 100 هزار میلیارد ریالی انجام شد.

به گفته اکبری موضوع بعدی این است که با توجه به کاهش منابع مگنتیتی در حال استخراج، گروه مبارکه بر کار بر روی کانی‌های دیگر آهن همچون هماتیت و رده‌های پایین‌تر را شروع کرد به طوریکه کمتر شرکتی همچون مبارکه ریسک و سرمایه‌گذاری روی کانی‌های دیگر غیر از مگنتیت را می پذیرد .

اکبری افزود: علاوه بر هماتیت‌ در بخش R&D  شرکت فن آوری و نوآوری فولاد مبارکه به اتفاق فولاد سنگان به صورت مشترک بر روی کانی‌های کم مغناطیس‌تر حتی کمتر از هماتیت همچون گوتیت و سیبریت و مابقی کانی‌ها که حتی خرید و فروش نمی‌شوند کار پژوهشی انجام داده است.

وی ادامه داد: پروژه بعدی به دلیل کمبود ظرفیت بارگیری ریلی و عدم وجود پتانسیل حمل 5 میلیون تن محصول تولیدی گندله، پروژه بارگیری کامیونی با ظرفیت 3 و نیم میلیون تن در سال برنامه‌ریزی شده است.

 به گفته اکبری بارگیری کامیونی قطعا نیاز به کامیون دارد و برای حمل بار، مشکلاتی در جاده نیز وجود دارد، لذا سرمایه‌گذاری‌هایی انجام شده و در این راستا نیز تمهیدات لازم صورت پذیرفته است .همچنین به دلیل مشکلات در حوزه حمل و نقل، سال گذشته از انتقال حدود 1.8 میلیون تن گندله تولیدی باز ماندیم و این امر سبب شد تا تولید مختل گردد و بخشی از سرمایه شرکت از دسترس خارج شود.

معاون توسعه و تکنولوژی فولاد با اشعلام این نکته که کارخانه 5 میلیون تنی کنسانتره 5 میلیون تن باطله تولید می‌کند افزود؛ عموما شرکت‌ها، این باطله را به صورت تر به انباشتگاه‌های باطله می‌ریزند.

اکبری تاکید کرد: در فولاد سنگان به این منظور آبگیری باطله انجام می‌شود که علاوه بر اینکه مصرف آب را نسبت به نورم کارخانه‌های دیگر50 درصد کاهش می دهد، باطله خشک بوسیله دستگاهی به نام اسپریدر که سیستم مکانیزه انباشت باطله است انجام می‌گیرد، تا بتوان باطله موجود را به صورت خشک دوباره دپو کنیم و به نوعی خاکی را که از معدن گرفته‌ایم به معدن بازگردانیم .

به گفته وی برای این پروژه 25 میلیون یورو سرمایه‌گذاری شده است که هم پروژه زیست محیطی بوده و ضمن کمک به حفظ تولید، در راستای مسئولیت اجتماعی نیز می باشد.

اکبری ادامه داد: هدف بلند مدت ما هوشمندسازی کارخانه است تا جایی که بتوانیم از نتایج  انقلاب چهرم صنعتی در تولید محصولات خود استفاده نماییم. در این راستا در فاز اول تمام نمونه‌گیری‌ها به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد تا بهره‌وری و کیفیت خط بالا برود.

وی تاکید کرد: از آنجا که در شرایط تحریم، تامین قطعات و  تجهیزات با مشکل رو به رو است، در بخش بومی‌سازی و مهندسی معکوس، در وهله اول از شرکتهای با سابقه که در این مسیر گام برداشتند کمک می‌گیریم و همزمان کار طراحی نقشه سه بعدی، تدوین دفترچه‌های فنی و سفارش ساخت بر اساس پژوهشهای فنی که در واحد بومی سازی و مهندسی معکوس صورت می‎گیرد را به پیش می‌بریم. در بخش‌های خاص همچون کنسانتره و گندله حدود 12 میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی شده است به عبارتی آن‌ها را معکوس کرده و ساخته‌ایم و بخش زیادی حدود 340 قطعه و 14 تجهیز بومی‌سازی شده است.

اکبری در پایان گفت: مهمترین تجهیز بومی شده در ایران که برای اولین بار انجام شده است ساخت  لاینر هندلر می‌باشد، که قیمت مشابه خارجی آن 2.5 میلیون یورو است، ولیکن با حدود 35 میلیارد تومان هزینه ساخت داخل شده است. اکبری در پایان اظهار داشت ذکر این نکته ضروریست؛ با توجه به اینکه قطعات بومی‌سازی ممکن است مشکلات و ایراداتی داشته باشد اما در مراحل مختلف و در طی زمان با کسب تجربیات، کیفیت و طول عمر قطعات بومی‌سازی شده بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز