خبرگزاری کار ایران

ریل گذاری سنگ آهن مرکزی ایران در مسیر توسعه/ ظرفیت های خارجی را نباید نادیده گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۱۸۸۸

شرکت سنگ آهن مرکزی ایرانی آهن قدیمی ترین شرکت معدنی آهن ایران با بیش از 50 سال قدمت یکی از بازیگران فعال حوزه معدن و آهن کشور به شمار می رود و ذخایر و ظرفیت های بسیاری را برای توسعه دارد.

 

به گزارش خبرگزاری ایلنا، مجتبی حمیدیان مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران درحاشبه برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه و سمپوزیوم فولاد در جزیره کیش در نشست خبری با اصحاب رسانه از ظرفیت ها، موقعیت ها و چالش های شرکت سنگ آهن مرکزی ایران سخن گفت.

وی اظهار کرد: با توجه به طی بخشی از مسیر توسعه شرکت سنگ آهن مرکزی ایران ما به دنبال توسعه و سرعت بخشیدن به فعالیت های گذشته و ایجاد فرصت ها و ظرفیت های جدید و ارتقاءجایگاه این شرکت هستیم.

حمیدیان با اشاره به اینکه حوزه معدنی یک زنجیره از فعالیت های بررسی، مطالعاتی و اکتشافی تا بهره برداری است افزود: از دیگر سرفصل هایی که به جد در شرکت سنگ آهن مرکزی به دنبال آن هستیم حوزه و سایت های صنعتی است و رویکرد مدیریت در این بخش تقویت و رفع ایراداتی است که در وضعیت شرکت بوده و همچنین تکمیل زنجیره صحیح و درست در مسیر توسعه اقتصادی است.

وی رفع مشکلات و چالش های زیرساختی و پایدارسازی زیرساخت ها را از دیگر موارد مهمی عنوان کرد که در شرکت شکل گرفته است و افزود: در این بخش به دنبال آن هستیم که با تکمیل و افزایش قابلیت های زیرساختی، پتانسیل توسعه با سرعت بالا در این مجموعه حفظ شود.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در ادامه تاکید کرد: دوحوزه دانش بنیان و هوشمند سازی از سال گذشته در دستور کار اصلی شرکت قرار گرفته است و ما در این نمایشگاه نشست هایی با شرکت های منتخب دانش بنیان صنعت و معدن برگزار کردیم.

وی افزود: یکی از راهبردهای جدی در شرکت سنگ آهن مرکزی همکاری با دانش بنیان ها و توسعه فعالیت هایی است که بتواند در ایجاد ارزش افزوده بالا موثر باشد و زیرساخت های مختلفی در این حوزه شکل گرفته است.

هوشمند سازی به دلیل اهمیت بالا و روند رو به رشدی که این فناوری در آینده صنعت دنیا خواهد داشت از مهمترین حوزه هایی است که حمیدیان توجه به آن را ضروری برشمرد.

وی به تامین مالی به عنوان پیشران تمامی فعالیت های شرکت تاکید کرد و افزود: زیرساخت های تامین مالی از اقدامات مهمی است که در دستور کار این شرکت قرار دارد.

علاوه بر این ها تامین مالی را پیشران همه این فعالیت ها می دانیم و زیرساخت های تامین مالی که اقدامات جدید در دستور کار قرار دارد.

وی در ادامه به سوالات خبرنگاران حاضر در نشست پاسخ داد.

 

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر بهره گیری از ظرفیت های خارجی در سرمایه گذاری و در زنجیره تامین مالی شرکت اظهار کرد: با توجه به موضوع تحریم ها در شرایط سختی برای استفاده از این ظرفیت وجود دارد اما این به معنای عدم تمرکز بر این حوزه و مذاکرات در این رابطه نیست.

وی ادامه داد: در حال حاضر به جد با چند مشاور مسیر سرمایه گذاری خارجی و تامین مالی را پیگیری می کنیم اگر چه سخت و ریسکی است اما معتقدیم شرکت ها باید مسیرها و راهکارهای مختلف تعامل را بررسی کنند زیرا همواره این عدم ارتباط ماندنی نیست و باید شرکت ها زیرساخت های لازم را برای زمانی که امکان تعامل ایجاد می شود داشته باشند.

حمیدیان در رابطه با سوال دوم ایلنا مبنی بر تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع فولاد در کشور نیز گفت: ما ظرفیت های داخلی داریم که از آن ها غافل بوده ایم و طبیعتا حوزه هایی بوده که جدی گرفته نشده و در حوزه خارجی هم ظرفیت معادن افغانستان جدی است و کنسرسیومی از شرکت های بزرگ شکل گرفته است که همچنان هم روی پهنه های مختلف فعال هستند و یکی دو مجموعه دیگر هم حضور پیدا کرده اند که شاید نیاز امروز نباشد اما باید به سراغ آن ها برویم که در صورت نیاز تا 10 سال آینده بتوانیم مواد اولیه خود را تامین کنیم.

حمیدیان در پاسخ به نحوه همکاری با شرکت های دانش بنیان گفت: ما در یک رقابت اقتصادی با جهان قرار داریم و باید با شرکت هایی همکاری کنیم که بتوانند در کمترین زمان با ارائه راهبردها و راهکارهای نوین در افزایش ارزش افزوده و تکنولوژی شرکت موثر باشند.

وی همچنین به اصلاحات ساختاری در این دوره مدیریت اشاره کرد و افزود: ایجاد جایگاه های فناوری در شرکت برای بهره گیری از ظرفیت های دانش بنیان ها یکی از اصلاحات ساختاری است که در دستور کار این شرکت قرار داده شده است.

دریافت مجوز برای ایجاد ساختارهای جدید سرمایه گذاری با بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان از دیگر مواردی است که مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران در این نشست به آن اشاره کرد.

حمایت، تقویت، ترویج و حل مشکلات شرکت های دانش بنیان برای بزرگ شدن و رسیدن به یک خانواده اقتصادی دانش بنیان بزرگ در کشور از راهبردهایی است حمیدان به آن تاکید کرد.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر فعالیت در حوزه صادرات تاکید کرد: در سال های اخیر با تلاطم هایی که در بازار جهانی اتفاق افتاد و مسائل و مشکلات داخلی، با چالش های زیادی روبرو بودیم؛ از ابتدای دوره به شدت به دنبال فعالسازی ظرفیت صادرات حرکت کرده و سال گذشته موفق شدیم این شرکت را به گردونه شرکت های صادراتی وارد کنیم و امسال با پیگیری های انجام شده و ثبات شرایط در کشور به ظرفیت های صادراتی نگاه ویژه تری داشته باشیم.

اجرای پروژه های کوچک مقیاس و راه اندازی کارخانه 1.7 تنی آهن اسفنجی و مشارکت و راه اندازی شرکت هایی که محصولات و سرویس های آن ها قابلیت صادراتی داشته باشد از دیگر برنامه ها و رویکردهای صادراتی این شرکت به گفته حمیدیان است.

تخصصی سازی فعالیت ها به گفته مدیرعامل شرکت سنگ آهن از دیگر رویکردهای این شرکت است که در این مسیر 10 شرکت زیرمجموعه با 50 درصد ماموریت جدید شکل گرفته است تا در حوزه های فعالیت خود علاوه بر تخصصی کار کردن پاسخگو نیز باشند.

وی در خصوص نحوه تامین مالی در شرکت نیز با اشاره به اینکه معتقدیم با برنامه ریزی صحیح در شرایط کنونی نیز می توان اتفاقات خوبی رقم زد افزود: 40 پروژه پیشران و ضروری برای بقاء و آینده شرکت در نظر داریم که پیش بینی می شود 50 هزار میلیارد تومان حجم سرمایه گذاری روی این پروژه هاست که اولویت بندی در این خصوص صورت گرفته است

حمیدیان از استراتژی های راهبردی در این خصوص صحبت کرد و افزود: مولد سازی دارایی های غیر مولد؛ مدیریت صحیح سرمایه و دارایی ها، انعقاد قرار داد عرضه در بورس با بخشی از سهام، جذب سرمایه گذاران و سهامداران جدید و بهره گیری از فرصت ها و ظرفیت های سرمایه گذاران حاضر از جمله این استراتژی هاست.

وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر بدهی های شرکت نیز خاطرنشان کرد: بخشی از بدهی‌ها مربوط به ایجاد خط‌های جدید بهره برداری با منابع داخلی و همزمانی آن با واریز سود به سهامداران بوده است.این بدهی‌ها به امید آینده‌ای بهتر ایجاد شده است که سقوط قیمت‌ها در بازار و تحقق نیافتن تحلیل‌های سود آوری پروژه‌های جدید از دیگر عوامل اصلی آن است؛ متاسفانه بدهی‌های شرکت با سرعت مد نظر، تسویه نشده است.

بیست و پنجمین سمپوزیوم و نمایشگاه بین الملی فولاد در جزیره کیش 2 تا 4 آبان ماه با حضور بزرگترین فعالان عرصه صنعت فولاد کشور برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز