در گفتوگو با ایلنا مطرح شد؛
تهیه اطلس خوراک ایرانی و تعریف مسیر گردشگری مخصوصِ خوش خوراکها/ دورخیز ایران برای ورود به گردشگری غذا
گردشگری خوراک از جمله حوزههای گردشگری خلاق است که گردشگران صرفا برای کسب تجربه و خلاقیت و چشیدن طعم غذاهای ملل مختلف سفر میکنند و ایران نیز قصد دارد با تکمیل اطلس خوراک، گام در این حوزه از گردشگری بگذارد.
به گزارش خبرنگار ایلنا، هرچند این روزها به واسطه شیوع ویروس کرونا، حوزه گردشگری با چالشهای بسیار روبهروست اما این مهم فرصتی است تا بتوان حوزههای جدید در گردشگری تعریف کرد و به نوعی ایران را که بیشتر گردشگران دنیا آن را به عنوان مقصدی در حوزه گردشگری فرهنگی و تاریخی و گاها طبیعتگردی میشناسند، به عنوان مقصدی برای سایر حوزههای گردشگری از جمله گردشگری خوراک معرفی کرد.
گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری است که میتواند ضمن تنوع بخشیدن به سبد محصولات گردشگری کشورمان سبب شناسایی و احیای دامنه وسیعی از انواع و اقسام غذاهای محلی و نوشیدنی شده و بهعنوان محصولی جذاب به گردشگران داخلی و خارجی ارائه شود. در این راستا شاهد راهاندازی کمیته ملی گردشگری خوراک هستیم که سعی دارد با تکمیل اطلس خوراک ایرانی، در زمینه توسعه گردشگری خوراک گامهای بلندی بردارد.
لیلا اژدری (مدیرکل دفتر همکاری و توافقهای ملی گردشگری) با اشاره به شکلگیری کمیته ملی گردشگری خوراک و شورای سیاستگزاری خوراک در خصوص اطلس خوراک ایرانی و روند پیشروی تکمیل این اطلس به ایلنا گفت: اطلس خوراک ایرانی که اجرای فاز دوم آن آغاز شده است، یک فرهنگ جامع از انواع خوراکیها و نوشیدنیهای مناطق مختلف ایران است که افزون بر پیشینه، تنوع و روشهای تهیه، خواص و فواید آنها را سازگار با جغرافیای پهناور ایران معرفی میکند. درواقع دراین اطلس همانند ویکی پدیا، افراد مختلف از جای جای ایران به معرفی و روشهای تهیه انواع خوراک ایرانی از غذاها و نوشیدنیها و دم نوشها گرفته تا شیرینیها، دسرها، نانها و... میپردازند. با شناسایی و معرفی خوراکهای ایرانی میتوانیم علاوه بر تعریف مسیرهای گردشگری با محوریت خوراک، به تدارک برنامههای دیگر از جمله استارتآپ غذایی و ثبت میراث ناملموس و حتا برگزاری جشنوارههای ملی و بینالمللی بپردازیم و سبک خوراک ایرانی که یکی از قدیمیترین سبکهای خوراک دنیاست، را بیش از گذشته معرفی کنیم.
او با تاکید برآنکه یکی از اهداف تهیه اطلس خوراک، تهیه بسته سفر با محوریت خوراک و غذاست، تصریح کرد: قصد داریم تا خوراک را تبدیل به محصولی جدید برای حوزه گردشگری کنیم. هرچند اکنون نیز به صورت جسته و گریخته به گردشگری غذا پرداخته میشود به این معنا که گردشگران تاریخی و فرهنگی یا بک بکرها در کنار دیدن آثار و جاذبههای گردشگری ایران، به یک روستا هم سفر میکنند و طعم غذاهای محلی را میچشند اما هدف اصلی سفر آنها به ایران، چشیدن طعم غذاهای ایرانی نیست. درواقع، به مفهوم اصلی گردشگری خوراک که مسافران فقط به منظور تجربه کردن این نوع از گردشگری به ایران بیایند، هنوز در حوزه گردشگری ما اتفاق نیفتاده است. درصدد آن هستیم تا بتوانیم تورهایی مخصوص خوراک و غذا تعریف کنیم و در سبد کالاهای گردشگری ایران جای گیرد.
اژدری با اشاره به آنکه گردشگری خوراک در دنیا از جمله زیرمجموعههای گردشگری خلاق است، تصریح کرد: گردشگری خوراک نوعی گردشگری غیر انبوه است به این معنا که آهسته و کم شتاب اتفاق میافتد و مسافر به دنبال تجربه و یادگیری است. درواقع فقط بینندهای نیست که درهتل اقامت داشته باشد و صرفا از جاذبهها دیدن کند و بدون ارتباط برقرار کردن با مردم محلی، بازگردد. در گردشگری خلاق، گردشگر به دنبال آن است که زندگی و فرهنگ مردم را لمس کند و حتا در گردشگری خوراک با این هدف سفر میکند که روش پخت غذاها را بیاموزد و حتا خلق کند. این نوع از گردشگری در دنیا جدید است و کشورهایی مانند مالزی، فیلیپین، اندونزی و کره در این حوزه فعال هستند و ایران هم باتوجه به قابلیتهایی که در این حوزه دارد، میتواند جذابیتهای زیادی برای گردشگران خلاق و گردشگران خوراک داشته باشد.
دبیر کمیته ملی گردشگری خوراک در پاسخ به سئوالی مبنی برآنکه یکی از مهمترین بخشهای گردشگری خوراک در کشورهای مختلف، غذاهای خیابانی است که در کشور ما زیاد مورد توجه قرار نگرفته، از این رو اگر قرار است به حوزه گردشگری خوراک در ایران توجه شود، تا چه اندازه حوزه غذاهای خیابانی نیز توسعه خواهند یافت، گفت: قطعا میتواند سبب رشد شود. هر زمان که یکی از بخشهای حوزه گردشگری رشد کند، سایر دستگاهها که در آن حوزه فعال هستند و ممکن است نسبت به برخی مسائل موضع داشته باشند، رویکرد متفاوتی را اخذ میکنند. هر زمان مسئولان و سایر ذیربطان گردشگری خوراک ببینند که این حوزه تا چه اندازه میتواند برای شهرها و مناطق مختلف درآمدزا باشد، قطعا راه را برای توسعه غذاهای خیابانی نیز هموار میکنند.
باتوجه به شیوع ویروس کرونا و این مهم که توسعه گردشگری خوراک رابطه مستقیم با چگونگی وضعیت شیوع این ویروس دارد، شاید توسعه و پرداختن به این مهم یکی از چالشبرانگیزترین راههای توسعه گردشگری در کشور به حساب آید. اژدری دراین خصوص گفت: در تمام موارد تابع دستوران و تصمیمات ستاد ملی کرونا هستیم. هر زمان که چراغ سبز نشان دهند و خبرها از کنترل ویروس کرونا حکایت کنند، بحثهای میدانی گردشگری خوراک را فعال خواهیم کرد و هر زمان که ستاد ملی کرونا برگزاری سفر و تجمعات را ممنوع اعلام کند، قطعا تابع این تصمیمات خواهیم بود. سعی ما بر آن است تا آهسته و پیوسته کارهای بنیادی و زیرساختهای این حوزه را فراهم کنیم تا در فرصت مناسب بتوانیم با رویکردی مناسبتر ورود کنیم.
انجام مطالعه در مورد گردشگری غذا در کشورهای دیگر، برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان گردشگری غذا و کسب تجارب آنها، نشست با اتحادیههای مرتبط با حوزه غذا، مذاکره با برخی از دانشگاهها برای تدوین برنامه راهبردی، تهیه برنامه چشمانداز و پلنهای اجرایی یک ساله و سه ساله، نهایی کردن گام پژوهشی با مرکز پژوهشگاه میراثفرهنگی، مذاکره با دستگاهها و نهادها برای همکاری و حمایت از طرح، هماهنگی با جامعه آژانسداران برای ایجاد بسته سفر تخصصی گردشگری غذا و نیز هماهنگی و برنامهریزی با جامعه بومگردی برای برگزاری رویدادهای غذا و آیینهای مرتبط ازجمله اقدامات صورت گرفته در این زمینه به شمار میآیند.
به گفته مدیرکل دفتر همکاری و توافقهای ملی گردشگری علاوه بر واحدهای بومگردی سایر فعالان حوزه گردشگر از رستورانها گرفت تا هتلها و ... میتوانند در حوزه گردشگری غذا ورود کنند و هیچ محدودیتی در این خصوص وجود ندارد. هریک از این بخشها ممکن است مسافران و گردشگران خاص خود را داشته باشند. باید بتوانیم زمینه را برای فعالیت همه بخشها فراهم کنیم.