خبرگزاری کار ایران

«همچون در یک آیینه» پرویز جاهد منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۶۲۰۸۲۹

مجموعه مقالات و نقدهای پرویز جاهد پیرامون سینمای قبل و بعد از انقلاب ایران با عنوان «همچون در یک آیینه» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «همچون در یک آیینه» مجموعه مقالات و نقدهایی از پرویز جاهد درباره سینمای ایران است که توسط نشر افراز منتشر و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شده است.

کتاب در دو فصل کلی دیروز و امروز سینمای ایران است. تمرکز پرویز جاهد در فصل اول (بخش دیروز سینمای ایران) بیشتر بر جریان موج نوی سینمای ایران و چهره‌های شاخص آن مثل ابراهیم گلستان، فرخ غفاری، فریدون رهنما، بهرام بیضایی، داریوش مهرجویی، پرویز کیمیاوی، ناصر تقوایی و سهراب شهیدثالث بوده است.

او در فصل دوم (بخش امروز سینمای ایران) که به نقد فیلم‌ها، فیلمسازان و جریان‌های سینمای پس از انقلاب ایران مربوط است، عمدتا روی فیلمسازان مستقل با گرایش‌های هنری که خارج از بدنه اصلی و تجاری سینما، فیلم‌هایشان را ساخته‌اند متمرکز شده است.

پرویز جاهد در مقدمه این کتاب نوشته است: «مطالعه سینمای ایران و بررسی تحولات آن از منظر تاریخی و زیبایی‌شناسی، همواره از دغدغه‌های اصلی و حرفه‌ای من بوده و هست. این مطالعه و بررسی نه تنها شامل جریان‌ها، ژانر‌ها، سبک‌ها و گرایش‌های اصلی موجود در سینمای ایران بوده بلکه رویکرد‌ها و نگاه‌های فردی‌تر، مستقل‌تر و حاشیه‌ای‌تر در سینمای ایران را نیز دربرمی‌گیرد. کتاب حاضر، گزیده‌ای از مقاله‌ها، نقد‌ها و نوشته‌های من دربارۀ گذشته و امروز سینمای ایران است که در طی بیست سال گذشته نوشته‌ام و به طور پراکنده در نشریات و سایت‌های مختلف منتشر شده و اینک یکجا منتشر می‌شود. انگیزه اصلی من از انتشار دوباره آن‌ها به این خاطر است که خیلی از این مطالب، دیگر در دسترس علاقه‌مندان مباحث مربوط به سینمای ایران نیست و حالا کسانی که مایل‌اند می‌توانند آن‌ها را یکجا مطالعه کنند. از خانم اعظم کیان افراز، مدیر محترم نشر افراز که مشوق من در انتشار این مجموعه مقالات بوده کمال تشکر را دارم.»

پیش از این کتاب‌های «سلطان موج نو» (بازخوانی آثار فرانسوا تروفو)، «جهان تیره و تار بلاتار»، «پازولینی و سینمای شعر» و «سینمای مستقل جان کاساوتیس» زیر نظر پرویز جاهد و توسط نشر ایجاز منتشر شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز