خبرگزاری کار ایران

روایت آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر؛

درخشش «همنوازان دلگشا» و اجرای موسیقی ایرانی توسط گروه جز ایتالیایی

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۹۹۴

دهمین و آخرین شب از جشنواره موسیقی فجر در حالی جمعه (29 دی) برگزار شد که در بخش موسیقی ایرانی گروه «همنوازان دلگشا» اجرایی تحسین برانگیز را به نمایش گذاشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز پایانی اجراهای سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با برگزاری 10 اجرا در بخش‌های ارکسترال، تلفیقی، موسیقی دستگاهی، بین‌الملل و پاپ سپری شد.

در میان این اجراها، گروه «همنوازان دلگشا» که از ساعت 21:30 اجرایش را در تالار رودکی آغاز کرد؛ یکی از درخشان‌ترین اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجر را در زمینه موسیقی اصیل ایرانی روی صحنه برد. اجرایی که با همراهی گروهی از نوازندگان توانمند و جوان به سرپرستی موزیسین خوش‌ذوق عرصه نی‌نوازی یعنی سیامک جهانگیری، نمایشی تحسین‌برانگیز از موسیقی ایرانی را در سالن رودکی به مخاطبان ارائه کرد.

در این اجرا سامر حبیبی (نوازنده کمانچه)، حمید خوانساری (نوازنده عود)، علی اصغر عربشاهی (نوازنده تار)، پویان عطایی (نوازنده سنتور)، وحید فتایی (نوازنده تنبک) و حسین علیشاپور به عنوان خواننده در کنار سیامک جهانگیری (نوازنده نی) گروه «همنوازان دلگشا» را تشکیل می دادند.

این در حالی بود که پیش از گروه «همنوازان دلگشا» ویولنیست ایتالیایی «لوکا چیارلا» از ساعت 18:30 در سالن رودکی اجرایش را روی صحنه برده بود.

در تالار وحدت نیز فرانچسکو کفیسو، دیگر موزیسین ایتالیایی حاضر در سی و سومین جشنواره موسیقی فجر، مجموعه‌ای از قطعات موسیقی جز را با همراهی گابریل ایوانجلیستا، مائورو شیاوونه و ادم پچه برای مخاطبان ایرانی‌اش از ساعت 18:30 اجرا کرد. کفیسو در بخشی از برنامه‌اش یکی از قطعات ماندگار موسیقی ایران را که برای ایرانی‌ها مملو از نوستالوژی است، اجرا کرد. این گروه جز ایتالیایی؛ قطعه «بهار دلنشین» ساخته زنده‌یاد روح الله خالقی را به عنوان سورپرایز برنامه‌شان اجرا کردند و نکته جالب اینکه نوزانده فلوت این گروه، به خوبی از عهده اجرای ربع پرده‌های قطعه «بهار دلنشین» که در مایه اصفهان ساخته شده، برآمد.

«ارکستر سمفونیک تهران» دومین برنامه خود را در جریان برگزاری این دوره از جشنواره موسیقی فجر با رهبری شهرداد روحانی از ساعت 21:30 به اجرا درآورد. در این برنامه «آوای اسلوانیک شمارۀ ۸» از نتوان دورژاک، «کنسرت پیانو شمارۀ ۲» از فردریک شوپن با همراهی پیانیست هلندی مارتینوس وان دن هوک، «طرح‌های سمفونیک» از احمد پژمان، «مدی‌تیشن» از جول سنه و «پرندۀ آتشین» از ایگورا استرادنیسکی اجرا شد.

مهیار علیزاده نیز برنامه‌ای را در برج آزادی از ساعت 18:30 روی صحنه برد که طی آن قطعاتی چون دزدیده چون جان می‌روی، گفتم غم تو دارم، مرگ من روزی فرا خواهد رسید، ای هفت سالگی، عمری است تا از جان و دل، بود آیا که خرامان ز درم باز آیی، حیلت رها کن عاشقا و خاطرات اجرا شد.

گروه موسیقی «کماکان» نیز به سرپرستی مهدی ساکی قطعاتی را با الهام از موسیقی و نغمات جنوب ایران از ساعت 21:30 در برج آزادی اجرا کرد.

پریچهر خواجه، نوازنده قانون نیز به همراه بهنام معصومی نوازنده تنبک، اجرای دونوازی را از ساعت 18:30 در فرهنگسرای نیاوران روی صحنه برد و به نوازندگی در دستگاه چهارگاه پراخت. این در حالی بود که «آکی کورودا» بانوی پیانیست ژاپنی نیز از ساعت 21:30 در همین سالن به اجرای برنامه پرداخت.

در بخش پاپ نیز دو اجرا در سالن ایرانیان روی صحنه رفت که طی آن گروه «بمرانی» از ساعت 19 و امید نعمتی و گروهش از ساعت 22 میزبان علاقمندان موسیقی پاپ بودند.

به این ترتیب اجراهای سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر به پایان رسید و مراسم اختتامیه این جشنواره نیز امشب (شنبه 30 دی) در تالار وحدت برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز