خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی و آسیایی مطرح شد؛

وزیر علوم: عرفان از آسیا برخاسته و به شهرت رسیده/دانشگاه‌ها جایگاه مهمی در گفت‌وگوهای صلح‌آمیز و عاری از خشونت دارند

asdasd
کد خبر : ۵۸۱۴۵۴

دانشگاه‌ها به عنوان سازندگان استعدادها و ایده‌های بی‌نظیر و شرکای موثر توسعه جهانی با اشتیاق، خلاقیت و ایده‌ها و اندیشه‌های بزرگ می‌توانند به پیشرفت جامعه و حل مشکلات داخلی و بین‌المللی یاری رسانند و جایگاه عظیمی در گفت‌وگوهای صلح‌آمیز و عاری از خشونت ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، منصور غلامی (وزیر علوم تحقیقات و فناوری) صبح امروز (23 دی‌ماه) در افتتاحیه نخستین اجلاس گفت‌وگوهای فرهنگی و آسیایی که به مدت سه روز در سه شهر تهران، مشهد و بابل با حضور 23 کشور آسیایی برگزار می‌شود، گفت: قاره آسیا نه تنها پهناورترین قاره جهان که کهن‌ترین قاره در تمدن، فرهنگ و علم و دانش است. همچنین تنوع فرهنگی و تکثر اقوام و فرهنگ‌ها در آسیا، این قاره را با سایر قاره‌ها متمایز ساخته است. ما در قاره‌ای زندگی می‌کنیم که اشتراکات تمدنی، تاریخی و فرهنگی فراوانی در بین مردم کشورهای مختلف آن به چشم می‌خورد. قاره آسیا از دیدگاه فرهنگ دارای مرز محدودی نیست. اشتراکات خط، زبان، آداب و رسوم و دین در کشورها مشهود است. همانگونه که خواستگاه اصلی عرفان از آسیا برخواسته و به شهرت جهانی رسیده است.

غلامی ادامه داد: بسیاری از شاعران، حکما، ادبا و دانشمندان زاده همین قاره بوده‌اند و امروز جهانی شده‌اند از این رو توجه به اشتراکات فرهنگی و پرهیز از منازعات مذهبی و سیاسی و همچنین گفت‌وگو و هم‌اندیشی پیرامون مسائل کشورها از موضوعات مهم و اساسی برای مردم عادی است. از آنجا که بسیاری از منازعات و چالش‌ها ریشه فرهنگی داشته و عمدتا به سوءبرداشت‌ها و بهره‌گیری هدفمند رسانه‌ها، قدرت‌ها و جریان‌های سیاسی از کاستی‌های موجود در فهم و درک مشترک فرهنگی بین جوامع بازمی‌گردد، گفت‌وگوهای فرهنگی در برابر مسائل و معضلاتی که امروزه همه فرهنگ‌ها و ادیان را در معرض نگرانی‌ها و تهدیدات مشترک قرار داده؛ ضروری و اجتناب‌ناپذیر است. شرایط امروز نظام بین‌الملل به‌گونه‌ای است که توسعه و بقای کشورهای واقع در هر منطقه به میزان همکاری مشارکت و همگرایی آنها بستگی دارد.

غلامی، اینکه کشورها برای رفع چالش‌های منطقه‌ای خود به دنبال دستیابی به راه‌های جدیدی باشند را طبیعی دانست و گفت: این واقعیت که کشورها برای رفع چالش‌های منطقه‌ای خود همواره در پی دستیابی به راه‌حل‌های جدیدی برای ادامه حیات موجود می‌باشند، غیرقابل انکار است ولی از آنجا که راه‌حل‌های به دست آمده روبنایی و کوتاه‌مدت بوده و در عمل نتایج کوتاه‌مدتی را به همراه دارند، مورد توجه و اقبال قرار نمی‌گیرند. عدم توجه به برنامه های بلندمدت و زیرساختی یکی از مهم‌ترین معضلات سیاست‌گذاری در کشورهای آسیایی است که موجب کاهش اعتماد مردم به عنوان مهم‌ترین منابع هر کشور می‌شود.

وزیر علوم تاکید کرد: گفت‌وگوهای مستمر در میان دانشگاهیان، نخبگان و اندیشمندان ازجمله برنامه‌ها و راه‌حل‌های بلندمدت و راهبردی است که می‌تواند علاوه بر هم‌افزایی، دانش، فرهنگ‌و تمدن را فراهم آورد. در این راستا همکاری دانشمندان در سطح بین‌المللی شکل گسترده‌ای از همکاری‌ها و مشارکت‌های علمی که نتایج مطالعات انجام شده؛ اهمیت و مزایای زیادی دارد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم متذکر شد: متمایز کردن نقش مورد توافق و غیرحساس دانش و فرهنگ در روابط ایران و کشورهای آسیایی قابلیت نهادهای علمی و دانشگاهی ایران و گروه‌های مرجع آسیا و حل و فصل چالش‌های موجود در مسیر توسعه همکاری‌ها ازجمله اهدافی است که باید در برقراری گفت‌وگوهای فرهنگی و علمی میان نهادها و مراجع علمی و فرهنگی و نیز شخصیت‌ها و سازمان‌های فرهنگی و تحقیقاتی کشورهای آسیایی مدنظر قرار گیرد. فرهنگ‌های مختلف با گفت‌وگو، همفکری و گسترش همکاری‌ها موجب از میان برداشتن جهل و جدایی و جنگ خواهند شد. هدف نهادهای متولی فرهنگ به ویژه نخبگان و دانشگاهیان در عرصه بین‌الملل نهادینه کردن فرهنگ و دستیابی به جهانی عاری از خشونت و جنگ است. جهان عاری از خشونت نیازمند تعامل، همفکری و پذیرش دیدگاه‌های طرف مقابل بدون تعصب و پیش‌داوری و گردهمایی امروز نشان از این اراده و تصمیم دارد.

وزیر علوم اظهار داشت: همه می‌دانیم یکی از بسترهای مهم در تشریک مساعی میان جوامع مختلف، دانشگاهیان و نخبگان یک کشور هستند. دانشگاه‌ها به عنوان سازندگان استعدادها و ایده‌های بی‌نظیر و شرکای موثر توسعه جهانی با اشتیاق، خلاقیت و ایده‌ها و اندیشه‌های بزرگ می‌توانند به پیشرفت جامعه و حل مشکلات داخلی و بین‌المللی یاری رسانند و جایگاه عظیمی در گفت‌وگوهای صلح‌آمیز و عاری از خشونت ایجاد کنند.

غلامی اضافه کرد: توجه به کسب دانش و علم از گذشته تاکنون از اقدامات هر کشور محسوب می‌شود. دانش‌اندوزی از سده‌های بسیار دور در میان مردمان فرهیخته آسیا وجود داشته و نمونه بارز آن بنیان دانشگاه جندی‌شاپور است که به 17 قرن پیش و دوره ساسانیانی بازمی‌گردد. دانشگاه محیط شادابی، نوگرایی و نوزایی است. محیط بالیدن شخصیت‌ها، جوشیدن استعدادها و بروز نقاط پنهان شخصیت انسان‌هاست.

وزیر علوم سپس آماری از وضعیت دانشگاه‌ها و دانشجویان ایران ارائه داد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با داشتن بیش از 2هزار و 600 دانشگاه و بیش از 4میلیون دانشجو در مقاطع مختلف و تعداد زیادی پژوهشگاه و مراکز تحقیقاتی ظرفیت بزرگ و ارزشمندی دارد که مایل است از آن در راستای همکاری‌های علمی و فرهنگی با نخبگان در دانشگاه‌های کشورهای آسیایی همکاری و همراهی داشته باشد. کشور ما علاوه بر اینکه دانشجویانی در کشورهای آسیایی دارد میزبان دانشجویانی از این کشورها است. تشکیل انجمن‌ها و نهادهای علمی و دانشگاهی دوجانبه و چندجانبه با محورها و موضوعات مختلف در برگزاری اجلاس‌های سالیانه می‌تواند سهم موثری در نزدیکی دانشگاه‌ها و به تبع آن ملت‌ها و دولت‌ها داشته باشد. از این رو وزارت علوم آمادگی دارد در عرصه بین‌المللی با حضور رایزنان علمی در تمام سطوح وزارتخانه این مهم را تحقق ببخشد.

وی در پایان گفت: رویکرد وزارت علوم در این میان همکاری و همبستگی با نخبگان و دانشگاه‌های دیگر کشور های آسیاست. این وزارتخانه در گذشته نیز طرح‌های مشترکی را با برخی از کشورهای آسیایی در دستور کار داشته و اکنون نیز درصدد برگزاری همایش‌های تخصصی است. انعقاد تفاهمنامه و انجام پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، بورسیه دانشجویان خارجی و ... نیز در دستور کار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز