خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت مطرح کرد:

جشنواره سیمرغ بزرگترین رویداد فرهنگی در دانشگاه‌ها است

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۵۱۰

رییس جشنواره بین‌المللی سیمرغ با اشاره به افزوده شدن بخش بین‌الملل (فرهنگ سلامت) گفت: تقویت فضای پر نشاط و انگیزهِ فرهنگی و هنری در دانشجویان، کارکنان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

به گزارش ایلنا، صبح امروز ۲۱ آذرماه نشست رسانه‌ای نهمین جشنواره بین‌المللی سیمرغ با حضور اصحاب رسانه و مدیران این رویداد فرهنگی در بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

در ابتدای نشست محمدرضا فراهانی معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت و رئیس جشنواره بین‌المللی سیمرغ با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی وزارت بهداشت و درمان بر اساس اسناد بالادستی و وظایفی که برایش تعریف شده است وظیفه تسهیل گری در حوزه فرهنگ و هنر را در بین دانشگاه ها بر عهده دارد گفت: بر اساس این رسالت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای اینکه بتواند برای دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور انگیزه ایجاد کند که وارد حوزه فرهنگ شوند جشنواره فرهنگی را تعریف کرده است.

 وی ادامه داد: جشنواره ها و مسابقات در دنیا چند هدف را دنبال می کنند. اول اینکه شور و هیجان و انگیزه برای مخاطبان ایجاد کنند تا دراین راستا رقابت ایجاد شود.

 فراهانی با تأکید بر این که جشنواره یک حلقه زنجیره ارتقای فرهنگ سلامت هستند افزود: یکی ازحلقه‌های دیگر این زنجیره آموزش است که باید در کنار جشنواره‌ها تمهید شود. برای اینکه فرهنگ سلامت ارتقا یابد باید برای مخاطبین زمینه آموزش را فراهم کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه برای آموزش باید ساختارهای لازم ایجاد شود بیان کرد: زمانی که قصد برگزاری جشنواره را داشتیم بحث آموزش در دانشگاه‌ها وجود نداشت. تلاش کردیم ساختارهای آموزش را به صورت دانشجویی ایجاد کنیم. در این راستا کانون‌های فرهنگی دانشجویی دانشگاه ها توسعه یافتند و مدل‌های آموزشی تعریف شد و سعی کردیم دانشجویان متولی امر آموزش در دانشگاه‌ها شوند.

وی افزود: در ۳سال گذشته این اتفاق افتاده است و در بسیاری از دانشگاه‌ها به امر آموزش توجه کردند. تلاش کردیم جشنواره‌ها به گونه ای برگزار شود که دوران به یادماندنی برای دانشجویان رقم بخورد تا شاید انگیزه‌ای برای مشارکت بیشتر باشد.

فراهانی افزود: در قدم اول توجه به ارتقای توانمندی و استعدادهای دانشجویان بود. وزیر بهداشت همزمان با ورودشان به وزارت بهداشت اعلام کردند که همه مولفه‌های سلامت در اختیار وزارت بهداشت و درمان نیست. بعضی اوقات سبک زندگی، سلوک مردم و نوع خلق و خوی  افراد و فرهنگ آنها بر حوزه سلامت تأثیرگذار است.

 وی گفت: معنی این صحبت این بود که اگر بخواهیم ارتقای سلامت اتفاق بیفتد باید به بحث فرهنگ سلامت توجه کنیم. فرهنگ سلامت تجلی بایدها و نبایدها در حوزه سلامت در رفتار مردم است.

 فراهانی گفت: مردم باید از «بایدها و نبایدها» مطلع باشند. یعنی باید اعتقاد به آنها پیدا کنند و این موضوع در رفتارشان نمایان شود. با توجه به این موضوع احساس کردیم اکنون که چنین ظرفیتی در بین دانشجویان وجود دارد با استفاده از این موقعیت در تبیین و فرهنگ سلامت گام برداریم. یعنی در این بخش یک فضای جدید را ایجاد کرده‌ایم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: دردوره هفتم که فقط مخاطبانش دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند و تنها می‌توانستند با موضوعات آزاد در جشنواره شرکت کنند، بخشی را با عنوان «فرهنگ سلامت» اضافه کردیم یعنی مخاطبان می‌توانستند تولید آثاری را در حوزه فرهنگ سلامت داشته باشند.

فراهانی بیان کرد: از بخش ادبیات تا تئاتر می‌توانستند آثاری را در حوزه سلامت تولید کنند. در جشنواره هفتم برای اولین بار این اقدام را انجام دادیم و آثار قابل ملاحظه‌ای ارسال نشد و تاحدی برای ما مأیوس کننده بود. در جشنواره هشتم دامنه مخاطبان را از دانشجویان علوم پزشکی به کل دانشجویان کشور گسترش دادیم و نتایج بسیار خوبی داشت. بیش از ۷هزار اثر در حوزه فرهنگ سلامت از کل دانشجویان کشور ارائه شد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت اظهار داشت: تصور می‌کردیم آثار آماتوری از سوی دانشجویان ارائه شود، اما آثاری ارائه شد که حد و اندازه آن در حد و اندازه ملی بود. به طور مثال ترانه‌هایی از سوی برخی دانشجویان سروده شد که خیلی مطلوب است اگر این ترانه ها به گونه‌ای تولید شود که مردم از آن استفاده کنند.

رییس جشنواره سیمرغ گفت: بخش تولید آثار می‌تواند ایده‌های خوبی را برای ما داشته باشند. در جشنواره نهم بخش بین‌الملل را اضافه کردیم.

وی در بیان اهداف جشنواره توضیح داد: تقویت فضای پر نشاط و انگیزهِ فرهنگی و هنری در دانشجویان، کارکنان، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و جامعه پزشکی (دانش آموختگان علوم پزشکی) و جلب توجه به مسائل مهم جامعه و کشور و جهان از طریق فرهنگ و هنر،توسعه و تقویت مشارکت در فعالیت‌های فرهنگی و هنری خصوصاً در کانون‌های فرهنگی هنری به منظور تربیت چند بعدی دانشجویان، ایجاد بستری برای بروز و ظهور استعدادهای هنری،شناسایی، معرفی، استفاده و تجلیل از نخبگان خلاق و توانمند در زمینه‌های فرهنگی و هنری،ترویج فرهنگ سلامت با بهره مندی از ابزار هنر اهداف این جشنواره است.

فراهانی ادامه داد: از دیگر مزایای بخش بین‌الملل این است که از ظرفیت‌های دیگر این بخش استفاده کنیم. علاوه بر بهره‌مندی از مزایای بخش بین‌الملل رقابتی ایجاد می‌شود و آثار ارتقا می‌یابند.

وی گفت: تصور می‌کردیم که از بخش بین‌الملل استقبال خوبی نباشد، اما خوشبختانه استقبال خوبی از بخش بین‌الملل صورت گرفت. در حوزه فیلم در طول سه هفته‌ای که فراخوان داده شده بیش از ۱۴۰ فیلم کوتاه در حوزه بین‌المللی به جشنواره ارسال شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: بعضی صنایع مدرن فرهنگی در جامعه وجود دارد که مورد توجه قرار نمی‌گیرد و می‌توانند تبدیل به یک صنعت شوند. فرآیند شکل‌گیری این صنایع مدرن که از پایین‌ترین سطح جامعه شروع می‌شود را به بخش‌های جشنواره اضافه کردیم.

فراهانی گفت: کمیک‌استریپ را به عنوان یک رشته جدید در جشنواره نهم اضافه کردیم. کمیک‌استریپ داستان‌های ساده و مصور را ارائه می‌کند و عرضه عمومی می‌شود و بر اساس استقبال تبدیل به شخصیت‌های تأثیرگذار می‌شود. این موضوع در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

وی گفت: سال گذشته این جشنواره «اسم» نداشت. به لحاظ جامعه مخاطب حدود ۵میلیون اعم از دانشجویان، پزشکان و کارکنان وزارت بهداشت می‌توانند مخاطب جشنواره باشند که محصولات تولید شده می‌تواند مورد استفاده مردم قرارگیرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: آثار برگزیده سال گذشته را به شکل کتاب تولید کردیم و در حال منتشر شدن است. این جشنواره رشته‌های متنوعی دارد و سال گذشته بیش از ۴۲ هزار اثر به جشنواره ارسال شد و امسال ارتقا می‌یابد. در مراسم اختتامیه حدود ۱۵۰۰ مهمان داریم چراکه بزرگترین رویداد فرهنگی در دانشگاه‌ها است.رسانه‌ها باید کمک کنند تا بتوانیم این جریان مردمی را به یک جریان تأثیرگذار تبدیل کنیم. در دهه‌های گذشته حوزه هنر ضریب انتشار بیشتری بین مردم پیدا کرده است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره سیمرغ: بخش اصلی سلامت بحث «فرهنگِ سلامت» است

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره سیمرغ در ادامه نشست با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجود دارد گفت: بخش فرهنگِ سلامت؛ ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور و بخش بین‌الملل؛ ویژه دانشجویان سراسر جهان با موضوع (فرهنگ ِسلامت) است.

امیر للـه‌گانی مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت و دبیر جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره نقش ترویجی دارد گفت: تنوع‌های مختلفی در این جشنواره نسبت به جشنواره‌های دیگر وجود دارد. در اصل یک بسته از هنرهای مختلف در این جشنواره کنار هم قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ هزار دانشجو دردانشگاه‌های علوم پزشکی داریم گفت: مسئولیت فرهنگی این دانشجویان بر عهده معاونت فرهنگی وزارت بهداشت است. بخشی از دانشجویان فارغ‌التحصیل هستند و در بخش‌های خصوصی فعالیت دارند. اما مخاطبان این جشنواره حدود ۵میلیون نفر هستند.

للـه‌گانی افزود: در این جشنواره رسالتی را در مقابل افرادی که در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند داریم. این جشنواره در ابعاد مختلف و در ۵ بخش طراحی شده است. بخش کمیک‌استریپ برای اولین بار به جشنواره اضافه شده و این هنر داستان مصور است و از سال ۱۰۴۰ یا ۱۰۵۰ این هنروجود داشته و در دنیا پیشتاز است. دلیل گنجاندن این هنر در جشنواره اثرگذاری آن بود. این هنر در دنیا به سمت مسائل اجتماعی رفته که در ایران هم به همین سو پیش می‌رویم.

وی با بیان اینکه فراخوان آثار از آبان ماه سال جاری تا بهمن ماه است گفت: اختتامیه این جشنواره در اواخر فروردین ماه و اوایل اردیبهشت ماه ۹۷ خواهد بود.

دبیر جشنواره بین‌المللی سیمرغ ادامه داد: بخش آزاد؛ ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، تئاتر (صحنه‌ای، خیابانی، نمایشنامه‌خوانی، استندآپ کمدی، مجری‌گری، نمایشنامه‌نویسی)، فیلم (فیلم کوتاه داستانی، مستند، پویانمایی، تیزر و نماهنگ، فیلمنامه‌نویسی)، ادبی (شعر کلاسیک، شعر نو، نثر ادبی، شعر طنز، نثر طنز، داستان کوتاه، ترانه)، هنرهای تجسمی (خوشنویسی (نستعلیق، شکسته، نقاشی خط، نسخ، تحریری، ثلث، معلی)، نقاشی، طراحی، کاریکاتور، نگارگری، پوستر، عکس، کمیک استریپ، صنایع دستی (مصنوعات فلزی، مصنوعات چوبی، فرش و گلیم، سفال و سرامیک) و موسیقی (گروه نوازی سنتی، آواز ایرانی، گروه سرود، خوانندگی پاپ) بخش‌های مختلف جشنواره است.

مدیرکل فرهنگی وزارت بهداشت گفت: تمام افرادی که دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی، کارکنان حوزه سلامت، اعضای هئیت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی و فارغ التحصیلان حوزه علوم پزشکی می‌توانند در این ۵ بخش آثار خود را برای جشنواره ارسال کنند.

وی افزود: در وزارت بهداشت وظیفه دیگری با عنوان «سلامت مردم» را عهده دار هستیم. بخش اصلی سلامت بحث «فرهنگ سلامت» است. «باید و نبایدها در حوزه سلامت» را با هدف اطلاع‌رسانی به جامعه در این جشنواره دنبال می‌کنیم.

دبیر جشنواره سیمرغ گفت: بخش فرهنگ سلامت؛ ویژه دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور و بخش بین‌الملل؛ ویژه دانشجویان سراسر جهان با موضوع (فرهنگ سلامت) است که می‌توانند آثار خود را در قالب فیلم کوتاه داستانی، پویانمایی، پوستر و عکس ارائه کنند.

للـه‌گانی در توضیح عنوان جشنواره تاکید کرد: در سال ۹۲ کارگروه‌های مختلفی تشکیل شد تا بتوانند یک عنوان ایرانی را برای جشنواره انتخاب کنند. سیمرغ، نماد فرهنگی جامعه‌ پزشکی است و نمایانگر پیشگامی ایرانیان در عرصه سلامت محسوب می‌شود. «سیمرغ درمانگر» سال ۹۲در سازمان نظام پزشکی رونمایی شد.

وی با اشاره به انتخاب دبیران تخصصی جشنواره بین‌المللی سیمرغ  گفت :سال گذشته حدود ۱۵۰ هنرمند در اختتامیه جشنواره حضور داشتند. تلاش کردیم افرادی برگزیده شوند که برای دانشجویان در حوزه هنر الگوی مناسبی باشند. محمدمهدی عسگرپور ؛ دبیر تخصصی بخش فیلم، بابک زرین؛ دبیر تخصصی بخش موسیقی، مرتضی گودرزی دیباج؛ دبیر تخصصی بخش هنرهای تجسمی، عبدالجبار کاکایی؛ دبیر تخصصی بخش ادبی و  حسین پارسایی؛به عنوان دبیر تخصصی بخش تئاتر انتخاب شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز