خبرگزاری کار ایران

کامبیز نوروزی:

دستگاه‌های دولتی به رای مجمع انجمن روزنامه‌نگاران تهران احترام بگذارند/عده‌ای می‌خواهند دولت بر تشکل حرفه‌ای روزنامه‌نگاری تفوق داشته باشد

asdasd
کد خبر : ۵۶۸۸۶۸

کامبیز نوروزی با تاکید بر لزوم مشارکت حداکثری روزنامه‌نگاران در مجمع عمومی و انتخابات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران اظهار امیدواری کرد در این انتخابات برخلاف دوره قبل، دستگاه‌های دولتی نسبت به رای مجمع عمومی روزنامه‌نگاران احترام بگذارند و قانون را در موردشان رعایت کنند.

کامبیز نوروزی (روزنامه‌نگار و حقوقدان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره مجمع عمومی انجمن صنفی روزنامه‌‌نگاران استان تهران و انتخابات هیات مدیره آن که روز پنجشنبه 23 آذر برگزار می‌شود، گفت: همه روزنامه‌نگاران تهران می‌دانند که سال‌ها مشکلِ نبودِ یک تشکل صنفی و حرفه‌ای در روزنامه‌نگاری کشور موجب شد روزنامه‌نگاران نتوانند از یک رابطه مستقیم با یکدیگر برخوردار باشند و با مشارکت خودشان مشکلات مهمی که این حرفه را آزار می‌دهد حل کنند یا حداقل تلاش برای حل آن داشته باشند.

نوروزی با بیان اینکه «تلاش‌های خیلی زیادی شد که این مشکل برطرف شود» گفت: روزنامه‌نگاران مختلف از طرق قانونی سعی کردند این مشکل را برطرف کنند تا بتوانند از وجود یک تشکل صنفی مستقل روزنامه‌نگاری برخوردار شوند. اما متاسفانه با وجود تلاش‌های خیلی زیاد روزنامه‌نگاران، همراهی چندان مناسبی از سوی دستگاه‌های دولتی نشد. حتی بعضی مقامات دولتی در تمام این سال‌ها سعی کردند یک نوع مداخله دولتی را در این ردیف تشکل‌ها سامان دهند که خوشبختانه موفق نشدند چون هیچ‌وقت بار کج به مقصد نمی‌رسد.

این روزنامه‌نگار حقوقدان یادآور شد: نهایتا تلاش‌های روزنامه‌نگاران تهران با تعامل‌هایی که با نهادهای مختلف ازجمله وزارت کار انجام شد؛ نتیجه داد و انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران روند تشکیل خود را شروع کرد. در یک مرحله انتخابات برگزار شد منتها به شکلی که به‌نظر من خارج از حدود قانون بود. بعضی دستگاه‌های کشور نسبت به حضور بعضی از افراد در هیات مدیره این انجمن که توسط مجمع عمومی انتخاب شده بودند؛ دیدگاه‌های دیگری داشتند و بهرحال این دیدگاه مانع از این شد که کار به سرانجام برسد.

نوروزی تصریح کرد: باتوجه به اینکه تشکیل چنین نهادی اولویت اصلی و درجه اول است و به هیچ شکل نباید این اولویت را فراموش کرد؛ قرار بر این شد که مجمع دوباره تشکیل شود و انتخابات جدیدی انجام شود. امیدوارم نسبت به این مجمع قوانین کشور رعایت شود و به رای روزنامه‌نگارانی که با تمام سختی‌های شغلی‌شان به فعالیت ادامه می‌دهند، احترام بگذارند و قانون را در موردشان رعایت کنند.

او با تاکید بر اینکه حضور فعال روزنامه‌نگارها در این مجمع خیلی مهم است، گفت: هر نهاد و تشکل صنفی با حضور و مشارکت فعال اعضای آن صنف می‌تواند قدرت پیدا کند. همه روزنامه‌نگاران ما می‌دانند که افراد و جریان‌های زیادی هستند که به ایجاد یک تشکیلات صنفی مستقل روزنامه‌نگاری زیاد تمایل ندارند و موانع زیادی هم بر سر راه آن گذاشته‌اند. همین اواخر لایحه سازمان نظام رسانه‌ای مطرح شد که نشان دهنده این گرایش نادرست بود که عده‌ای هستند که تمایل دارند دولت بر تشکل حرفه‌ای روزنامه‌نگاری تفوق کامل داشته باشد.

نوروزی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از چنین ضایعاتی روزنامه‌نگاران هر اندازه بیشتر در مسائل مربوط به تشکل صنفی خود مشارکت کنند، افراد مورد پسند خود را انتخاب کرده و مشارکت را ادامه دهند، می‌توانند بیشتر امیدوار باشند که روند فعالیت‌های تشکل صنفی خودشان توسعه بیشتری پیدا کرده و گام‌هایی برای حل انواع مشکل صنفی برداشت.

این روزنامه‌نگار پیشکسوت با بیان اینکه «این حرفه امنیت شغلی ندارد» به مشکلات روزنامه‌نگاران اشاره کرد و گفت: قراردادهای کار بین روزنامه‌نگاران و کارفرما معمولا چندان منصفانه نیست و خیلی از روزنامه‌نگاران در بدترین شرایط شغلی فعالیت می‌کنند. در مواردی که نیاز به مساعدت و معاضدت قضایی دارند جایی برای مراجعه روزنامه‌نگاران وجود ندارند و مجبورند خودشان به شکل فردی جلو بروند. مسائل مختلفی از این قبیل بسیار زیاد وجود دارد که باید امیدوار باشیم به تدریج و در جریان یک تشکل صنفی مستقل با مشارکت حداکثری اعضای صنف بتوانیم آنها را برطرف کنیم.

نوروی خاطرنشان کرد: متاسفانه سیاست‌هایی بسیار نادرست دولت در مورد تشکل صنفی روزنامه‌نگاران، چه آنچه که در مورد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران اتفاق افتاد و چه در مورد انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران، موجب دلسردی زیادی در بین روزنامه‌نگاران شد.

او ادامه داد: دولت، تقریبا به هیچ‌یک از وعده‌هایی که در مورد تشکل صنفی روزنامه‌نگاران داد، عمل نکرد و این موضوع روزنامه‌نگاران را دلسرد کرده است. امیدوارم دوستان روزنامه‌نگاران ما به این دلسردی اعتنا نکنند و به‌طور فعال در کار صنفی خودشان شرکت کنند. در هر حال این انجمن متعلق به روزنامه‌نگاران است و آنچه که اکثریت روزنامه‌نگاران بخواهند در آن شکل می‌گیرد و اتفاق خواهد افتاد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز