خبرگزاری کار ایران

داستان‌هایی درباره‌ بهار عربی منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۴۳۵

مجموعه‌ داستان «در مرگ، مرد بود»، داستان‌هایی با محوریت بهار عربی، نوشته‌ علیرضا کاهیدوند از سوی انتشارات چتر دانش منتشر شد.

به گزارش ایلنا، مجموعه‌ داستان «در مرگ، مرد بود»، داستان‌هایی با محوریت بهار عربی، نوشته‌ی علیرضا کاهیدوند از سوی انتشارات چتر دانش منتشر شد. 

بهار عربی، در ادبیات معاصر ایران، سوژه­ای است که کم­تر بدان توجه شده و با این مضمون کتاب­‌هایی که به زبان فارسی نوشته و یا ترجمه شده باشند، انگشت شمارند. مجموعه داستان «در مرگ مرد بود»، روایاتی است درباب بهار عربی و خودسوزی­‌های آن. بر کسی پوشیده نیست که این انقلاب‌ها با آتش شروع شد و با آتش به پایان رسید. محمد بوعزیزی، جوان تونسی، نخستین کسی بود که در شهر خویش، روبه­‌روی ساختمان شهرداری، در پاسخ به وضعیت بد معیشتی، اقتصادی و بی­‌حرمتی­‌های مأموران دولتی، خود را سوزاند و باعث شکل­‌گیری جریانی شد که کشورهای عربی بیش و کم، همچنان با آن درگیر هستند.

پس از بوعزیزی در گوشه­‌و­کنار شمال آفریقا کسانی پیدا شدند که به تقلید  از او و یا کاملاً اتفاقی دست به اقدامی مشابه زدند. «در مرگ مرد بود» از شش حکایت تشکیل شده؛ حکایاتی از زبان کسانی که اقدام به خودسوزی کردند تا بتوانند در سرنوشت کشورشان نقشی داشته باشند اما همگی پشیمان­‌اند، چرا که به زعم ایشان هیچ­‌چیز تغییر نکرد. از این روست که داستان آخر نام «مشفقه» را دارد. مشفقه، کسی است که از کرده‌ی خود پشیمان است و آرزوی تغییر سرنوشت را دارد اما درنهایت تسلیم آن می­‌شود. جایی از داستان از زبان شخصیت داستان می­‌خوانیم:

«خاورمیانه چیست؟ تکه­‌ای از زمین در وسط دنیا. وصله­‌ای ناجور که هرکس برایش حد و حدودی قائل است و آن را منبع همه چیز می­‌د‌اند. از علم و ثروت گرفته تا بحران، خون، وحشت، زن، جنگ و آتش. زمانی آن را در ید قدرت خود می­‌گیرند و هر نوع بهره­‌کشی از زمین و ساکنانش انجام می­‌دهند و فوج فوج منفعت به کشورهای‌شان سرازیر می­‌کنند و در عوض آن را عقب­‌مانده و جهان سومی می­‌خوانند. بحران در این­جا موج می­‌زند. از هر گوشه­‌اش سر بر می­‌آورد و به گوشه­‌ای دیگر می­‌رود اما هرگز خارج نمی­‌شود. خود را صاحب آن می­‌داند و او خود را صاحب نفوسش. بحران و خاورمیانه. از آمیزش این دو ما به وجود آمدیم. فرزندانی ناخلف که هر یک در تلاش برای فرار از خانه و سرنوشت خویش. برخی­‌هایمان موفق شدیم و برخی­‌هایمان نه. برخی توانستند به نظام خانه عادت کنند و برخی بنای عصیان گذاشتند. خانه، مهمان­‌های زیادی را به خود دید. از ترک و مغول تا چشم­ آبی­‌هایی که حتی نمی­‌توانستیم نام‌شان را تلفظ کنیم. ما نیز میزبانان خوب و فرمان‌برداری بودیم. در برابر خرده­‌فرمایشات مهمان­‌ها کرنشی کرده و با هر چیزی خوب یا بد سوختیم و ساختیم. اما افرادی تاب نیاوردند. در برابر تمامی این مصائب ایستادند و مقاومت کردند. از جانشان گذشتند و انقلابی به پا کردند. اما چه سود که این خاک تنوع طلب است و به هر چیزی خو نمی­‌کند. رنگش عوض می­‌شود. در برابر هر پادشاه و قدرتی سر خم می­‌کند. ما در خاورمیانه، با بحران می­‌آییم، با بحران می­‌مانیم، با بحران می­‌خندیم، با بحران می­‌میریم...»

مجموعه داستان «در مرگ مرد بود»، اوایل پاییز 96  از سوی انتشارات چتر دانش به چاپ رسید و سیزدهم مهر با حضور نویسنده رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز