خبرگزاری کار ایران

استقبال کرمانی‌ها از اجراهای موسیقی نواحی/کرمان یکی از قطب‌های منظومه‌‌خوانی

asdasd
کد خبر : ۵۰۴۹۴۰

با وجود تمام تلاش‌هایی که ازسوی مسئولان برای برگزاری مناسب دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران صوت گرفته اما به نظر می‌رسد این جشنواره در دهمین دوره خود همچنان با برخی مشکلات ساده و ابتدایی در نحوه‌ی برگزاری دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، درحالی که گمان می‌رفت جشنواره موسیقی نواحی ایران در دهمین دوره خود از نظر شیوه برگزاری به بلوغی نسبی دست یافته باشد اما همچنان با رعایت نشدن برخی نکات ساده و اولیه در نحوه‌ی برگزاری این جشنواره، زحمات دست‌اندرکاران آن تا حدودی تحت‌الشعاع قرار گرفته است.

اولین روز از دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران روز سه‌شنبه (6 تیر ماه) در شرایطی از ساعت 17 در اتاق بازرگانی کرمان آغاز شد که مسئولان سالن و برگزارکنندگان از یاد برده بودند شروع هر جشنواره ملی و رسمی در کشورمان با پخش سرود ملی آغاز می‌شود.

آغاز رسمی جشنواره بدون پخش سرود ملی ترتیب داده شد. در ابتدای این برنامه، احمد صدری (دبیر دهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران) پشت تریبون قرار گرفت و گفت: برنامه‌ای که برای این دوره از جشنواره اختصاص دادیم به موضوع "منظومه‌خوانی" اختصاص دارد. من فکر می‌کردم در کرمان هیچ منظومه‌خوانی وجود ندارد اما بسیار خوشحالم که با تلاش خستگی‌ناپذیر فواد توحیدی، یکی از پژوهشگران برجسته موسیقی نواحی کشورمان، مشخص شده در کرمان هم منظومه‌خوانی وجود دارد و اتفاقا از گونه‌های بسیار متعددی برخوردار است که می‌تواند برای علاقمندان موسیقی اقوام جالب توجه باشد.

استقبال کرمانی‌ها از اجراهای موسیقی نواحی/کرمان یکی از قطب‌های منظومه‌‌خوانی

در ادامه فواد توحیدی (پژوهشگر موسیقی کرمان و عضو هیات داوران جشنواره موسیقی نواحی) ضمن ارائه توضیحاتی در حوزه منظومه‌خوانی گفت: طبق تحقیقاتی که به عمل آمده سنایی و نظامی بنیانگذاران منظومه‌خوانی و منظومه‌سرایی در ایران هستند. منظومه به مثنوی‌هایی می‌گویند که یا در قالب داستان‌های تمثیلی یا داستان‌های بلند از قبیل لیلی و مجنون و منطق‌الطیر نگاشته شده است. منظومه‌ها در سه موضوع عاشقانه، عارفانه و حماسی به مخاطب ارائه می‌شود که بر طبق مستندات موجود بعد از نظامی موفق‌ترین منظومه‌سرا خواجوی کرمانی است و ما امروز بسیار خوشحالیم که در دیارش شاهد برگزاری منظومه‌خوانی هنرمندان کرمانی در قالب جشنواره موسیقی نواحی کرمان هستیم.

این پژوهشگر در ادامه افزود: البته بعد از خواجوی کرمانی امیرخسرو دهلوی نیز یکی از قطب‌های منظومه‌سرایی است. منظومه‌خوانی با حضور اقوام مختلف در گستره پهناور استان کرمان از تنوع بسیار خوب و جالب توجهی برخوردار است و می‌تواند در آینده مورد توجه بیشتری از سوی پژوهشگران و مخاطبان قرار گیرد. به هر حال ما در استان کرمان به تنهایی 35 تنوع سازی داریم به همین جهت نمی‌توانیم موسیقی یک دستی را به عنوان نماد در موسیقی کرمان معرفی کنیم اما بسیار خوب است که با اجرای مستمر چنین کارهایی در جستجوی نغمات آیینی و ارزشمند موسیقی اقوام ایران باشیم.

در ادامه این برنامه، بخش "راویان اصالت" درحالی با حضور روح الله سلطانی (منظومه خوان) و اسماعیل یکتاپرست (نوازنده سرنا) آغاز شد که کیوان پهلوان (یکی از دو داور اصلی این جشنواره) بدون ارائه هیچ توضیحی غایب بود. در این بخش احمد صدری و فواد توحیدی به داوری اجراها پراختند.

اما بازهم نکاتی بسیار ساده و اولیه در شیوه برگزاری جشنواره وجود داشت که متاسفانه تا حدودی کیفیت برنامه‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود؛ برای مثال لول‌گیری و تنظیم صدا برای هیچ یک از نوازنده‌ها و خوانندگانی که در این سالن روی صحنه رفتند صورت نگرفته بود و همین موضوع بر کیفیت اجراها اثر گذاشته بود. حتی از ابزاری مانند "پت‌گیر" که از لوازم ساده اما ضروری در اجراهای زنده محسوب می‌شود نیز استفاده نشده بود. گویا بحث صدابرداری که در اجراهای موسیقی مهمترین بخش اجرا محسوب می‌شود مورد غفلت قرار گرفته بود. نکات دیگری چون عدم توجه به طراحی صحنه و یا تنظیم دقیق میکروفن‌ها برای مجریان آثار وجود داشت که با کمی توجه به این بخش‌ها نیز می‌شد بدون عیب و نقص برگزار شود.

در این بخش منظومه «باقر و گل اندام» با اجرای روح‌الله سلطانی، منظومه « حیدر بیک و ماه سمنبره» با اجرای آزاد حمزه خواننده و مونس رحیم پور نوازنده نی، منظومه «خرم زیبا» و منظومه «کامران جنگجو» با هنرمندی فرامرز زارعی و علی ناصری خواننده، اسماعیل فولادی نوازنده تمبک، اصغر جوشن پور نوازنده چنگ، منظومه «چوپان و گیس» با هنرمندی حسین جوهری، منظومه «اصلی و کرم» با اجرای گرام افشار و هوشنگ کردستانی برگزار شد.

اما بخش اجرای عمومی که در پارک مادر شهر کرمان و در فضای باز این پارک برگزار شد؛ با استقبال بسیار جالب توجه مردم همراه بود و این نشان می‌داد اگر مردم در جریان جزئیات اجراهای جشنواره قرار بگیرند؛ استقبال بسیار خوبی از آنها انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز