خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری نمایش "خانه پوشاسپ درازدست" مطرح شد؛

خواب‌های خود را در یک وب‌سایت به اشتراک بگذارید/نمایشِ ترس‌‌های روزمره روی صحنه+عکس

asdasd
کد خبر : ۵۰۱۴۱۲

از قرار معلوم هر شب بخشی از نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» در پردیس شهرزاد روی صحنه می‌رود. در جریان قرعه‌کشی‌ این اجرا؛ این امکان برای تماشاگران وجود خواهد داشت که ۵ شب به تماشای ۵ اپیزود مختلف بنشینند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست مطبوعاتی پرفورمنس تئاتریکال «خانه بوشاسپ درازدست» به کارگردانی علی اتحاد با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگران آن شامل مهدی پاکدل، رعنا آزادی‌ور و اندیشه فولادوند در گالری رج؛ ظهر امروز (شنبه 27 خردادماه) برگزار شد.

علی اتحاد (کارگردان نمایش خانه بوشاسپ درازدست) در این نشست گفت: زبان کارهای پیشین من زبان آرکائیک داشته است اما این کار زبانی عامیانه و محاوره‌ای دارد. در قسمتی هم که این نمایش به کابوس‌ها برمی‌گردد، بیشتر تاکیدم روی تاویل روانشناختی داستان بوده است.

وی افزود: در سال‌های گذشته همیشه در پی متن‌های ارکائیک بودم. بعد از دیدن بازی مهدی پاکدل در نمایش «افسون معبد سوخته» حیرت کردم چون هم فضای این نمایش و هم بازی‌های خیلی خوب مهدی پاکدل به چیزی که من در این نمایش می‌خواستم قرابت داشت و به این علت سراغ او رفتم.

کارگردان نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» در مورد اولین بازی تئاتری رعنا آزادی‌ور در نمایش خود گفت: چون خانم آزادی‌ور تجربه اجرای زنده نداشتند، نمی‌خواستم خاطره‌ی بدی از این تجربه داشته باشد تا این بازیگر را از ادامه همکاری در بازی‌های نمایشی دیگر بازدارد.

وی در مورد فضاهای وحشت این نمایش نیز گفت: من ژانر وحشت را دوست دارم ولی نه به این دلیل که بخواهم مخاطبم را بترسانم صرفا به این خاطر که فضاهای این ژانر با فضاهای ذهنی خودم نزدیک است. ممکن است مخاطب بعد از دیدن نمایش اصلا دچار ترس هم نشود چون کار من از اساس قصد نداشته که مخاطبش را بترساند.

علی اتحاد درباره عنوان این نمایش تصریح کرد: بوشاسپ از کلمه‌های فارسی کهن است و در اوستا هم چندین بار تکرار شده است. بوشاسپ دیو خواب است که به صفت کاهلی هم شهرت دارد ولی در این نمایش تنها به وجه دیو خواب بودنش پرداخته شده است. بوشاسپ همیشه با لقب درازدست همراه بوده است. در واقع می‌توان گفت که بوشاسپ همان بختک قلمداد می‌شود که دشمن او خروس است که مردم را از خواب بیدار می‌کند.

وی در ادامه گفت: این نمایش بهانه‌ای شد تا ما وب‌سایتی را جهت به اشتراک گذاشتن خواب‌ها طراحی کنیم. این وب‌سایت با عنوان خانه بوشاسپ در فضای مجازی قابل دسترسی است. در این وب‌سایت می‌توان خواب‌های خود را چه به صورت نوشتاری و چه به صورت صوتی به اشتراک گذاشت و همین اتفاق می‌تواند ماده خامی باشد برای علاقمندان به نوشتن داستان و نمایش درباره خواب‌ها و کابوس‌ها.

کارگردان نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» از غیاب مهگل صفدری در این نشست خبر داد: مهگل صفدری، خواننده گروه آوازی تهران و عضو گروه حافظ ناظری هم از بازیگرهای این نمایش هستند که متاسفانه امروز نتوانستند در این نشست خبری حضور بهم برسانند.

همچنین در این نشست مجید رحیمی جعفری، تهیه‌کننده نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» برنامه‌ خرید بلیت‌های این نمایش را توضیح و از راه‌اندازه اَپی در این حوزه خبر داد.

در ادامه این نشست، اندیشه فولادوند (بازیگر این نمایش) در پاسخ به این سوال که چقدر فضای نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» به شعرهای شما نزدیک است، گفت: علی اتحاد با شعرهای من مخرج مشترکی ندارد و می‌دانم که با فضای شعری من در ارتباط نیست چراکه شعر من از فضای خیابانی استفاده می‌کند ولی زبان علی اتحاد در کارهای نمایشی‌اش زبان ارکائیک و به دور از فضاهای روزمره است. وقتی او کار را به من پیشنهاد کرد چون کارش را دوست داشتم، بازی در این نمایش را قبول کردم. علی اتحاد بر جهان داستانش کاملا احاطه دارد. او خودش از بچگی با ادبیات و شعر کلاسیک فارسی سروکار داشته و من هم اصولا برای چنین آدم‌هایی احترام خاصی قائل هستم.

سپس رعنا آزادی‌ور در پاسخ به اینکه چقدر با فضای نمایش ارتباط برقرار کرده، گفت: نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» با فضاهای ذهنی و سلیقه‌ای من متفاوت است و هیچ ضمانتی هم نمی‌کنم که در آینده دوباره در چنین فضاهایی کار کنم ولی در خصوص این کار باید بگویم که چون این کار را به‌طور مشخص دوست داشتم، بازی در آن را پذیرفتم.

مهدی پاکدل، دیگر بازیگر نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» در ادامه این نشست گفت: کابوس من در زندگی این است که کابوس نمی‌بینم البته خواب می‌بینم ولی به سرعت فراموش می‌کنم. فضای داستان‌پردازی علی اتحاد و نزدیکی کارش با فضای ذهنی من چیزی بود که توجه‌ام را به این کار جلب کرد.

پاکدل افزود:‌ من ذهن اجرایی دارم یعنی اگر ایده‌ قابل اجرایی داشته باشم در طول کار روی صحنه؛ کارگردان را در جریان می‌گذارم ولی چیزی که در علی اتحاد برای من عجیب است کار کردنِ مداوم او روی دنیای متن داستانش است اگر ایده‌ای از سوی من به کارگردان منتقل شده (که فکر نمی‌کنم چنین اتفاقی افتاده باشد) فقط مربوط به سر صحنه است و دنیای من، دنیای متن داستان نیست.

از قرار معلوم هر شب بخشی از نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» روی صحنه می‌رود و در جریان یک قرعه‌کشی‌ این امکان برای تماشاگران وجود خواهد داشت که ۵ شب به تماشای ۵ اپیزود مختلف بنشینند. این نمایش درباره ترس‌هایی است که هر یک از ما در زندگی با آن مواجه شده یا می‌شویم.

نمایش «خانه بوشاسپ درازدست» تیرماه در یکی از سالن‌های پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

این نمایش هر شب ساعت ۲۱ به تهیه‌کنندگی مجید رحیمی جعفری روی صحنه خواهد رفت و بلیت‌فروشی آن بزودی آغاز می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز