خبرگزاری کار ایران

در مراسم رونمایی از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها مطرح شد؛

رسانه‌ها از انتشار مطالبی که ایجاد تنش می‌کند؛ خودداری کنند

asdasd
کد خبر : ۴۸۱۳۸۴

مراسم رونمایی از میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها صبح امروز در محل کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شکری (عضو هیات منصفه مطبوعات) طی سخنانی گفت: ما همیشه دوست داریم که پای هیچ کدام از اهالی مطبوعات به دادگاه نرسد. البته زمانی که پرونده‌ای در دادگاه مطرح می‌شود ما تلاش داریم که بین شاکیان و مطبوعات صلح برقرار کنیم.

وی ادامه داد: من هفت دوره عضو هیات منصفه مطبوعات هستم و تلاش داشتم که تمامی پرونده‌ها ختم به احسن شوم و زمانی یک پرونده به دادگاه برود که دیگر هیچ راه حلی وجود نداشته باشد.

شکری افزود: خواهش من از اهالی مطبوعات این است که مطبوعات سعی کنند از نشر موضوعات که دارای تنش سیاسی و امنیتی است خودداری کند و امیدوارم به سمتی حرکت کنیم که به‌جای آنکه هر هفته ما دادگاه مطبوعات را تشکیل بدهیم این دادگاه هر ماه یا هر دو ماه یک بار برگزار شود.

علاءالدین ظهوریان (عضو دیگر هیات منصفه مطبوعات) نیز گفت: امروز ما اینجا هستیم تا در یک بیعت مهم شرکت کنیم و اتفاقی که امروز رخ می‌دهد فضای رسانه‌ای ما را رونق می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در هیات نظارت و هیات منصفه با برخی از کاستی‌هایی روبرو شده بودیم که تصور می‌کنیم بخشی از آن با این میثاق می‌تواند رفع شود.

وی خطاب به اهالی مطبوعات و رسانه گفت: امیدوارم به سمتی حرکت کنیم که مطبوعات و رسانه بی‌جهت خود و جامعه را دچار تنش نکند.

معیارهای میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها

میثاق اخلاق حرفه‌ای رسانه‌ها پیمانی است که مدیران رسانه‌ها آن را امضا می‌کنند و هدف از آن تحقق اصول حرفه‌ای در رسانه و ایفای صحیح رسالت مطبوعاتی و نظارتی رسانه‌ها است. امضاکنندگان این میثاق دو نفر از میان خود را همراه با یک نفر استاد ارتباطات، یک نفر پیشکسوت مطبوعاتی و یک نفر حقوقدان به عنوان شورای داوری به مدت یک سال انتخاب می‌کنند.

آیین‌نامه این شورا الزامات و اقدامات تنبیهی متردب بر عدم التزام یا عدم اجرای این میثاق، توسط امضاء‌کنندگان تصویب می‌شود.

مفاد میثاق نامه:

این میثاق‌نامه در چهل فصل اصول اجتماعی و ملی، محتوای رسانه، رفتار رسانه‌ای و رفتار سازمانی در 23 بند طراحی شده است.

از جمله برخی بندهای مهم آن عبارتند از:

1- انتظام عملی به قانون اساسی و احترام به اعتقادات مذهبی،  آداب، سنن قومی و ملی و جلوگیری از تحریک قومیت‌ها، اقلیت‌های دینی و مذهبی و انتشار هرگونه محتوای مبتذل و مستهجن و صحنه‌های خشن.

2-راستگویی و نقل صحیح و دقیقا اخبار با ذکر منبع وجدا کردن آگهی و رپورتاژ آگاهی از مطالب و محتوای رسانه و خبر.

3-جلوگیری از ایراد اتهام، اهانت و نشر مطلب کذب علیه رسانه‌های دیگر و کسب اجازه از افراد در هنگام انجام مصاحبه و کسب خبر و جلوگیری از ضبط سخنان و حرف‌ها به صورت مخفیانه.

4-احترام به حریم خصوصی افراد و افشا نکردن اسراسر زندگی دیگران و توجه به حقوق کم‌توانان، آسیب‌دیدگان و حتی مجرمان.

5-احترام به حقوق کودکان و منتشر نکردن مصاحبه، تصویر و فیلم کودکان در حالات غیرمتعارف و غیر متناسب

6-حمایت از شأن و کرامت خبرنگاران و احقاق حقوق مادی و معنوی آنها در بحث‌هایی همچون بیمه تامین اجتماعی، حضور در محاکم قضایی.

7-اعلام وابستگی‌های مالی و تشکیلاتی و گرایش‌های رسانه به صورت شفاف و اعلام حامیان به طور آشکار و مشخص.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز