خبرگزاری کار ایران

در افتتاحیه همایش «نولکشور» عنوان شد:

ادبیات فارسی در سراسر جهان مدیون چاپخانه‌های هند است

asdasd
کد خبر : ۴۶۳۰۶۲

همایش بین‌المللی «نقش منشی نولکشور در گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان» پنجم اسفند ماه در دانشگاه دهلی گشایش یافت.

به گزارش ایلنا، همایش «نقش نولکشور در گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان"  با همکاری و حمایت دپارتمان فارسی دانشگاه دهلی، موسسه مطالعات ایران و هند، بنیاد فارسی هند، موسسه خانه کتاب، رایزنی فرهنگی ایران در دهلی و انجمن ترقی اردو، موسسه بیاض و فصلنامه‌های « نقد کتاب میراث» و « نقد کتاب هنر»  به مدت دو روز در دانشگاه دهلی برپا شده است.

در افتتاحیه این همایش، سفیر تاجیکستان در هند، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، مدیرعامل خانه کتاب، رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه دهلی و حدود دویست نفر از مدرسان و دانشجویان زبان فارسی حضور داشتند.

در این همایش دو روزه، استادان زبان فارسی از کشورهای هند، ایران، تاجیکستان، افغانستان، اردن و بنگلادش به ارائه مقالات خود درباره نولکشور خواهند پرداخت.

نولکشور نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و چاپخانه‌دار بزرگ هندی است که در قرن نوزدهم با چاپ بیش از دوهزار عنوان کتاب به زبان فارسی، خدمات فراوانی انجام داده است.

درمراسم افتتاحیه این همایش، علیم مشرف خان، مدیر همایش و رئیس گروه زبان فارسی دانشگاه دهلی ضمن اشاره به اهمیت زبان فارسی در هند که به مدت هفت قرن زبان رسمی و دیوانی بوده است به فراوانی آثاری که در شاخه و علوم مختلف به زبان فارسی در هند پدید آمده است اشاره کرد و زبان فارسی و گویندگان آن را  از سراسر جهان مدیون چاپخانه‌های هند در قرون گذشته دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز