خبرگزاری کار ایران

ضریب نفوذ هنرهای تجسمی در بین مردم افزایش یابد

asdasd
کد خبر : ۴۵۴۲۸۵

دبیرکل شورای عالی عتف ومعاون پژوهش و فناوری وزارت علوم و تحقیقات و فناوری به همراه مهندس مصطفی کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه شورایعالی علوم تحقیقات و جمعی از هنرمندان، روز گذشته از نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر بازدید کردند.

 به گزارش ایلنا، احمدی در حاشیه بازدید از نمایشگاه این جشنواره گفت :جشنواره هنرهای تجسمی فجر علیرغم اینکه طول عمر بلندی ندارد اما از یک بلوغ قابل قبول برخوردار است و شاید بیشترین توجه به محتوای عمیق و پذیرش عمومی مخاطبین و افرادی که به این مقوله توجه دارند است که خوشبختانه با توجه به جوان بودن نسبی جشنواره نسبت به سایر جشنواره‌ها خوب ظاهر شده است.

وی افزود: اولین نکته‌ای که باید به آن توجه بیشتری شود گسترش جامعه مخاطب است شاید مردم هنوز آن شناخت و ضرورت کافی را نداشته باشند و ما به عنوان یک دانشگاهی نه به عنوان مسئول باید فضایی فراهم کنیم که افراد احساس کنند نیاز به بازدید اینگونه جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها دارند که البته این کار با هماهنگی‌های بیشتر با دانشگاه‌ها و مراکز عمومی مانند آموزش و پرورش و... باید صورت گیرد.

وی ادامه داد: معتقدم همه اقشار جامعه نیاز دارند که این نمایشگاه و آثار آن را ببینند و اجازه دهیم  افرادی که از نمایشگاه دیدن می‌کنند دیدگاه‌شان را مطرح کنند و آن را به هنرمند برسانند. تنها اینگونه است که هنرمند از دیدگاه مخاطبان سود می‌برد. حتی می‌شود سامانه‌ای را ایجاد کرد تا هنرمند بتواند از نظرات مخاطبین اطلاع داشته باشد. در واقع به گونه‌ای نباشد که افراد هنرشان را عرضه کنند اما تعامل بین بازدیدکننده و هنرمند قطع باشد. گسترش جامعه مخاطب درنظر گرفته شود و انگیزش و ضرورتی در آنها ایجاد شود که افراد مخاطب جشنواره‌ها باشند.

دبیر کل شورای عالی عتف و معاون پژوهش و فن‌آوری وزارت علوم  همچنین گفت: اعتقادم بر این است که فهمیدن درجات مختلف دارد. نوع فهم هنرمندان و نوع فهم مردم عادی با هم متفاوت است اما باید فضا به گونه‌ای محیا شود که همه اقشار مختلف درک یکسانی داشته باشند. اگر اینگونه باشد همه قشرهای جامعه در این جشنواره‌ها شرکت خواهند کرد و از آن لذت خواهند برد. هنرمند نباید هنرش را برای هنرمند عرضه کند، گرچه باید فضا به گونه‌ای باشد که هنرمند هم بتواند حرفش را مطرح کند. اما به نظر می‌رسد که این جشنواره از جایگاه خوبی برخوردار است و فقط باید ضریب نفوذ آن را فزایش داد.

او ادامه داد: نکته بعدی که از دیدگاه تخصصی خود به آن می‌پردازم این است که باید از ابزار فناوری مانند شبکه‌های اجتماعی استفاده شود. راه زیاد کردن دامنه نفوذ با حفظ فرم مالکیت معنوی استفاده از شبکه‌های اجتماعی است. یعنی افرادی که هنر را عرضه می‌کنند یا فضا را برای عرضه هنر فراهم می‌سازند مانند مجموعه موزه، ابزار فناوری را برای تعامل بین هنرمند و مخاطبین فراهم کنند.

احمدی خاطر نشان کرد: برای پیوند بین حوزه فناوری و پژوهشی و هنرهای تجسمی می‌توانیم نمایشگاه عرضه آثار هنری را در دنیای مجازی برگزار کنیم اما به صورت سه بعدی... به این صورت که افرادی که علاقه‌مند هستند اما دسترسی به این فضا را ندارند هم بتوانند وارد سایت ارائه دهنده این نمایشگاه شوند و تمام آثار ارائه شده را با زوایای مختلف و به صورت انیمیشن و همچنین دیدگاه‌های مختلف راجع به اثر ببینند و مطالعه کنند و حتی نظرات خود را به گوش هنرمند برسانند.

 او ادامه داد: می‌توان از طریق دنیای مجازی، گالری به هنرمندان اختصاص داد که در واقع شاید در دنیای واقعی مکان کافی برای ارائه اثر خود نداشته باشد اما در دنیای مجازی این گالری جای کافی داشته باشد. با استفاده از حوزه فناوری می شود بازار جدید و هم فضای تعاملی جدید ایجاد کرد اما نباید انتظار داشت که همه این کارها را هنرمندان انجام دهند. ما باید لینکی بین هنر و فناوران هنری پیدا کنیم. خوشبختانه ما در حوزه وزارت علوم تلاش کردیم و ۶ مرکز رشد هنری و علوم انسانی را ایجاد کنیم و کسانی که می‌توانند بازار داشته باشند آثارشان را عرضه کنند.

نهمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر با حمایت دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر تا 30 بهمن در موزه هنرهای معاصر تهران و فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز