خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از نشست خبری جشنواره فیلم فجر؛

ناگفته‌های حیدری از روند انتخاب و دلایل حذف برخی فیلم‌ها

asdasd
کد خبر : ۴۵۱۵۵۴

محمد حیدری در نشست خبری خود درباره دلایل حذف فیلم‌های همچون هجوم و کاناپه و نحوه انتخاب هیات داوران و روند برگزاری جشنواره توضیح داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،  نشست خبری سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور محمد حیدری (دبیر) مسعود نجفی (مدیر روابط عمومی)، مجید مظفری و بهروز غریب‌پور و مدیران سایر بخش‌های جشنواره در محل هتل اسپیناس با حضور اهالی رسانه برگزارشد

در ابتدای این نشست مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر؛ درباره شروع این دوره از این رویداد هنری اعلام کرد: جشنواره از روز 9 بهمن با برگزاری مراسم افتتاحیه در برج میلاد و تقدیر از 4 هنرمند آغاز می‌شود و نمایش فیلم‌ها نیز از روز دهم بهمن ساعت 13:30 در برج میلاد آغاز و تا نیمه شب ادامه دارد. اولین سانس هم به فیلم‌های مستند اختصاص دارد.

محمد حیدری نیز با اشاره به اتفاقاتی که برای بلیت فروش رخ داده؛ گفت: سامانه سینوگرام یک تفاهم‌نامه‌ای را نوشتند و قرار شد برای صرفه‌جویی هیچ هزینه‌ای ندهیم و حتی آورده نیز داشته باشیم و قرار است خسارت وارده را بدهند و پرداخت کنند و من همین‌جا معذرت خواهی می‌کنم. از روز پنجشنبه نیز بلیت‌فروشی از طریق سامانه در استان‌ها آغاز می‌شود.

حیدری افزود: مقرر شد ما بخشی به نام بخش چشم‌انداز سینمای ایران داشته باشیم و این با اعتراض گروه هنر تجربه مواجه شد، اما بعد از سنجش کیفی آثار رسیده امروز می‌بینید که 17 فیلم اولی و دومی به بخش نهایی رسیدند. سینمای ایران درحال پوست‌اندازی است و در آینده، جوانان و با تجربه‌های عرصه سینما در کنار هم راه سینمای بزرگ را ادامه خواهند داد.

او افزود: درباره مسایل مالی جشنواره فیلم فجر در بخش بودجه و در بخش حامی مالی نیز قطعا شفاف‌سازی می‌کنیم.

حیدری همچنین درباره فیلم کاناپه گفت: این فیلم در توان تصمصم‌گیری ما برای نمایش در جشنواره فیلم فجر نیست و فیلم خیلی خوبی است و باید شورای عالی نظارت در سازمان سینمایی برای آن تصمصم بگیرد.

وی افزود: بعضی از منتقدان می‌گویند؛ جشنواره سینما حقیقت و فجر در یک گذر زمانی کوتاه از هم قرار دارد و همان فیلم‌ها دوباره در جشنواره فجر مجددا رونمایی خواهد شد. در این رابطه ما به نتیجه‌ای نرسیدیم و امیدوارم از آثار برتر سینمای مستند دیدن کنید. قرار بود ۱۱ فیلم مستند نیز در چشم‌انداز داشته باشیم و به ۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ پرداخته شود که متاسفانه محقق نشد.

حیدری سپس با اشاره به همراهی و همکاری تعدادی از هنرمندان در روند اجرایی سی‌وپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: امسال هم خانم کرامتی، بهروز غریب‌پور و مجید مظفری در کنار ما هستند. بهروز غریب‌پور مدیر سینمای رسانه‌ها و مجید مظفری مدیر کاخ مردمی هستند.

دبیر سی‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر  با قبول انتقادها درباره عدم سیاست‌گذاری مشخص برای این جشنواره تاکید کرد: اینکه جشنواره فیلم فجر سیاست خاصی ندارد یک ایراد درست است و باید این جشنواره یک ساختار  و دبیرخانه و حتی یک چشم انداز ثابت داشته باشد و امیداورم با پیگیری اهالی سینما و خانه سینما این مسئله درست شود.

وی درباره فیلم شهرام مکری نیز گفت: درباره فیلم هجوم شهرام مکری قطعا فیلم خوبی است و با توجه به انتخاب هیات انتخاب صورت گرفته است و من چند فیلم را دوست داشتم که خیلی دوست داشتم در جشنواره باشند اما به نطر آن‌ها احترام می‌گذارم.

حیدری همچنین تاکید کرد: هیات انتخاب "امپراطور جهنم" را رد کرد و من از آن‌ها خواستم که فیلم در چشم‌انداز باشد. سوال این است که اگر هدفشان دیده شدن فیلم است؛ چرا نمی‌گذارند فیلم در چشم‌انداز دیده شود؟ می‌گذاشتند فیلم توسط مخاطبان دیده شود تا عیار اثر دست مردم و اهالی رسانه بیاید.

حیدری افزود: حذف آرم فارابی از روی قصد و غرض نبود. ما نمی‌توانیم فارابی را نادیده بگیریم. فارابی امسال حامی 22 فیلم منتخب جشنواره بوده است.

محمد حیدری در پاسخ به ایلنا درباره اینکه هیات انتخاب فیلم‌های که دیدند چقدر کامل بود؛ گفت: متاسفانه یکی از مشکلات جشنواره این است که فیلم‌هایی که به هیات انتخاب می‌رسد چندان کامل نیست ولی امسال تصمیم گرفته شد فقط فیلم‌هایی توسط هیات انتخاب دیده شود که هفتاد دقیقه شده باشند.

وی ادامه داد:  باید به سمتی حرکت کنیم که هیات انتخاب نسخه کامل فیلم‌ها را ببینتد.

حیدری در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره صحبت‌های وزیر ارشاد پیرامون حذف 10 فیلم نامناسب گفت: فیلم‌هایی که در جشنواره حضور دارد و متقاصی هستند براساس قوانین و با داشتن پروانه ساخت ساخته شده‌اند. هیچ فردی و ارگانی و اداره‌ای در کار هیات انتخاب فیلم‌ها دخالت نکرده است و من به عنوان دبیر جشنواره پاسخگوی نحوه انتخاب تک‌تک فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر هستم.

حیدری درباره مشارکت انجمن منتقدان در جشنواره فیلم فجر نیز یادآور شد: ما جلسات متعددی با انجمن منتقدین داشتیم و با توجه به ساختار کلی جشنواره مقرر شد از پنج نفری که معرفی کردند؛ یک داور در بخش مستند و یک نفر در بخش سودای سیمرغ انتخاب شوند.

وی افزود: قبول داریم که ساختار جشنواره درست نیست و این شکل برگزاری جشنواره و انتخاب 33 فیلم از میان بیش از 90  فیلم پاسخگوی سینمای ایران نیست و این شکل برگزاری دیگر پاسخگوی نیازهای سینمای ایران نیست. همین امروز بسیاری از فیلم‌های خوب بیرون مانده‌اند.

او همچنین درباره دو فیلم کارت پرواز و فیلم یوا ساخته آناهید آباد و سخنان عماد افروغ (عضو هیات انتخاب فیلم‌ها) گفت: افروغ هیچ اشاره‌ای نکرده کدام فیلم‌ها در بخش مسابقه پذیرفته شده است. فیلم‌هایی که انتخاب شدند همه هفت رای داشته‌اند و صورتجلسه آن‌ها در دبیرخانه موجود است و هر فردی بخواهد می‌تواند بیاید و تماشا کند.

حیدری گفت: درست است که من از تئاتر به سینما آمدم اما این ایراد نیست زیرا تئاتر زیربنای سینما و بسیاری از هنرهای دیگر است و قرابت زیادی با سینما دارد و بسیاری از هنرمندان سینما به اینکه از تئاتر وارد سینما شدند؛ افتخار می‌کنند. دبیری جشنواره فیلم فجر بسیار کار سختی است و هر فردی علاقه دارد؛ من حاضرم کل کار و این بار سنگین را به او واگذار کنم.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره نحوه انتخاب داوران نیز گفت: کار قضاوت بسیار سخت است و با افراد بسیاری درباره داوری صحبت کردیم و به جمع حاضر رسیدیم. من که نمی‌توانم بروم و از خارج داور بیاورم.

وی افزود: امسال در انتخاب فیلم‌ها محافظه‌کارانه حرکت نکردیم و اصلابه مسایل سیاسی کاری نداشتیم. البته امسال سال حساسی است و دو انتخابات داریم و نبابد اجازه بدهیم از فضاها و برنامه‌های هنری سوءاستفاده سیاسی شود.

حیدری ادامه داد:  قبول داریم که ساختار جشنواره درست نیست و این شکل برگزاری جشنواره و انتخاب 33 فیلم از میان بیش از 90  فیلم پاسخگوی سینمای ایران نیست و این شکل برگزاری دیگر پاسخگوی نیاز های سینمای ایران نیست که موجب شده همین امروز بسیاری از فیلم‌های خوب بیرون مانده‌اند.

دبیر جشنواره فیلم فجر افزود: درست است که من از ئتاتر به سینما آمدم اما این ایراد نیست زیرا تئاتر زیربنای سینما و بسیاری از هنرهای دیگر است و قرابت زیادی با سینما دارد و بسبار از هنرمندان سینما به اینکه از تئاتر وارد سینما شدند افتخار می کنند.  دبیری جشنواره فیلم فجر بسیار بسیار کار سختی است و هر فردی علاقه دارد من حاضرم کل کار و این بار سنگین را واگذار کنم

وی افزود: ما باید ببینیم کجای واقعیت ایستاده‌ایم. ما نمی‌توانیم واقعیات را نادیده بگیریم. البته بحث‌هایی مثل امنیت ملی، اجتماعی و... مسائل بسیار مهمی هستند. امسال فیلم‌های بیشتری نسبت به پارسال اکران خواهد شد و این یعنی قطعا تنوع بیشتری در این دوره خواهید دید و در بخش مستند آثار بسیار متنوعی را شاهد خواهید بود.

او سپس با اشاره به همکاری با سامانه‌های vod گفت: فیلم‌نت در سال‌های گذشته زحمات زیادی برای سینمای ایران و جشنواره فیلم فجر کشیده است و امسال نیز این همکاری ادامه دارد. قیمت بلیت فیلم‌ها هم افزایش زیادی پیدا نکرده است.

حیدری تاکید کرد: مسولیت کل جشنواره با من است و تعارف ندارد و باید بپذیرم. اما اگر قرار بود من همه فیلم‌ها را ببینم؛ خوب خودم هم همه فیلم‌ها را انتخاب می‌کردم. برخی فیلم‌ها پروانه ساخت داشتند اما کارگردان‌ها براساس مجوزی که گرفته بودند؛ فیلم خود را نساخته‌اند. خوب آن‌ها باید پاسخگو باشند. من که نمی‌توانم پاسخگوی همه سینمای ایران باشم.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پاسخ به انتقادهایی درباره نحوه فروش بلیت‌های این جشنواره گفت: هیج پنهان‌کاری و بازار سیاهی درباره بلیت وجود ندارد و هیچ بلیت کلی و ارگانی به‌صورت سری واگذار نشده است و هر فرد با یک کارت ملی فقط می‌تواند دو سری بلیت تهیه کند. این همه اتفاق مهم در روزهای اخیر در کشور افتاده و هیچکسی عذرخواهی نمی‌کند اما ما به خاطر مشکل سایت بلیت‌فروشی عذرخواهی می‌کنیم.

او افزود: بیست درصد از بلیت‌فروشی هم به گیشه اختصاص دارد. همچنین در پردیس کوروش، ملت، آزادی فیلم‌ها ساعت 10 صبح سانس فوق‌العاده دارند. امسال و سال آینده گیشه بسیار خوبی برای سینمای ایران خواهد بود و اصلا سال متوسطی نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز