خبرگزاری کار ایران

سیدرضا کروبی:

داوری ۱۵۰ اثر از کودکان افغانستانی در جایزه سپیدار

نشست خبری دومین دوره جایزه ادبی سپیدار صبح امروز با حضور فریدون عموزاده خلیلی (دبیر علمی جایزه) و سیدرضا کروبی (بنیانگذار جایزه و مدیرعامل انتشارات فنی ایران) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیدرضا کروبی در این نشست گریزی به شروع انتشار آثاری با حوزه محیط زیستی توسط انتشارات فنی زد و گفت: اولین کتاب سبز انتشارت فنی سال ۷۴ منتشر شد و در سال ۸۲ نیز برگزیده کتاب‌های سبز شدیم و جایزه ملی محیط زیست را کسب کردیم. این جوایز انگیزه‌ای شد تا با شوق مضاعف تالیف و انتشار آثار در حوزه محیط زیست را ادامه بدهیم و تاکنون نیز بیش از ۳۰۰ عنوان کتاب در زمینه محیط زیست منتشر کردیم. کم کم به فکر افتادیم در این زمینه بچه‌ها را نیز به کار بگیریم و آنها تشویق کنیم تا به مساله محیط زیست فکر کنند جایزه ادبی سپیدار با همین نگاه کلید خورده است.

او ادامه داد: البته جایزه ادبی با محوریت توجه به محیط زیست ۲۰ سال پیش نیز مورد توجه قرار گرفت و حتی یک دوره اجرا شد اما نهایتا جایزه سپیدار با هدف درگیر کردن بچه‌ها با مساله محیط زیست کار خود را آغاز کرد. ما به فکر بالا بردن آگاهی‌های زیست محیطی کودکان و نوجوانان هستیم و خوشبختانه برگزاری اولین دوره که اختتامیه‌اش با حضور معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، ریاست سازمان محیط زیست و برخی از نمایندگان برگزار شد، انعکاس خوبی در جامعه داشته است.

بنیانگذار جایزه ادبی سپیدار همچنین با اشاره به اضافه شدن آثاری از کودکان و نوجوانان افغانستانی در روند ارزیابی‌ها بیان کرد: امسال سعی کردیم از بچه‌های ا فغانستانی نیز در خواست کنیم تا آثار خودشان را در زمینه محیط زیست برای جایزه سپیدار ارسال کنند. نهایتا از بین ۳ مدرسه که کودکان افغانستانی در آن تحصیل می‌کنند ۱۵۰ اثر به دست ما رسید و برخی از آنها حتی تا مراحل داوری‌های نهای نیز بالا آمدند ما سعی داشتیم از تاجیکستان نیز برای حضور در این دوره دعوت کنیم اما مساله تفاوت رسم الخط این مساله را امکان‌پذیر نکرد. مساله محیط زیست صرفا مساله بومی نیست بلکه برای حل مشکلات محیط زیسیت جهانی فکر کنیم و ملی عمل کنیم. از بین آثار ارسالی کودکان افغان چنانچه برگزیده اعلام نشود اما در نظر داریم تا جایزه ویژه‌ای به برترین آثار آنها بدهیم.

کروبی اضافه کرد: برای برگزاری جایزه ادبی سپیدار سازمان‌ها و ارگان‌هایی مثل کانون پرورش فکری کوئدکان و نوجوانان سازمان حفاظت از م حیط ، وزارت آموزش و پرورش ، شهرداری تهران  و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد  نیز همراهی و همکاری داشتند البته این همکاری بیشتر در جنبه‌های اجرایی بوده به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت از محیط زیست و معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در روند داوری‌ها شرکت کردند. کانون سالن حجاب را برای اختتامیه در اختیار ما قرار داد و شهرداری تهران هم بنا است با بیلبوردهایی مراسم اختتامیه را در سطح شهر اطلاع‌رسانی کند. همچنین در مراسم ا ختتامیه وزیر آموزش و پرورش و معاونت‌های آن  ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد حضور خواهند داشت و تلاش داریم تا مجدد برای دومین دوره نیز سرکار خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست را نیز در اختتامیه ببینیم.

مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ادبی سپیدار روز ۲۹ دیماه و همزمان با روز هوای پاک در سالن حجاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود. برگزیدگان این جایزه در بخش بزرگسال از ۲ میلیون برای نفر سوم و تا ۶ میلیون برای برگزیده نفر اول جایزه نقدی دریافت خواهند کرد. کودکان نیز علاوه بر تندیس جایزه ادبی سپیدار ، یک دستگاه تبلت به عنوان جایزه دریافت می‌کنند.

نامزدهای دومین دوره جایزه ادبی سپیدار:

ردیف

نام اثر

نام

نام و نام خانوادگی

۱

خواب/ غم آسمان

اسماعیل

الله دادی

۲

مجموعه شعر

پیام

جهانگیری

۳

مجموعه شعر (خردسال)

زهرا

موسوی

۴

جنگل بلوط و سنجاب ها

سعیده

موسوی زاده

۵

امروز خیلی خسته برمی‌گشت/ تربچه باغ/ مادرم زمین

سمیه

یاوری

۶

سخت ترین اشتباه

عاطفه

جوشقانیان

۷

آدم و قفس/ سوال/ سفر

عباسعلی

سپاهی یونسی

۸

چهل تصویر از جنگل

علی

سلیمانی

۹

یک تکه جنگل

فاطمه

ناظری

۱۰

مجموعه شعر

محمدحسین

ملکیان

۱۱

پنجره - گره- سلفی من و آدم برفی- کنار پیاده رو- دود- لباسی با پوست روباه

فاطمه

زارع

۱۲

ایست/ توقف/ هیس

حسین

تولائی

۱۳

مداد من/ بولدوزرها/ درخت قدبلند/ جمعه بازار/

زهرا

داوری

۱۴

شعرهای محیط‌زیستی

شاهین

رهنما

۱۵

شعر محیط زیست برای کودک و نوجوان

محمد

زارعی

۱۶

مادرکشی/ قیام جنگل/ عشق سبز/ مرگ محیط‌بان در جمله اول/ جنگل بی‌بهار/ بغض جنگل/ مرگ هامون/ زمین برای همه/ بدقولی/ جنگ جهانی 3/

مهدی

آیینی

۱۷

مجموعه" پرستار درختان"

نسیم

نوروزی

۱۸

مجموعه اشعار « اسم من باران و ابر»

منیره

هاشمی

۱۹

 

محمد جواد

شاه مرادی

 
کد خبر : ۴۴۷۸۱۰