خبرگزاری کار ایران

صالحی‌امیری:

هدف اصلی جلال پرداختن به ظلمی بود که به مردم می‌شد

وزیر ارشاد گفت: نگارش داستان، خلق رمان و ترجمه کردن هدف اصلی جلال نبود، هدف اصلی پرداختن به ظلمی بود که به مردم جامعه می‌شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم اختتامیه نهمین جایزه ادبی جلال آل‌احمد با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، نصیر احمد نور سفیر افغانستان و سیدرضا محمدی رئیس انجمن نویسندگان افغانستان عصر امروز چهارم دی‌ماه در تالار وحدت برگزار شد.

سیدرضا صالحی امیری در این مراسم، جلال آل‌احمد را روشنفکری صمیمی، معترض بر ظلم و ستم و متفکری اندیشمند خواند و تاکید کرد: جلال آل‌احمد به گفتمان نسلی تعلق دارد که بر اصالت و هویت فرهنگ ملی و عزت نفس جامعه و دوری از خودفروختگی به فرهنگ بیگانه تاکید داشته است. کتاب غرب‌زدگی جلال آل‌احمد بازتابی از اندیشه‌ها و بینش‌های این نسل است و جلال آل‌احمد به سبب ظلم‌ستیزی و توجه به فرهنگ ملی از برخی روشن‌فکران عصر خود جلوتر بود. او تجربیاتی داشت که از عضویت در حزب توده تا نگارش خسی در میقات را در بر می‌گرفت.

وزیر ارشاد ادامه داد: قدرت آزادگی و نقد جلال آل‌احمد باعث شده بود از زمانه خود جلوتر باشد و با زبان خاص خود خودشیفتگی به فرهنگ غرب و تهاجم فرهنگی را به چالش بکشد. او زمانی از این گفتمان سخن می‌گفت و لزوم بازگشت به فرهنگ ملی و هویت خودی را یادآور شد که دو نگرش لیبرالیسم و سوسیالیسم گفتمان غالب جامعه را تشکیل می‌دادند.

او همچنین یادآور شد: نگارش داستان، خلق رمان و ترجمه کردن هدف اصلی جلال نبود، هدف اصلی پرداختن به ظلمی بود که به مردم جامعه می‌شد. برای جلال مهم‌تر از قصه نوشتن از رنج و درد مردمی بود که مورد تضعیف قرار می‌گرفتند. سبک نگارش او، فرم‌های دستوری را رعایت می‌کرد اما قلمش را با هیچ دستوری روی کاغذ نمی‌برد و شهرت و مقام و منزلت خود را از همین آزادگی دارد.

صالحی‌امیری سپس گریزی به تجربه فعالیت‌های سیاسی جلال زد و افزود: او همواره به درد جامعه معترض بود اما از تفکر و اندیشه در راه آزادی غافل نمی‌شد. او وقتی فهمید دقیقا نمی‌داند پشت پرده فعالیت‌های حزب توده چیست، از این حزب جدا شد تا به عنوان روشن‌فکر و مصلحی متعهد شناخته شود.

عضو کابینه دولت یازدهم اضافه کرد: سبک بی‌تعلق و ساده داستان‌های جلال نیز نشان دیگری از مردمی بودن اوست. جایزه جلال نیز از دو بعد اصلی شکل گرفته؛ اول تمرکز در بعد فرمی و محتوایی و همچنین در نظر گرفتن سن‌های ادبی و سبکی؛ وجه دوم جایزه جلال نیز مضمون را شامل می‌شود که بناست همچون اندیشه‌های این نویسنده بازتاب دهنده دردها و رنج‌های جامعه باشد. جلال آل احمد در عین اینکه در فرار از خودشیفتگی و دوری از جهل و خرافه تاکید داشت اما مقابله با تهاجم فرهنگی و خودباختگی به فرهنگ غرب را نیز در آثارش مورد توجه قرار داده بود.

او در پایان تاکید کرد: امیدواریم از امسال که جایزه جلال با حضور نمایندگانی از افغانستان برگزار شد این جایزه سال به سال ملت‌های فارسی‌زبان را بیشتر به یکدیگر نزدیک کند.

در این مراسم همچنین از محمد اکرم عثمان داستان‌نویس فقید افغانستان به عنوان خادم زبان فارسی تجلیل شد و 9 نویسنده ایرانی از جمله ابوتراب خسروی ، محمدرضا کاتب نشان درجه یک هنری دریافت کردند.

کد خبر : ۴۴۱۲۰۷