خبرگزاری کار ایران

انتخابات انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات برگزار شد؛

هادی خانیکی: انجمن‌های علمی بیشتر در گفتمان‌های حاشیه‌ای نفس می‌کشند

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات گفت: در فضای کنونی، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات مانند «پطروس» انگشت در سوراخ سد کرده و خود را زنده نگه داشته است؛ در واقع همت و انگیزه برخی دانشجویان و اساتید آن را زنده نگه داشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، انتخابات انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با برگزاری مجمع عمومی این انجمن در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

هادی خانیکی، رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات با ارائه گزارشی از فعالیت سه ساله انجمن گفت: انجمن در این سه سال روند رو به رشدی داشته و امتیازاتی کسب کرده است.

خانیکی ارتقای امتیاز انجمن، رشد نشریات انجمن، تشکیل ۱۳ گروه علمی تخصصی، گسترش دفا‌تر انجمن در شهرستان‌ها، را از جمله امتیازات انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات در این سه سال خواند.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه «باید انجمن را به عنوان متنی در یک زمینه در نظر گرفت» گفت: انجمن در این زمینه قابل نقد است؛ اولین مولفه برای زمینه انجمن‌ها، نظاره‌گری در برابر کنش‌گری در فضای علمی است اما متاسفانه وضعیت خوبی در کنش‌گری علمی در جامعه نداریم.

خانیکی خاطرنشان کرد: از ۸۵ هزار عضو هیات علمی در دانشگاه‌ها، عدد افرادی که در مسائل مختلف اجتماعی دخالت می‌کنند و نظر می‌دهند به هزار هم نمی‌رسد. زیرا اغلب سعی می‌کنند وارد مسائل جدی نشوند و به نظر می‌آید به زحمت در کنش‌های اجتماعی انجمنی و فعالیت‌های انجمن تمایلی برای شرکت وجود دارد و اعضای فعال کم است.

او ادامه داد: دومین مولفه، اهمیت و ظرفیت نهادهای مدنی علمی است که مورد غفلت قرار گرفته؛ علیرغم اینکه می‌تواند به عنوان نهاد واسط ارتباطات را گسترده‌تر کند و با همین اعتبار، ظرفیت زیادی دارد اما کمتر به آن توجه می‌شود.

خانیکی با اشاره به سومین مولفه گفت: انجمن‌ها به دلیل اینکه جای تعریف شده رسمی ندارند بیشتر در گفتمان‌های حاشیه‌ای نفس می‌کشند و فعالیت می‌کنند.

رئیس هیات مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، «متاثر بودن انجمن‌ها از روندهای تحول جامعه» را مولفه چهارم خواند و گفت: ارزش‌ها و منافع فردی و حتی منافع مادی بر ارزش‌های جمع‌گرایانه و معطوف به فعالیت‌های آرمانی و خیر جمعی ترجیح پیدا کرده است؛ درواقع انجمن‌ها در گذار از آرمان‌ها به پروژه‌ها قرار دارند.

خانیکی یادآور شد: مولفه پنجم وضعیت سخت و تنگناهای اقتصادی انجمن هاست؛ مدل فعالیت انجمن‌ها و معیار آن‌ها بر انجمن‌های حوزه‌های مهندسی و مبتنی بر اقتصاد طراحی شده اما انجمن‌های علوم انسانی و اجتماعی چنین امکانی ندارند.

این استاد علوم ارتباطات اجتماعی گفت: مجموع این پنج مولفه انجمن‌ها را به سمتی برده که رفته رفته امکان فعالیت‌شان کمتر شود. در این فضا انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات مانند «پطروس» انگشت در سوراخ سد کرده و خود را زنده نگه داشته است. در واقع همت و انگیزه برخی دانشجویان و اساتید آن را زنده نگه داشته است.

عارف وکیلی خزانه‌دار انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات نیز در این مجمع به ارائه گزارش مالی و صورت مالی درآمد و هزینه انجمن در سه سال اخیر پرداخت و گفت: مجموع درآمد انجمن در سال ۹۴ بالغ بر ۹۳۵ میلیون ریال می‌شود که از محل حق عضویت، طرح‌های پژوهشی، درآمد چاپ مقاله در فصلنامه، کمک‌ها و سایر منابع درآمدی به دست آمده است.

وکیلی ادامه داد: مجموع هزینه‌کرد انجمن در همین مدت بالغ بر یک میلیارد و ۱۵۳ میلیون ریال بوده که هرچند در ‌‌نهایت تراز مالی صفر شد، اما ۲۱ میلیون زیان را در پی داشت. درواقع هرچند انجمن بدهی ندراد اما متاسفانه اندوخته مالی هم ندارد.

کد خبر : ۴۳۹۹۳۳