خبرگزاری کار ایران

گزارشی از دومین روز برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نمایشنامه‌خوانی

در دومین روز از بیست و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان دو کارگاه «مثلث اجرا، بازیگر، عروسک تماشاگر» توسط مسیح گنجعلی و کارگاه آموزش نمایش خلاق با نگاهی به آموزش‌های جبار باغچه‌بان توسط مژگان وثوقی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مسیح گنجعلی که کار‌شناسی ارشد کارگردانی و اجرای تئا‌تر آسیایی دارد و موضوع تئا‌تر عروسکی سنتی ایران را برای تز دکترا انتخاب کرده است، درباره برگزاری کارگاه به خبرنگار ما گفت: در آثارم به رابطه بین بازیگر، عروسک یا ماسک و تماشاچی اهمیت می‌دهم. چندین سال است که این مثلث اجرا در ذهنم می‌گذرد. اثر کیفی این تکنیک را در آثارم دیدم و متوجه شدم که نمایش‌هایم بهتر شده است.

وی افزود: شغل و دغدغه من معرفی فرهنگ و تمدن ایرانی به مردم از طریق تئا‌تر، عکاسی، فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است. این جشنواره و دیگر جشنواره‌هایی که در ایران برگزار می‌شود، یک نعمت و هدیه بزرگ است. این اتفاق در بسیاری از کشورهای دیگر نمی‌افتد و نباید این موضوع را دست کم بگیریم حتی اگر کمبود بودجه و امکانات باشد اما با همه مشکلات، برگزارکنندگان جشنواره‌ها تلاش می‌کنند که به بهترین شکل آن‌ها را برگزار کنند.

گنجعلی تصریح کرد: علاقه و انگیزه من برای انجام تئا‌تر این است که دوست دارم، فهم و دانشی را به مخاطب اضافه کنم و اینکه مردم با تماشای تئا‌تر همدیگر را بهتر بشناسند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ما تئا‌تر را وارد کردیم اما تمام آن فرهنگ را وارد نکردیم. یک بخش مدیریت است. بخش دیگر نظم و انضباط و بخش دیگر ارتباطات خوب است. ببینید که در برگزاری مراسم عاشورا چقدر بین مردم هماهنگی و نظم وجود دارد، پس ما هم در تئا‌تر این موضوع را باید بیشتر جدی بگیریم. خصوصا اگر بین ستاد جشنواره و هنرمندان و کسانی که کارهای تکنیکی و فنی جشنواره‌ها را انجام می‌دهند نظم و هماهنگی بیشتری باشد، حتما کیفیت جشنواره بالا‌تر می‌رود.

اعتماد به نفس کودکان را بالا می‌بریم

مژگان وثوقی در دیگر کارگاه این روز که با عنوان آموزش و نمایش خلاق برگزار شد گفت: در کنار آموزش به اهالی تئا‌تر کودک، خود کودکان نیز به آموزش نیاز دارند تا خواسته‌هایشان را مطرح کنند و ما بزرگتر‌ها احساسشان را بهتر درک کنیم. از این لحاظ برگزاری چنین کارگاه‌هایی ضروری است.

وی که ده سال سابقه فعالیت در این حوزه را دارد ادامه داد: این کارگاه با نگاهی به آثار جبار باغچه‌بان برگزار می‌شود چرا که هدف او استفاده از بازی و نمایش در تعلیم کودکان بوده است و ما نیز در کارگاه از چنین روشی استفاده می‌کنیم. مهم‌ترین اصل در چنین کارگاهی ارتباط درست با کودکان است تا بتوانیم اعتماد به نفسشان را بالا ببریم.

باغچه‌بان را بیشتر بشناسیم

در بخش نمایشنامه خوانی آثار زنده یاد باغچه‌بان، نمایشنامه «شنگول و منگول» به کارگردانی فرزاد لباسی نمایشنامه خوانی شد.

پس از اجرا، داود کیانیان از هنرمندان مطرح عرصه کودک و نوجوان گفت: می‌گویند، تئا‌تر بزرگسال ما از غرب آمده که حرف بسیار درستی است اما تئا‌تر کودک و نوجوانمان به خاطر جبار باغچه‌بان کاملا ایرانی است.

پس از نمایشنامه خوانی، کریستف تبولت از فرانسه که کارگاه آموزشی ماسک و عروسک با نگاه اسطوره‌ای از تئوری تا ساخت را در جشنواره برگزار می‌کند، نمایشی ده دقیقه‌ای را روی صحنه برد. این نمایش در راستای کارگاه آموزشی این هنرمند و به عنوان تشکری از دست اندرکاران جشنواره روی صحنه رفت و سپس یک برنامه موسیقی اجرا شد. در این مراسم هنرمندانی چون حمیدرضا نعیمی، داود کیانیان، احترام برومند، محمد عاقبتی، لیلی رشیدی و.. حضور داشتند و رضا فیاضی نیز اجرای آن را بر عهده داشت.

 

منوچهر اکبرلو: ورک‌شاپ‌‌ها جدی‌ترین بخش جشنواره هستند

داور بخش خیابانی جشنواره بین المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان گفت: ورکشاپ‌ها جدی‌ترین بخش جشنواره هستند.

به گزارش ستاد خبری بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر کودک و نوجوان، منوچهر اکبرلو با بیان اینکه افزوده شدن چند بخش به جشنواره نشان دهنده بلوغ این جشنواره است، اظهار کرد: بخش‌های ثابتی که در سال‌های قبل بوده قوی‌تر شده و جایگاه خود را به طور کامل پیدا کرده است.

وی ادامه داد: تنها در این شرایط است که دبیر جشنواره می‌تواند به بخش‌های جدید فکر کرده و جشنواره را هم به لحاظ کمی، هم کیفی و هم تنوع فعالیت‌های جشنواره گسترش دهد.

داور بخش خیابانی تئا‌تر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه جشنواره تئا‌تر کودک باید دبیرخانه دائمی داشته باشد، افزود: جشنواره باید در طول سال فعالیت داشته باشد،‌‌ همان چیزی که جشنواره فجر به آن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه عکس و پوس‌تر بخش جدید جشنواره تئا‌تر کودک است، تصریح کرد: در سال‌های قبل نمایشگاه به شکل‌های مختلف بود؛ اما امسال به طور ویژه به آن پرداخته شده که حیف است دیده نشود.

داور بخش خیابانی جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان با تأکید بر اینکه عکس تئا‌تر بخش مهمی از تاریخ تئا‌تر است، گفت: نمایشگاه چه در تهران و چه در شهرهای دیگر فقط به چند روز جشنواره منحصر نباشد بلکه در طول سال عکاسان در نمایش‌ها حضور یافته و ضمن انتشار این تصاویر بتوانند به ارتقاء تئا‌تر بیافزایند.

اکبرلو با بیان اینکه راه چاره ثبات مدیریت، فعالیت مستمر دبیرخانه در طول سال است، افزود: بنده هیأت انتخاب طرح و ایده نیز بودم که بر این اساس باید گفت، باعث خوشحالی است که نسل جوان و هنرمندان تئا‌تر آرام آرام نمایش خیابانی را جدی گرفته و سعی دارند، ایده‌ها و طرح‌های نو خلق کنند.

وی اضافه کرد: کارگردانان باید بدانند، که در این عرصه از کارهای کلیشه و تکراری فاصله بگیرند و فضای جدیدی به کارهای کودک تزریق کنند.

داور بخش خیابانی جشنواره تئا‌تر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه در کارهای دیگر نیز امیدواریم شاهد نوآوری، ابتکار و انرژی جوان در کار‌ها باشیم تا تلنگری جدی به کلیت تئا‌تر خیابانی وارد شود، افزود: از چند سال اخیر به آن رسیدیم که تمرکز روی یک بخش به تئا‌تر آسیب می‌زند زیرا تئا‌تر چون موجودی است که توجه تنها به یک بخش مانع رشد در همه ابعاد خواهد شد.

بیست و سومین جشنواره بین المللی تئا‌تر کودک و نوجوان هم اکنون در همدان در حال برگزاری است.

کد خبر : ۴۳۷۹۰۰