خبرگزاری کار ایران

برگزارکنندگان جشنواره "ارغنون، بخش بیضایی" مدعی شدند؛

نمایشنامه‌های بدون مجوز بهرام بیضایی خوانش می‌شوند/ مجوز استاد را داریم

آرش اشاداد؛ دبیر جشنواره "ارغنون؛ بخش بهرام بیضایی" از نمایشنامه‌خوانی آثار اجرا نشده‌ی بهرام بیضایی در قالب برگزاری این رویداد هنری خبر داد.

آرش اشاداد در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: پس از اعلام فراخوان جشنواره، حدود 100 اثر به دبیرخانه رسید که از بین آنها 24 متن از نمایشنامه‌های استاد بیضایی انتخاب شد.

دبیر "جشنواره ارغنون؛ بخش بهرام بیضایی" با بیان اینکه «اغلب آثار انتخاب شده جزو منتخب‌های جشنواره‌های ملی و بین‌المللی دیگر بودند» گفت: به‌طور مثال یکی از آثار، سه جایزه از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر دارد.

اشاداد؛ استقبال از این جشنواره را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: جشنواره ارغنون؛ بخش بهرام بیضایی از اول تا 10 دی ماه برگزار می‌شود که نمایشنامه‌ها از ساعت 12 تا 3 بعداز ظهر خوانش می‌شوند.

او در پاسخ به این سوال که علت هم‌زمانی این جشنواره با جشنواره دیگری که به‌نام بهرام بیضایی برگزار می‌شود، چیست؛ گفت: من با دبیر آن جشنواره تا مدتی در ارتباط بودم اما از یک‌جایی به بعد آنان شروع به وارد آوردن فشار به ما کردند و گفتند اگر اسم جشنواره‌تان را عوض نکنید؛ از طریق دولت اقدام می‌کنیم. آنها گفتند؛ ما مجوز داریم و شما ندارید؛ ما هم محترمانه نام جشنواره‌مان را از «بهرام بیضایی» به «ارغنون؛ بخش بیضایی» تغییر دادیم.

اشاداد خاطرنشان کرد: ما متن‌هایی از استاد بیضایی را انتخاب کرده‌ایم که اغلب‌شان مجوز اجرا ندارند اما در این جشنواره می‌خواهیم رقابتی برای نمایشنامه‌خوانی برگزار کنیم که به مجوز نیاز ندارد.

او با تاکید بر اینکه جشنواره ارغنون؛ بخش بهرام بیضایی زیرنظر خود بیضایی برگزار می‌شود، گفت: جشنواره بهرام بیضایی از طریق دولت و مرکز هنرهای نمایشی اقدام کرده اما ما مجوز خود استاد بیضایی را داریم.

کد خبر : ۴۳۵۹۷۲