خبرگزاری کار ایران

بداهه‌نوازی کلهر و ارزنجان در تالار وحدت؛

قدرت‌نمایی مقام‌های کردی و موسیقی علوی+عکس

شب گذشته کیهان کلهر و اردال ارزنجان با سازهای خود مقام‌های کردی و موسیقی علوی شرق ترکیه را به نمایش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب گذشته ۱۳ آذرماه کیهان کلهر و اردال ارزنجان در اولین شب از اجراهای خود در تالار وحدت روی صحنه رفتند و بداهه‌نوازی براساس مقام‌های کردی غرب ایران و موسیقی علوی شرق ترکیه را اجرا کردند.

این مراسم که با استقبال بسیاری از طرفداران کلهر همراه بود با حدود ۴۰ دقیقه تاخیر آغاز شد. با ورود کیهان کلهر و اردال ارزنجان مخاطبان مشتاق این بداهه‌نوازی تا دقایقی این دو هنرمند را تشویق می‌کردند.

کیهان کلهر نیز در ابتدا با عذرخواهی از مخاطبان گفت: ما در راس ساعت مقرر آماده اجرای برنامه‌‌مان بودیم اما متاسفانه به دلیل تداخل برنامه‌های تالار اجرای ما نیز با تاخیر آغاز شد و ما در این مسئله بی‌تقصیر هستیم.

در ادامه دو هنرمند با سازهایشان به هنرنمایی پرداختند. در دقایقی ارزنجان با ساز بائلامایش بود که بر کمانچه کلهر غالب می‌شد و نوای موسیقی علوی شرق ترکیه در سالن حاکم می‌شد و در دقایقی این ساز کمانچه و مقام‌‌‌های کردی ایرانی بودند که همگان را تسخیر خود می‌کردند.

فضای غالب در این اجرا که حاصل همنشینی موسیقیایی دو هنرمند از دو فرهنگ تقریبا مشابه است مبتنی بر بداهه‌نوازی براساس مشترکات موسیقی مرسوم در دو منطقه و متاثر از احساس و اندیشه‌هایی بود که دو هنرمند بود.

در پایان اجرا مخاطبان مشتاق و شیفته برای دقایقی با تشویق‌های مداوم خود از این دو هنرمند تقدیر کردند و کلهر و ارزنجان صحنه را ترک کردند اما مخاطبان که همچنان در حال تشویق این دو هنرمند بودند باعث شدند تا کلهر و ارزنجان دوباره روی سن بازگشته و برای دقایقی دیگر به اجرای بداهه‌نوازی بپردازند.

اردال ارزنجان شاگرد عارف ساء نوازنده افسانه‌ای ساز «بائلاما» منتسب به موسیقی علویه در شرق ترکیه است. منطقه‌ای که از لحاظ زیستی و فرهنگی اشتراکات فراوانی با منطقه کردنشین غرب ایران دارد. همچنین موقعیت ساز بائلاما در شرق ترکیه قابل قیاس با ساز تنبور در غرب ایران است. ساز بائلاما چند دهه زودتر از ساز تنبور وارد عرصه موسیقی شهری شد و اکنون نیز به عنوان ساز رسمی در موسیقی کلاسیک ترکیه مطرح است.

کیهان کلهر و اردال ارزنجان به مدت ۴ شب و تا ۱۶ آذرماه در تالار وحدت روی صحنه می‌روند.

پس از پایان دو ماه وقفه در اجرای کنسرت‌ها، این شب‌ها تالار وحدت نیز میزبان گروه‌های مختلف موسیقی است که متاسفانه به دلیل تراکم برنامه‌های این تالار اغلب اجراها با تاخیر آغاز می‌شود.

کد خبر : ۴۳۴۳۰۵