خبرگزاری کار ایران

تدوین یک دایره‌المعارف ایمان‌گرا برای تئاتر/ آثار دینی بودجه می‌خواهند

مدیر کانون تئا‌تر دینی مرکز هنرهای نمایشی از تدوین یک دایره‌المعارف نمایش‌های ایمان‌گرای دینی تا پایان امسال خبر داد.

محمود فرهنگ به خبرنگار ایلنا گفت: دایره‌المعارف نمایش‌های ایمان‌گرای دینی توسط فرهاد ناظرزاده کرمانی کار شده و اکنون در مراحل ویراستاری ادبی و کارهای فنی قرار دارد و امیدواریم تا پایان سال این اثر ارزنده سه جلدی به چاپ برسد.

فرهنگ با بیان اینکه این اثر مجموعه‌ای بسیار نفیس است و هشت نمایش ترجمه در آن وجود دارد، گفت: تمام اطلاعات راجع به گروه‌هایی که در جهان روی این موضوع کار کرده‌اند؛ در این کتاب جمع شده؛ در جلد سوم کتاب نمایشنامه‌هایی از آثار ارزنده دینی و ایمانی جهان انتخاب و ترجمه شده‌اند.

مدیر کانون تئا‌تر دینی مرکز هنرهای نمایشی با بیان اینکه این کتاب، شامل تمام فعالیت‌های گروه‌های تئاتری و نمایشنامه‌های ارزنده ایمان‌گرای دینی است، گفت: این مجموعه به‌عنوان منبع پژوهشی و علمی برای کسانی که در زمینه نمایش ایمانی و دینی کار می‌کنند؛ می‌تواند مورد استفاده باشد.

فرهنگ با اشاره به اجرای ۱۵ نمایش دینی در ایام محرم و صفر گفت: از این آثار، دو نمایش در اداره تئا‌تر و دو نمایش در تالار محراب تهران اجرا می‌شوند و بقیه آثار در شهر ری، اراک (در تمام شهرهای استان اجرا می‌شود)، گیلان، کرمانشاه (دو نمایش خیابانی)، مشهد، مراغه، کاشان، ماهشهر و دهلران (دو نمایش خیابانی) اجرا می‌شوند.

او با بیان اینکه «عنوان این اجرا‌ها از عاشورا تا اربعین حسینی است» گفت: این ۱۵ نمایش تقریبا از بین ۳۰۰ نمایشنامه رسیده به دبیرخانه کانون تئا‌تر دینی انتخاب شده که از ۲۵ محرم تا ۳۰ صفر امسال در تهران و دیگر استان‌ها اجرا می‌شوند.

فرهنگ یادآور شد: مضامین این نمایش‌ها تنها عاشورایی نیست؛ یکی از کار‌ها عاشورایی و بقیه دینی است. مثلا موضوعاتی مانند امام رضا (ع)، حواشی موضوع امام حسین (ع) و موضوعات دیگر را شامل می‌شوند اما همگی جنبه مذهبی دارند.

مدیر کانون تئا‌تر دینی با بیان اینکه «بخش مهمی از این آثار قبلا توسط شش هیات انتخاب برگزیده شده‌اند» گفت: کانون نمایش‌های دینی آثارش را در سال‌های گذشته طی یک پروسه شش ماهه اجرا می‌کرده است. در آن پروسه، تمام موضوعات مذهبی در اولویت کار کانون اجرا می‌شد؛ موضوعات قرآنی و مفاهیم و پیامبران قرآنی نبوی، علوی، فاطمی، رضوی، عاشورایی، مهدوی و شخصیت‌های تاثیرگذار در تاریخ اسلام و تاریخ معاصر اسلام ازجمله موارد مدنظر کانون بوده است که در گذشته این آثار صحنه‌ای توسط دو هیات، انتخاب شده بودند.

فرهنگ با اشاره به قرابت و نزدیکی موضوعات این مجموعه آثار مذهبی با امروز، گفت: این آثار، موضوعاتشان به‌روز است و مخاطب امروز می‌تواند به راحتی با آن ارتباط برقرار کند.

او با بیان اینکه «برخی از آثار مخصوص یک زمان به خصوص از تاریخ است و مناسبت‌هایی مانند محرم و صفر یا ماه رمضان را برای اجرا می‌طلبد» گفت: این آثار می‌توانند در طول سال به عنوان آثار نمایشی اجرا شوند و مورد استقبال تماشاچیان قرار بگیرند اما این بستگی به حمایت دارد.

فرهنگ ادامه داد: اگر مجال و بودجه‌ای برای اجرا باشد باید آثارمان در طول سال اجرا شود؛ در گذشته هم این آثار در پروسه‌ای شش ماهه اجرا می‌شده اما با توجه به اینکه کانون در نیم‌سال اول فعالیتی نداشته این محرم و صفر آغازی می‌شود تا آثار انتخاب شده‌ بتوانند در سراسر کشور به اجرا دربیایند.

او با بیان اینکه «تاریخ و محل اجرا‌ها را به کارگردان‌ها سپرده‌ایم تا آن را انتخاب کرده؛ به ما اطلاع دهند و ما در جدول اجرایی طول اجرا‌ها قرار دهیم تا مخاطبان شهرستان بتوانند از آنها استفاده کنند» یادآور شد: البته در سال‌های گذشته از آثار تهرانی حمایت جدی‌تری کردیم اما با توجه به کمبود بودجه، امسال در تهران از دو-سه کار توانستیم حمایت کنیم تا در شهر تهران بتوانند اجرا داشته باشند.

مدیر کانون تئا‌تر دینی خاطرنشان کرد: تلاش شده آثار انتخاب شده، کارهایی باشد که بتواند با نسل امروز ارتباط برقرار کند و موضوعش به فراخور روز و قابل بهره‌برداری باشد. یعنی فاصله بین موضوع و فرم نمایش طوری نباشد که مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کند. اگر محرم و صفر هم نبود، به غیر از این چند کاری که موضوعش امام حسین (ع) است بقیه کار‌ها در طول سال قابلیت اجرای عمومی دارند.

فرهنگ با تاکید بر اینکه «کانون تئا‌تر دینی هر سال از یک کار فاخر حمایت کرده که اجرا شده است» گفت: شاید بعضی از سال‌ها از پنج اثر هم حمایت شده باشد. نمایشنامه‌هایی که چاپ شده نیز آثار فاخری است.

او ادامه داد: در موضوع حمایت باید بگویم الان شکل اجرا‌ها در تهران تغییراتی کرده است؛ سالن اصلی تئا‌ترشهر نمی‌تواند مثل گذشته حمایت مالی بشود و باید حتما یک اسپانسر وجود داشته باشد. این مشکلات مالی وجود دارد که بر آثار تولیدی در تهران تاثیرگذار است. اما امیدورایم در سال ۹۶ بتوانیم مثل گذشته از آثار جدی حمایت کنیم.

کد خبر : ۴۱۸۱۵۴