خبرگزاری کار ایران

به مناسبت روز ملی روستا؛

خبرگزاری «خبر روستا» راه‌اندازی می‌شود

به مناسبت ۱۵ مهر روز ملی روستا بزرگ‌ترین شبکه خبری و تحلیلی کشور راه‌اندازی می‌شود.

ابوالفضل کشاورز دبیر تحریریه این خبرگزاری با اعلام این خبر به ایلنا گفت:  با درخواست معاونت توسعه روستایی نهاد ریاست‌جمهوری و به منظور ارج نهادن به روستائیان و فرهنگ روستایی ۱۵ مهرماه به عنوان روز ملّی روستا توسط شورای عمومی کشور در تقویم رسمی کشور نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: پرداختن به روستا و مسائل آن نیاز عمومی و ضرورتی ملی بشمار می‌رود و رشد و شکوفایی روستا‌ها تأثیری مستقیم در رشد و توسعه کشور دارد. به مناسبت روز ملّی روستا برنامه‌های مختلفی در سطح کشور برگزار می‌شود، شاید یکی از این برنامه‌ها و اتفاقات خوب راه‌اندازی بزرگ‌ترین شبکه خبری و تحلیلی کشور با عنوان خبر روستا است چراکه رسانه نقش غیرقابل‌ انکاری در افزایش آگاهی و جهت‌گیری‌های عمومی دارد.

کشاورز درباره اهدافی راه‌اندازی این خبرگزاری روستایی متذکر شد: آموزش و افزایش سطح آگا‌هی‌های عمومی از مبانی رشد و توسعه بشمار می‌رود. این موضوع تعریف، ابزار و ملزومات خودش را دارد. وقتی سخن از آموزش می‌شود همه چیز خلاصه می‌شود به آموزش و پرورش و وزارت علوم ولی در دنیای مدرن امروز آموزش و پرورش بخش کوچکی از نیازهای آموزشی را پاسخگو است.

دبیر تحریریه خبرگزاری خبر روستا خاطرنشان کرد: تلویزیون، اینترنت، روزنامه، هر یک تبدیل به یک نهاد آموزشی مهمی شده‌اند. شبکه‌های اجتماعی یک دانشگاه است؛ می‌شود با برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری از هر کدام بهره‌برداری مطلوب کرد.

 کشاورز یادآور شد: امروز حتی در دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین روستاهای کشور همه به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی دسترسی دارند و شاید به ندرت پیدا شود چوپانی که از طریق تلفن‌همراه خود با شبکه‌های اجتماعی و اینترنت سروکار نداشته باشد.

 وی افزود: در سطح کشور بیش از ۶۰ هزار روستا وجود دارد که روستائیان بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند ولی متأسفانه هنوز یک رسانه فراگیر در این حوزه وجود ندارد. روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها سر جای خود قرار دارد. روستا نیاز به یک شبکه تلویزیونی در رسانه‌ملی هم دارد.

کشاورز همچنین تاکید کرد: زمانی بیش از ۶۵ درصد جمعیت کشور در روستا‌ها ساکن بودند ولی اکنون روستا‌ها خالی از سکنه شده‌اند. تازه بخش عمده‌ای از ساکنین باقی‌مانده روزهای اندکی از سال را در روستا هستند و برای کار در شهرهای بزرگ اقامت دارند. اگر به شکل اصولی و ریشه‌ای به روستا و مسائل آن توجه نشود این روند فاجعه‌بار ادامه دارد.

 وی ادامه داد: مساله روستا تنها مرتبط با روستایی نیست و مساله شهر هم هست. اگر روستا‌ها را نتوانیم آباد کنیم محال است شهر‌ها آباد شوند. گاهی برنامه‌های خوبی در دستگاه‌های اجرایی کشور برنامه‌ریزی می‌شود ولی به اندازه کافی به آن پرداخته نمی‌شود و بی‌آنکه دیده شود محو می‌شود، به عنوان مثال چند وقت پیش در یکی از این نهاد‌ها برنامه جالبی درباره روستا‌ها دیدم. هر خانه یک کارگاه و هر روستا یک کارخانه... باور کنید. این برنامه کاملا قابلیت اجرایی و عملیاتی دارد. اینجاست که نقش و اهمیت رسانه در این حوزه احساس می‌شود.

کشاورز افزود: روستایی به‌‌ همان اندازه که به آب، برق، جاده، گاز و کار نیاز دارد به رسانه هم نیاز دارد. توسعه سرمایه‌های اجتماعی، افزایش آگاهی، امید و نشاط، تقویت کسب و کار اجتماعی، نقد سازنده و بیان خواسته‌ها و دیدگاه‌های روستائیان و تحلیل موضوعات مرتبط با روستا از اهداف این شبکه خبری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این خبرگزاری خود روستائیان هم نقش دارند؟ گفت: اساس شکل‌گیری این شبکه خبری این بوده که فرصتی فراهم شود تا روستا دیده شود و صدای روستایی شنیده شود. برنامه، این است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه روستا‌ها با تمام روستاهای کشور خصوصاً شوراهای اسلامی روستا‌ها و دهیاران ارتباط برقرار کنیم و با آموزش و هماهنگی‌های لازم حداقل در هر روستا یک خبرنگار داشته باشیم. ما غیر از خبرگزاری، پیگیر انتشار یک روزنامه نیز برای روستا‌ها هستیم که با فراهم‌شدن بسترهای لازم اجرایی خواهد شد.

این خبرگزاری به مدیر مسئولی محمد عاشوری بزودی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

کد خبر : ۴۱۷۴۸۳