خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی؛

ابد و یک روز ۶ جایزه گرفت/اعتراض سینماگران به نشریه یا لثارات

فیلم ابدویک روز به کارگردانی سعید روستایی با کسب ۶ جایزه بیشترین جوایز را از دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی ساعت 18 شامگاه یکشنبه ۲۸ شهریور در سالن حجاب آغاز شد.

در ابتدای این مراسم جوایز بخش مستند اهدا شد و مستند "کهریزک تجریش" ساخته آزاده رضاییان تندیس بهترین مستند کوتاه، مستند "محاکمه" تندیس بهترین مستند نیمه‌بلند و مستند "فصل حرص" ساخته لقمان خالدی تندیس بهترین مستند بلند دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی را بدست آوردند. همچنین مستند A۱۵۷ اثر بهروز نورانی‌پور تندیس بخش شهیدآوینی را دریافت کرد.

منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) در این مراسم؛ با تشکر از خبرنگاران خبرگزاری‌های رسمی، اهالی رسانه و انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی گفت: از دوستان رسانه‌ای خودم که در  ٢٤ ساعت گذشته بیانیه‌ای را علیه نشریه هتاک به هنرمندان  و مفاخر سینما و هنر امضا کردند؛ قدردانی می‌کنم و به آن نشریه هم می‌گویم که این رفتار چاره‌ای را برای شما باقی نمی‌گذارد که این صحنه را ترک کنید.

در این مراسم و در بخش بهترین دستاورد فنی و هنری سینمایی تندیس جشن منتقدان به  امیررضا معتمدی برای فیلم "سینما نیمکت" و سعید ملکان برای فیلم "ابد و یک روز" اهدا شد.

در بخش بهترین صدا تندیس دهمین جشن منتقدان به محمدرضا دلپاک صدابردار و سعید بجنوردی و حسین مهدوی برای طراحی صدا و صدابرداری فیلم لانتوری رسید و علی قائم مقامی لوح سپاس برای تهیه و ساخت فیلم کفشهایم کو را دریافت کرد.

جایزه بهترین طراحی صحنه و لباس به نگار نعمتی و امیرحسین قدسی برای فیلم "اژدها وارد می‌شود" اهدا شد وجایزه بهترین موسیقی نیز کریستف رضاعی سازنده موسیقی متن فیلم اژدها وارد می‌شود اهدا شد.

 در بخش بهترین فیلم اول دیپلم افتخار به احسان بیگلری برای برادرم خسرو و تندیس  بهترین فیلم به محمدحسین مهدویان برای کارگردانی ایستاده در غبار اهدا شد.

جایزه بهترین تدوین در دهمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران به هایده صفی‌یاری برای فیلم "اژدها وارد می‌شود" اهدا شد.

امیرحسین آرمان بازیگر سریال پریا به‌عنوان خواننده دهمین جشن منتقدان برای اولین بار در یک مراسم رسمی قطعاتی را اجرا کرد.

تندیس بهترین فیلمبرداری در دهمین جشن منتقدان به هومن بهمنش برای فیلم "اژدها وارد می‌شود" اهدا شد.

فاطمه معتمدآریا که برای اهدای تندیس رخشان بنی‌اعتماد به روی صحنه آمده بود طی سخنانی با اشاره به اهمیت فعالیت رسانه‌ها در سینما گفت: من دست تک تک شما روزنامه‌نگاران را می‌بوسم، چراکه شما یک لحظه سینمای ایران را تنها نگذاشتید.

وی با اشاره به اهمیت رخشان بنی‌اعتماد در سینمای ایران گفت: او برای همه انسان‌های روی زمین دل باز و دست گشاده دارد.

در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به سارا بهرامی برای فیلم خانه‌ای در خیابان چهل و یکم و تندیس و لوح سپاس بهترین بازیگر مکمل زن به شبنم مقدمی برای فیلم نفس اهدا شد.

 در بخشی از این مراسم مینا اکبری نیز از طرف سینماگران و اهالی رسانه که خواستار مشخص شدن نتیجه پرونده پزشکی عباس کیارستمی هستند متنی را خواند و گفت: "عباس کیارستمی روز دوشنبه ١٤ تیرماه ١٣٩٥، از دنیا رفت. ٧٥ روز است که استفاده از کلمه مرحوم در ابتدای نام عباس کیارستمی هر چقدر سخت اما دیگر مجاز شده. ساعت ١ بامداد امروز، اولین جلسه دادگاه بررسی پرونده پزشکی عباس کیارستمی در سازمان نظام پزشکی بدون هیچ نتیجه  مشخصی برگزار شد. خواستم از این تریبون خطاب به قضات محترم این پرونده بگویم: این پرونده، صرفاً یک پرونده حقوقی و قضایی نیست. ما در این پرونده، به دنبال برنده و بازنده نیستیم. که بازنده همه ماییم که فرهیخته‌ای چون عباس کیارستمی را از دست داده‌ایم. ما در این پرونده به دنبال احترام و حقوق انسانی‌ای هستیم که پایمال شده. قضات محترم؛ شما تنها پاسخگوی فرزندان عباس کیارستمی نیستند، هزاران چشم در ایران و جهان، داوری شما را قضاوت خواهند کرد.

امیدوارم نتیجه این پرونده هرچه باشد، پایانی باز و روشن برای همه کسانی باشد که پزشکان آخرین امیدشان برای ادامه دادن زندگی است. تصویر سینمای ایران از پزشکان ایرانی همیشه پاک و پالاینده بوده است، برای پالایش این لکه بزرگ بی‌اعتمادی جسارت بیشتری نیاز است. روپوش سفید همیشه زود چرک و آلوده می‌شود.

در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن به پریناز ایزدیار برای فیلم سینمایی"ابدویک روز" اهدا شد و تندیس بهترین بازیگر زن به لیلا حاتمی برای فیلم من اهدا شد. در بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد لوح سپاس و تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد به پیمان معادی برای نقش‌آفرینی در فیلم "ابدویک روز" اهدا شد.

پیمان معادی بعداز دریافت جایزه خطاب به مانی حقیقی گفت: مانی حقیقی می‌دانی که سالهاست خانوادگی با تو ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی رابطه خانوادگی دارم. اینجا به نمایندگی از سینمایی که آدم‌هایش بسیار باشرافت است می‌گویم تمام قد از شما شرف و نجابتتان دفاع می‌کنم و نوکر شما سه تا هم هستم... درود به شرف شما آقای ابراهیم حاتمی‌کیا... ممنونم.

در بخش بهترین فیلمنامه لوح تقدیر و تندیس بهترین فیلمنامه به سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز اهدا شد. در بخش بهترین کارگردانی تندیس بهترین کارگردانی به سعید روستایی برای فیلم ابد و یک روز اهدا شد و از ابراهیم حاتمی‌کیا کارگردان بادیگارد به‌صورت ویژه تقدیر شد.

سعید روستایی بعد از دریافت جایزه بهترین کارگردانی از جشن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: دیگر واقعاً از این حجم جایزه دارم می‌ترسم.

در بخش بهترین فیلم تندیس بهترین فیلم به فیلم "ابد و یک روز" ساخته سعید روستایی تعلق گرفت و جایزه ویژه بهترین فیلم نیز  به فیلم "دختر" ساخته رضا میرکریمی تعلق گرفت.

 در این مراسم از همسر داود رشیدی تقدیر شد و کیوان کثیریان گفت که سهم خود در جشن را به خانواده داود رشیدی تقدیم می کند همچنین از زحمات لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران تقدیر شد

  این خبر از ساعت ۱۸:۱۸ الی ساعت ۲۲:۱۵ دقیقه بروزرسانی شده است.

کد خبر : ۴۱۲۰۲۵