خبرگزاری کار ایران

کارگردان شاعران مشروطه:

برای خرید صدای عارف قزوینی ۲۵۰۰۰ یورو باید می‌دادم

جلسه نقد و بررسی مستندهای «شهر آشوب» و «شاعران مشروطه» عصر دیروز (۳۱ مرداد) با حضور امیر فرض‌الهی(کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده) و نیما حسنی‌نسب (منتقد) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این جلسه و بعد از نمایش فیلم برای حضار، حسنی‌نسب گفت: متاسفانه این روزها حال و احوال نمایش‌ها و جلسات نقد و بررسی این‌چنینی خوب نیست و به نظرم چیزی شبیه به فاجعه در حال رخ دادن است. به نظرم باید برای عدم وقوع این اتفاق فکری شود. در چنین وضعیتی رفتن به سراغ ساخت مستندی با موضوع اجتماعی و تاریخی آن هم بدون حامی و سرمایه‌گذار کاری بسیار دشوار است.

فرض‌الهی نیز نشست گفت: در این روزگار عجیب و غریب فعلی ساخت چنین مستندی دشوار است اما من همیشه در زندگی چنین بودم و هیچ‌وقت کاری انجام ندادم که برایم آسان باشد. کارهای آسان برایم مانند یک شوخی است و تا جایی که توانستم به نوعی خودم را اذیت کردم. به سراغ هرکاری هم که رفتم خواسته یا ناخواسته وارد مسیر دشوار شدم، و نمی‌دانم که چقدر موفق عمل کرده‌‌ام.

وی افزود: در ساخت «شاعران مشروطه» خوب می‌دانستم چه مرارت‌هایی پیش رو دارم، زیرا آرشیو خوبی در کشور وجود ندارد. در کشوری که کپی‌رایت وجود ندارد، من برای فیلم، تصویر و موسیقی خریدم اما تنها چیزی که موفق به خریداری آن نشدم، صوت منتسب به عارف قزوینی بود، زیرا مبلغ بسیار هنگفتی بالغ بر ۲۵۰۰۰ یورو را طلب می‌کرد که پرداخت آن از عهده من که روزنامه‌نگار بودم و در حوزه سینما مستقل قدم برمی‌دارم، خارج بود.

کد خبر : ۴۰۳۳۶۱