خبرگزاری کار ایران

بنیاد فرهنگی شهید اشرفی اصفهانی(ره) برگزار کرد؛

«آیه 88» رونمایی شد

آیین رونمایی کتاب آیه 88 ، مجموعه اشعار رضوی استاد شفق در سالن همایش‌های مسجد جامع امیرالمومنین (علیه السلام) با حضور صاحب اثر، حجت‌الاسلام زائری و سنگری و جمعی از اصحاب ادب و هنر برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدا حجت الاسلام وافی معاون فرهنگی بنیاد شهید اشرفی اصفهانی(ره) و دبیر برگزاری مراسم حضور استاد شفق را از مشهد به تهران کاری ارزشمند دانست و به معرفی اثر و شخصیت او پرداخت. وی بنیاد را یک مجموعه قوی و فعال در ایجاد حرکت‌های عمیق فرهنگی در غرب تهران معرفی نمود و این مراسم رونمایی کتاب را شروع این حرکت دانست.

در ادامه مدیر مرکز قرآنی احیاء و مدیر انتشارات خیمه، شخصیت استاد شفق را شخصیتی ممتاز و اثرگذار در عرصه فرهنگ و هنر دانست. وی دلیل تکریم اهل بیت (علیه السلام ) به شعر را، ابزار انتقال و رسانه‌ی نشر حقایق و معارف بیان کرد و گفت: شعر طریقت نیست و موضوعیت دارد و این امر باعث شده تا شعر به عنوان اصلی‌ترین وسیله انتقال پیام در عرصه قدیم وجدید شود.

زائری گفت: شاعر باید پشت صحنه اتفاقات و ماجراها  را به ما نشان دهد و مهمترین خصوصیت اشعار استاد شفق جنبه تذکری و بیان پشت صحنه است که  این خصوصیت در کنار معنویت باعث شده اشعار ایشان ماندگار و تاثیرگذار شود. وی تلاش‌ها و زحمات استاد شفق را خادمی واقعی امام رضا (علیه السلام) دانست.

در ادامه سنگری (رییس هیأت علمی بنیاد دعبل خراعی حضور امام رضا (علیه السلام) را به ایران حرکت  مهمی در شکل‌گیری و گسترش فرهنگ شیعه در ایران به علت حضور خاندان حضرت امام موسی کاظم (علیه السلام) در شهرهای مختلف دانست.

وی در ادامه به معرفی هفت شاعر مطرح در زمان امام رضا (علیه السلام ) که شعر رضوی می‌سرودند پرداخت و  گفت: باید شاعران عصر حال اشعار آن شاعران را بخوانند. یکی از شاعران رضوی‌سرا عصر حاضر، استاد محمدجواد غفورزاده است که به هیچ تردید ایشان را باید یکی از استوانه‌های شعر آیینی و از تاثیرگذارترین شاعران در این عرصه قلمداد کرد.

سنگری اشعار استاد شفق را به اشعار شاعران عصر حضرت امام رضا (علیه السلام) خیلی نزدیک دانست و گفت: برخلاف شاعران امروز که خیلی فاصله دارند این اشعار نزدیک است. وی دلیل این نزدیکی را پرداختن به خود شخصیت امام رضا (علیه السلام) و حضور قلبی و جسمی در فضای حرم امام رضا (علیه السلام) دانست و گفت: شاعران جدید بیشتر به حاشیه و نمودها می‌پردازند وخود شخصیت امام رضا (علیه السلام ) در اشعار آن‌ها غایب است.

رییس هیأت علمی بنیاد دعبل خراعی گفت: اطلاعات در ائمه اطهار(علیه السلام) کافی نیست و باید درکنار آن‌ها زیست و تجربه حضوری بدست آورد. استاد شفق در کنار امام رضا (علیه السلام) زیسته است و امام را از مطلع تا مقطع درک کرده‌اند و این درک، ایشان را متفاوت کرده است.

  سنگری یکی دیگر از دلایل متفاوت بودن اشعار استاد شفق را وجود پیام‌های مهم و کاربردی دانست و گفت: شعر در کنار عاطفی و احساسی بودن باید حامل پیام باشد.

در پایان از زحمات استاد شفق و اسدی مدیر نشر جمهوری اسلامی ناشر اثر تقدیر شد.

کد خبر : ۴۰۱۳۶۸