خبرگزاری کار ایران

تقدیر از هنرمندان در جشن هنر پهلوانی؛

روح حماسه از فردوسی تا لوریس چکناواریان در ما زنده مانده است

مراسم تجلیل بنیاد فردوسی از هنرمندان با سخنرانی رئیس فراکسیون ورزش مجلس آغاز شد. تابش گفت: روح حماسه از فردوسی تا لوریس چکناواریان در ما زنده مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدرضا تابش در جشن هنر پهلوانی که برای قدردانی از هنرمندان خادم فرهنگ پهلوانی برگزار شد، گفت: نسبت هنر با فرهنگ و پهلوانی نسبتی است که ما در اشعار بزرگانی چون فردوسی دیده‌ایم و شعر فردوسی بزرگداشت اسطوره‌های ماست.

تابش؛ پایداری فرهنگ و دین و آیین‌مان را در سایه هنر هنرمندانی همچون فردوسی و چکناواریان دانست و با آرزوی طول عمر برای او، چند بیت از شعر فردوسی (هنر نزد ایرانیان است و بس) را خواند.

لوریس چکناواریان که توسط محمدرضا تابش، سعید شیرکوند( معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی) و میثم موحدی فر (رئیس بنیاد فردوسی) تقدیر شد، در این مراسم از علاقه خود به زورخانه و فرهنگ پهلوانی گفت.

چکناواریان گفت: من از کودکی با زورخانه و ارادت به پهلوانان بزرگ شدم؛ بزرگترین چیزی که از پهلوانان یاد گرفتم خداپرستی و وطن‌پرستی بود. این افراد معرفت و بزرگی داشتند و فوق‌العاده بودند و کمک زیادی به کار و زندگی من کردند.

این آهنگساز با گفتن اینکه خدا را شکر می‌کنم که در سرزمینی متولد شدم که فرهنگ پهلوانی و پهلوانان سر حدات کشور را نگه می‌دارند، گفت: من با این فرهنگ‌ها بزرگ شدم و سنت زورخانه مرا با فردوسی و شاهنامه آشنا کرد و زندگی‌ام عوض شد.

چکناواریان ادامه داد: ١٥ سالم بود که وارد زورخانه شدم و عاشق صدای ضرب‌خوان‌ها. ریتم‌هایی که در زورخانه می‌زنند را هیچ پرکاشن‌زنی در دنیا نمی‌تواند بزند.

او خاطرنشان کرد: ضرب‌نوازهای زورخانه با دو دست، ریتم‌های مختلفی را می‌زنند که امکان نت‌نویسی آن نیست؛ هر ضرب و هر شهرآهنگ مخصوص خود را دارد. من سراسر کشور را گشتم و این نواها را جمع‌آوری کردم.

چکناواریان با بیان اینکه عمری ٢٥ ساله برای اپرای رستم و سهراب گذاشته است، گفت: ما در ایران سنت نوشتن اپرا نداریم و نوشتن آن خیلی سخت بود.

این آهنگساز، موسیقی را زبان خداوند توصیف کرد و گفت: هیچ چیزی در دنیا بدون موسیقی امکان‌پذیر نیست؛ حتی اگر بخواهیم با خداوند صحبت کنیم اگر موسیقی نباشد به جایی نمی‌رسیم.

چکناواریان گفت: من عاشق فردوسی به خصوص داستان رستم و سهراب بودم و از کودکی این داستان اشکم درمی‌آورد.

معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور نیز در این مراسم گفت: اصرار داشتم بگویم مراسم امروز به همت یک تشکل غیردولتی به نام بنیاد فردوسی برگزار شده و سازمان میراث فرهنگی با افتخار اعلام می‌کند در برگزاری این مراسم هیچ نقشی ندارد.

سعید شیرکوند با بیان اینکه میراث فرهنگی به عنوان سازمانی دولتی وظیفه خدمت خود را به تشکل‌های غیردولتی اعلام می‌کند، گفت: بنا نداریم چنین برنامه‌هایی را دولتی برگزار کنیم؛ می‌توانیم خدماتی بدهیم اما بعدا به خاطر همین خدمات خرده‌فرمایش‌هایی خواهیم داشت، پس بهتر است این خدمات و فرمایش‌های بعدش را نداشته باشیم.

عاشق هدیه گرفتنم

رامبد جوان (مجری برنامه خندوانه) که در این جشن از او نیز تقدیر شد، هنگام دریافت جایزه خود گفت: من عاشق هدیه گرفتنم، اگر باز هم مراسمی گرفتید من را دعوت کنید. حتما سر موقع می‌آیم.

او با عذرخواهی به خاطر گرمای هوا گفت: بیرون خیلی هوا گرم است و اینجا (تالار میراث فرهنگی) خیلی خنک است به نظرم بهتر است تا شب همین جا بمانیم و بیرون نرویم!

در این مراسم فیلم ویدئویی اثر نمایشی «پری صابری» همراه امضای یادبود رونمایی شد.

اثر نمایشی پری صابری توسط موسسه فرهنگی هنری نی داوود به فیلم ویدئویی تبدیل شده است.

پری صابری در این مراسم با اشاره به فعالیت‌هایی که در رابطه با شاهنامه انجام داده، گفت: من طرح دلم را در کارهایم می‌زنم و شاهنامه فردوسی شناسنامه اصلی من است.

این کارگردان تئاتر با بیان اینکه به حضور چهره‌هایی مانند فردوسی در ایران افتخار می‌کند، گفت: این چهره‌ها سرمایه اصلی ما هستند و ایران را برای همیشه بزرگ نگاه می‌دارند. من عاشق تمام ایرانی‌ها و تمام کسانی هستم که برای این فرهنگ جان‌فشانی می‌کنند و دل من برای آنها پر از محبت است.

صابری با بیان اینکه تاکنون شش نمایش را در مورد شاهنامه و داستان‌های آن روی صحنه برده است، گفت: فردوسی از بزرگترین درام‌نویسان جهان است که اگر سراغش برویم دستش را با سخاوت به سوی ما دراز می‌کند.

او با اظهار امیدواری از اینکه فردوسی الگویی برای دل پهلوانی ما باشد، گفت: وقتی شروع به نگارش متون نمایشی از شاهنامه کردم حس کردم فردوسی جزو درام‌نویسان جهانی است و باید از این سرمایه ملی که به رایگان در اختیار ما قرار گرفته به خوبی استفاده کنیم و سراغش برویم.

آرزوی سلامتی برای حسین دهلوی

حسن مهرجردی (مشاور و دبیر شورای مدیران معاونت امور هنری ارشاد) نیز در این مراسم با بیان اینکه علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل همزمانی این برنامه با مراسم دیگری نتوانست در این جشن حضور یابد، برای حسین دهلوی آرزوی سلامتی کرد.

علیرضا آقایی (تهیه‌کننده برنامه فیتیله) نیز که در کنار محمد مسلمی، علی فروتن و حمید گلی برای ردیافت لوح و تندیس این برنامه روی سن حاضر شده بودند، گفت: تلاش برنامه فیتیله در 14 سال گذشته حضور پررنگ و موثر برای خدمت‌رسانی در عرصه فرهنگ بوده است و مهمترین جایگاه را در این زمینه آموزش کودکان داشته که موضوع فرهنگ باید در آنها نهادینه شود.

میثم موحدی‌فر (رئیس بنیاد فردوسی) نیز در این مراسم گفت: همه ما نسبت به آثاری که در زمینه گسترش فرهنگ پهلوانی است دلتنگی و حس نوستالژی داریم.

موحدی‌فر یادآور شد: همه ما طنین ضرب و زنگ زورخانه را در گوش داریم؛ چند سال است در تلاشیم تا فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای را به جایگاه واقعی آن برسانیم.

او با اشاره به ماندگاری رستم به عنوان پهلوان پهلوانان، گفت: اگر رستم تا کنون باقی مانده تنها دلیلش جنگاوری و سلحشوری نیست؛ بلکه به خاطر این است که در برابر ستمگر سر خم نکرده و تلاش کرده تا کیان کشور را حفظ کند.

سعید محمودی ازناوه (هنرمند برتر عکاسی و عکاس شاهنامه‌)، افشین اسفندیاری (هنرمند هنرهای تجسمی) و سیدمصطفی سعیدی (نقال برتر) از دیگر هنرمندانی بودند که در این جشن تقدیر شدند.

حسن فتحی و جمشید مشایخی که پیش از این نام آنها به عنوان هنرمندان فیلم و سریال و بازیگری در میان تقدیر شده‌ها برده شده بود، از غایبان مراسم بودند.

جشن هنر پهلوانی ویژه نکوداشت هنرمندان برگزیده خادم فرهنگ پهلوانی به مناسبت آیین گرامی داشت روز ملی فرهنگ پهلوانی ارمغانی توسط بنیاد فردوسی در تالار سازمان میراث فرهنگی برگزار شد.

کد خبر : ۳۹۴۲۰۳