خبرگزاری کار ایران

محمدرضا توکل‌صدیقی در گفت‌وگو با ایلنا:

طرح «تابستانه کتاب» نباید خانه کتاب را رقیب کتابفروشی‌ها کند

توکل‌صدیقی عدم تبدیل موسسه خانه کتاب به رقیب کتابفروشی‌ها در فروش کتاب را لازمه‌ تاثیرگذاری مثبت طرحی مثل «تابستانه کتاب» دانست.

محمدرضا توکل‌صدیقی (نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ارزیابی از برگزاری طرح «تابستانه کتاب» گفت: اصل طرح حمایتی مثل «تابستانه کتاب» فکر خوبی است و هر گونه حمایت از کتابفروشی‌ها و اینکه بتوانیم مراجعه به کتابفروشی‌ها را افزایش بدهیم، سالم‌ترین روش برای حفظ کتابفروشی‌ها است. یعنی افزایش فروش به ماندگاری کتابفروشی‌ها در چرخه نشر کمک می‌کند نه یارانه‌های مستقیم. درواقع تزریق یارانه‌های غیرمستقیم مثل برگزاری طرح‌های «کتابفروشی به وسعت ایران»، «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» می‌تواند نقش مثبی داشته داشته باشد، منتها اثربخشی این طرح‌ها یک شرط دارد که در جلسات با ارشاد و خانه کتاب نیز به خود مسئولان گوشزد شده است.

توکل‌صدیقی افزود: درواقع شرط مثبت بودن طرح‌هایی مثل «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» این است که فردا خود خانه کتاب به بهانه این طرح‌ها رقیب کتابفروشی‌ها نشود. یکی از آفات کار فرهنگی خیلی از موسسات و بنگاه‌های دولتی و عمومی این است که وقتی طرحی را برگزار می‌کنند و بعد از مدتی طرح مذکور جا افتاده و شناخته می‌شود خودشان به فکر سهم‌خواهی از این طرح‌ها می‌افتند و می‌خواهند ویترینی شوند در کنار کتابفروشی‌ها. این مسئله هم بخشی از یارانه را دوباره از جرخه تخصیص به کتابفروشی‌ها خارج می‌کند و هم باعث می‌شد صنف و اعضای آن اعتماد خود را به طرح‌های دولتی از دست بدهند.

او سپس با تاکید بر اینکه طرح‌هایی مثل «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» نباید به طرحی مثل «وی‌ترین کتاب» مبدل شوند، بیان کرد: صراحتا هم به مسئولین دولتی برگزارکننده طرح گفته‌ایم که «عیدانه کتاب» و «تابستانه کتاب» نباید به طرحی مثل «ویترین کتاب» که عملا امکان فروش آنلاین کتاب از ناشر و بدون حضور کتابفروشی‌ها روی سایت خانه کتاب بود مبدل شود. اگر این نکات رعایت نشود، سوء‌تفاهم پیش می‌آید که این موسسه دولتی اطلاعات شخصی خریدار و کد ملی او را دریافت و ثبت کرده‌اند و حالا خودشان برای فروش به آن‌ها مراجعه می‌کنند. این اتفاق خودش دلیلی می‌شود برای ضربه زدن به کتابفروشی‌ها، چراکه‌‌ همان مشتریانی که به کتابفروشی‌ها مراجعه می‌کردند را به مشتریان خرید آنلاین از خود مبدل کنیم. البته مدیران مربوطه اطمینان داده‌اند که چنین اتفاقی نمی‌افید و اگر واقعا خانه کتاب نخواهد در آینده رقیب کتابفروشی‌ها شود، طرح‌های اینچنین که مبتنی بر یارانه غیرمستقیم هستند واقعا طرح و فکر خوبی است.

نایب‌رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران همچنین تشویق موسسات دولتی و عمومی به خرید مستقی از کتابفروشی‌ها را راه دیگری برای بهبود بازدهی طرح «تابستانه کتاب» دانست و یادآور شد: برای بازدهی بیشتر باید متولین طرح که به هر حال از منابعی استفاده می‌کنند، سازمان‌ها و بنگاه‌های دولتی و عمومی را تشویق کنند تا خرید کتاب خود را مستقیم از کتابفروشی‌ها انجام بدهند. مثلا شهرداری‌ها می‌توانند برای تامین کتاب‌های مورد نیاز فرهنگسرا‌ها، سراهای محله و... به جای مراجعه به ناشر یا هر نهاد دیگری مستقیم به کتابفروشی‌های محل خود مراجعه کنند. چه بسا بتوان این یارانه که در اختیار خریدار قرار می‌گیرد به دست موسسات عمومی و دولتی و عمومی هم برسد تا با عمومیت دادن به این طرح‌ها منابع بیشتری به سمت کتابفروشی‌ها برسد. فراموش نکنیم که کتابفروشی‌ها شبکه تنفسی نشر هستند و حیات صنعت نشر وابسته به کتابفروشی‌ها است.

موسسه خانه کتاب به منظور رونق بخشیدن به بازار کتاب و ترویج کتابخوانی، همزمان با آغاز تابستان، تسهیلاتی را در قالب یارانه خرید کتاب از طریق کتابفروشی‌های سراسر کشور، مستقیماً به خریداران کتاب پرداخت می‌کند.

طرح «تابستانه کتاب» در بازه زمانی یک ماهه از ۱۶ تیر تا ۱۵ مرداد سال جاری در کتابفروشی‌های عضو طرح اجرا می‌شود. سقف تخفیف برای هر کتابفروشی عضو این طرح در مرحلۀ اول تا ۲۰۰۰۰۰۰۰ ریال است.

میزان فروش کتاب‌های کودک و نوجوان و عمومی در افزایش سقف یارانه اختصاصی به کتابفروشی‌ها نقش موثری دارد. برگزاری مراسم جشن امضاء با حضور نویسندگان در روزهای اجرای این طرح نیز از دیگر مواردی است که سهم یارانه کتابفروشی را افزایش می‌دهد. بنابراین کتابفروشان می‌توانند برای بهره‌مندی از تسهیلات بیشتر، از نویسندگان و تصویرگران حوزه کودک برای حضور در کتابفروشی خود دعوت کنند.

سقف مجاز خرید برای هر خریدار در این طرح حداکثر ۱۰۰۰۰۰۰ ریال است که خریداران می‌تواند در چند نوبت و از کتابفروشی‌های مختلفی که عضو طرح هستند، تا سقف تعیین شده، کتاب خریداری کنند.

کد خبر : ۳۸۷۴۲۵