خبرگزاری کار ایران

درگیری‌های 30 تیر 1331 در معمای شاه

سریال تلویزیونی معمای شاه این هفته با نمایش قسمت بیست و ششم خود، درگیری‌های مردم با عناصر حکومت پهلوی در سی تیر سال 1331 را بازسازی کرده و با جزئیات به تصویر می‌کشد.

به گزارش ایلنا، در بیست و ششمین قسمت از این سریال تلویزیونی، استعفای محمد مصدق از نخست وزیری در اعتراض به عدم موافقت شاه با اختیارات بیشتر وی نمایش داده می‌شود.

 این مسئله سبب می‌شود دربار شاهنشاهی بار دیگر به سراغ «قوام‌السلطنه» برای اداره امور کشور برود. این مسئله باعث اعتراض شدید مردمی می‌گردد و قوام که در زمان نخست وزیری وی «بلوای نان» رخ داده بود، این بار نیز دورانی پُر آشوب را سپری می‌کند که منجر به اعتراض مردمی به وی و حمایت از دکتر مصدق می‌گردد.

با سرکوب اعتراض‌های مردمی از سوی حکومت، جمع زیادی از مردم به خاک و خون کشیده می‌شوند که در نهایت این مسئله به نفع جنبش ملی کردن صنعت نفت تمام شده و با حمایت مردمی، مصدق بار دیگر به صحنه سیاسی کشور باز می‌گردد.

همچنین در قسمت 26 سریال معمای شاه شاهد اعلام رأی دادگاه لاهه به نفع ایران خواهیم بود.

این سریال ۸۰ قسمتی به نویسندگی و کارگردانی «محمدرضا ورزی» و تهیه‌کنندگی «علی لدنی» در سیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته‌شده است. ۸۰ بازیگر اصلی، ۵۲۰ بازیگر فرعی و بیش از ۵۶۰ نفر از عوامل پشت دوربین از اردیبهشت سال ۱۳۹۱ تاکنون در ساخت این اثر همکاری داشته‌اند.

کد خبر : ۳۷۶۹۸۲