خبرگزاری کار ایران

کوروش زارعی مطرح کرد:

گروهی از افراد نسبت به تئا‌تر گارد بسته‌ای دارند

اولین نشست مطبوعاتی کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، صبح امروز ۲۷ اردیبهشت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با اشاره به راه‌اندازی دفتر بچه‌های مسجد در این مرکز گفت: بعد از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی، هنوز گروهی  از افراد  و متدینان نسبت به تئا‌تر گارد بسته‌ای دارند و ما قصد داریم با راه‌اندازی این دفتر، تئا‌تر را بین توده مردم  ببریم تا این گارد بسته را بشکنیم.

کوروش زارعی افزود: تئا‌تر می‌تواند بسیاری از معضلات اجتماعی و مشکلات جوانان را مطرح کرده و به نوعی درمان کننده درد‌ها باشد.

زارعی با تاکید بر اینکه باید فضای جادویی تئا‌تر را در جامعه تسری بدهیم، گفت: ممکن است اجرای یک تئا‌تر در مسجد‌ها تاثیر بیشتری از سخنرانی داشته باشد؛ چون نمایش کاری با ذهن مخاطب می‌کند که سال‌ها اثر آن از بین نمی‌رود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تشریح کرد: بچه‌های علاقه‌مند زیادی در سطح تهران و شهرستان‌ها وجود دارند که در کار تئا‌تر حرفه‌ای ما و سالن‌های آن جایی ندارند؛ قرار است در شناسایی، جذب و ساماندهی این افراد فعالیت کنیم.

کوروش زارعی با بیان اینکه به ۲۰ نمایشنامه‌نویس حرفه‌ای در استان‌ها سفارش تولید متون نمایشی خواهند داد، گفت: حاصل این نمایشنامه‌ها برای کارهایی نیم ساعته از سوی جوانان دفتر بچه‌های مسجد آماده می‌شود تا در مساجد سراسر کشور اجرا شوند.

او خاطرنشان کرد: قصد داریم، از ۲۰ تا ۲۷ فروردین سال آینده همایش سراسری بچه‌های مسجد را برگزار کنیم؛ این نمایشنامه‌ها امسال در روزها و مناسبتهای خاص در مساجد اجرا می شوند و منتخبان آن‌ها در همایش سال آینده به عنوان تولیدات بر‌تر کشوری معرفی می شوند.

زارعی همچنین تولید نمایش‌های ۲ و ۵ دقیقه‌ای را از آرزوهای خود دعنوان کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم در آینده تائترهای مینیمالیسم را هم برای اجرا در بین دو نماز در مساجد آماده کنیم.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اهداف خود در سمت مدیریت این مرکز، به نمایش‌های کمدی و نشاط‌آور اشاره کرد و گفت: متاسفانه نمایش کمدی پایتخت در تاتر آزاد خلاصه شده است؛ تئاتری که خانواده‌های شریف ایرانی جرات نمی‌کند به تماشای آن بروند.

زارعی ادامه داد: در جامعه اتفاقات زیادی می‌افتد که ممکن است تلخ و سیاه هم باشد، اما مردم نباید همیشه نمایش‌های تیره و تار و گزنده ببینند و به کارهای نشاط‌آور هم نیاز دارند؛ قصد داریم کمدی پاک و سالم را در حوزه هنری احیا کنیم.

او استارت این نمایش کمدی را با استندآپ کمدی امیر کربلایی‌زاده دانست و گفت: در این زمینه هم‌چنین نمایش‌های شادی‌آور مذهبی را نیز شروع می‌کنیم.

زارعی حمایت از تئا‌تر شهرستان‌ها را از اولویت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در دوره مدیریت خود خواند و گفت: کارگاه تولید نمایش در شهرستان‌ها راه‌اندازی می‌شود.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به انتصاب ایوب اقاخانی به عنوان مسئول دفتر مطالعات پژوهشی و راهبردی این مرکز، گفت: شورای مشورتی دفتر مطالعاتی قرار است برای چاپ متون و اجرای نمایشنامه‌ها، از نیروهای متخصص و کاربلد دعوت به همکاری کند. در این راستا برای شورای بازبینی، بازخوانی و شورای مشورتی و پژوهشی از بیرون از سازمان دعوت می‌کنیم.

کوروش زارعی با اشاره به اهداف مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در استفاده و پرورش نیروهای جوان، گفت: در کنار این اهداف به جریان حرفه‌ای تئا‌تر نیز می‌پردازیم.

او ادامه داد: متاسفانه یک نگاه بد بینانه به برخی از تاتر های تولیدی حوزه هنری وجود دارد که باید رفع شود  و اگر می‌خواهیم به انقلاب اسلامی که جایش در تئا‌تر ما خالی است و از اهداف حوزه هنری هم به شمار می رود بپردازیم، باید سراغ متخصصان حرفه‌ای نمایش برویم تا کار صرفا اثری سفارشی نباشد.

زارعی همچنین با اشاره به تئاترهای میدانی و خیابانی، از پروژه‌های بزرگی خبر داد که در دستور کار دارند و گفت: اثر نمایش میدانی «دریادلان» که پروژه بزرگ سال گذشته بود، خرداد ماه امسال در تهران دوباره اجرا می‌شود.

کد خبر : ۳۷۱۷۴۳