خبرگزاری کار ایران

در نشست صالحی و شهرام‌نیا مطرح شد؛

رفع مشکلات زیرساختی شهر آفتاب در تفاهم‌نامه لحاظ می‌شود

صالحی بر اجرای صحیح طرح خرید کتاب از ناشران در نمایشگاه کتاب تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری مشترک سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، امیرمسعود شهرام‌نیا قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و محمدرضا توکل صدیقی مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه پیش از ظهر امروز شنبه 25 اردیبهشت  در شهر آفتاب برگزار شد.

سید عباس صالحی در ابتدای این نشست با تشکر از رسانه‌ها به دلیل همکاری معرفی شهر آفتاب به عنوان محل جدید نمایشگاه کتاب گفت: یکی از نگرانی‌های ما برای این نقل و انتقال کاهش بازدیدکننده و مصرف‌کننده نشر بود که خوشبختانه با حضور پرشور مردم وهمکاری خوب رسانه‌ها از بین رفت. امیدواریم عادت فرهنگی به نمایشگاه کتاب آن هم در بهار طبیعت همچنان به عنوان یک امتیاز برای جامعه فرهنگ‌دوست ما باقی بماند.

سید عباس صالحی سپس در پاسخ به سوالی درباره سرانجام روند اصلاح یارانه‌های نشر گفت: یکی از دغدغه‌های ما در معاونت فرهنگی همین بحث اصلاح مصرف یارانه‌ها بود. مسیر این اصلاح در دو مرحله برنامه‌ریزی شده است. دربخش اول اقدامات که بخش زیادی از آن‌ها انجام شده حذف بن‌های کاغذی صورت گرفت تا یکی از موارد غیر قابل پیگیری مصرف بن‌ها که می‌توانست عامل فساد در یارانه‌های نشر باشد از بین برود. با الکترونیکی شدن بن‌های کتاب امکان پیگیری نحوه صحیح مصرف وجود خواهد داشت. اقدام دوم ما در این مرحله حذف بن‌های رایگان بود که به نظر می‌رسید یکی از مسیر‌ها برای فساد در حوزه یارانه‌های نشر است. در همین راستا از سال گذشته بن رایگان تنها به اهالی قلم و خبرنگاران حوزه کتاب محدود شد. در ثانی از سال گذشته با اضافه کردن نیاز به ارائه کدملی برای ثبت بن‌کارت و از سویی دیگر فراهم کردن ثبت نام بن کارت مجازی که نام نویسی و ثبت نام برای بن‌ها را محدود به یک نفر و یک سیستم تلفن همراه می‌کرد نیز برای جلوگیری از فساد در حوزه بن‌ها استفاده شد.

وی اضافه کرد: همچنین محدود کردن استفاده از بن‌کارت‌ها در ایام نمایشگاه که تجربه خوبی از آن در نمایشگاه‌های استانی داشتیم باعث شد مصرف یارانه‌ای داخل محیط نمایشگاه بماند تا کنترل در اعمال صحیح قانون راحت‌تر و کامل‌تر شود. علاوه براین‌ها موارد دیگری نیز به عنوان اصلاح زیرساختی مصرف یارانه‌ها در جریان است که به مراحل نیمه‌نهایی نیز رسیده مسلماً با تکمیل این اصلاحات نتایج آن در رسانه‌ها اعلام می‌شود.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همچنین درباره دخالت نهادهای غیر مرتبط با نمایشگاه در امور محتوای کتاب‌ها اظهار داشت: قبلاً هم تاکید کردیم که نمایشگاه متولی و صاحب دارد. ناشران باید زمان حضور در نمایشگاه برای عرضه کتاب‌های مجوزدار احساس امنیت کنند. سال‌های گذشته، در دوره قبل کم و بیش مشکلاتی در این حوزه داشتیم و اتفاق‌هایی افتاد که مطلوب نبود اما امسال با تعامل خوبی که با مجموعه نهادهای نظارتی و امنیتی برقرار کردیم و همکاری خوب آن‌ها در گفت‌وگوهای اغنایی شرایط بسیار مطلوب‌تر از گذشته شده است و همین‌جا از تمامی این نهادهای نظارتی و امنیتی برای همکاری خوب با مسئولین نمایشگاه تشکر می‌کنیم. این مسئله باعث شد فضای امنی در نمایشگاه برقرار شود و ناشران احساس کنند نظام اسلامی به واقع مجموعه‌ای هماهنگ است و تشدد برخورد‌ها در آن دیده نمی‌شود.

صالحی درباره برخی چالش‌های پیش‌رو برای گسترش دیپلماسی فرهنگی گفت: گسترش دیپلماسی فرهنگی و حضور پررنگ‌تر در فضای کتاب و نشر جهانی در دستور کار ما قرار دارد و پیگیر آن هستیم اما با تحقق کامل این مسئله می‌توان با گسترش برخی اقدامات شرایط رابهتر کرد. به عنوان مثال امسال با فراهم کردن امکان مبادله و خرید و فروش رایت در فضای نمایشگاه و حضور داوطلبانه تعدادی از ناشران حرفه‌ای که مسیر رایت را رعایت می‌کنند علاوه بر خرید رایت کتاب‌های خارجی، کتاب‌های ایرانی که پتانسیل فروش رایت را داشتند نیز بررسی شدند. اگر می‌خواهیم ارتباط وسیع و محکمی در فضای فرهنگی جهان داشته باشیم باید این مسئله را مدنظر قرار دهیم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به خبرنگار ایلنا در سوالی مبنی بر اینکه آیا حل کاستی‌ها و مشکلات زیرساختی و عمرانی شهر آفتاب در تفاهم‌نامه ارشاد وشهرداری ذکر می‌شود گفت: قطعاً اصلاح این موارد هم برای ما مهم است و هم خود شهرداری به عنوان یک متولی که می‌خواهد شهر آفتاب را به عنوان یک محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی معرفی کند حتماً بر تکمیل تسلیحات و رفاه فضای شهر آفتاب توجه دارد. برای ارشاد نیز حل این مسائل که البته با توجه به اولین تجربه بودن برگزاری نمایشگاه چندان سنگین و جدی نبود بسیار مهم است. امیدواریم حضور امسال ما هم برای شهرداری و هم برای خود ما کمک بزرگی باشد تا این کمبود‌ها در دوره بعد مشاهده نشده یا به شدت کاسته شوند.

او در توضیح روند خرید کتاب از ناشران در نمایشگاه و برخی ابهامات در این مورد گفت: خرید کتاب از ناشران در این دوره ازنمایشگاه مصوب شورای سیاستگذاری بود و قرار شد به صورت پلکانی و براساس متراژ غرفه‌ها از ناشران کتاب خریداری شود تا به تامین بخشی از هزینه اجاره‌بهای آن‌ها کمک کند. بر این اساس به عنوان مثال غرفه‌های ۹ تا ۲۴ متر ۷۰ درصد اجاره بها کتاب خریداری می‌شود و این میزان برای غرفه‌های وسیع‌تر کاهش یافته و در غرفه‌های با متراژ بالا تنها به ۲۰ درصد محدود می‌شود. تاکنون از بین ۱۴۰۰ غرفه انتخاب کتاب صورت گرفته و حواله‌های مذکور نیز صادر شده است. از این تعداد ۸۰۰ غرفه‌دار نیز برای دریافت حواله خود مراجعه کرده‌اند و باقی نیز در ادامه حواله خود را دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در مورد برخی گزارش‌ها که از عدم رعایت این مصوبه و خرید تنها تعداد محدودی کتاب از غرفه‌ها به ما رسیده بود نیز تحقیق شد. آقای دانش تاکید کردند که در انتخاب و خرید کتاب‌ها مصوبه رعایت شده اما مسئله اینجاست که مثلاً در غرفه‌های ۹ متری که ۵۰۰ هزار تومان هزینه برای تهرانی‌ها و ۲۵۰ هزار تومان هزینه برای شهرستانی‌ها داشته ۷۰ درصد آن مبلغی می‌شود که شاید۶-۵ کتاب را پوشش می‌دهد. البته در این مصوبه لحاظ شده که زمان خرید از ناشران شهرستانی‌‌ همان درصد متناظر برای ناشران تهرانی لحاظ شود.

رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تاکید کرد: این مصوبه برای بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تصویب شده و دلایل اینکه چرا این طرح امسال تصویب شده جای خود را دارد اما این مسئله با اینکه باید به سمت نمایشگاهی با اقتصاد مستقل حرکت کنیم ندارد.

امیرمسعود شهرام نیا نیز در این نشست درپاسخ به ادعای یکی از خبرگزاری‌ها مبنی بر جعلی بودن سمت برنارد فرانکو که به عنوان رئیس دانشکده ادبیات دانشگاه سوربن به نمایشگاه آمده گفت: اولاً در دعوت از ایشان شخصیت علمی و فرهنگی آقای فرانکو برای ما اهمیت داشت و تنها به سمت او توجه نداشتیم در ثانی پست دقیق آقای فرانکو آنطور که در سایت دانشگاه آمده نیز USR ذکر شده که به اقتصاد، مدیریت بخش پژوهش ادبیات را مدنظر دارد.

قائم مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب درباره سرانجام دیپلماسی فرهنگی ایران و مکزیک نیز گفت: رئیس نمایشگاه گوادالا خالای مکزیک به عنوان مهم‌ترین نمایشگاه کتاب در آمریکای لاتین به دعوت ما و با پرداخت هزینه تنها شخص ایشان به نمایشگاه کتاب تهران آمده‌اند و بعد از ابراز تمایل ما برای مه‌مان ویژه شدن در نمایشگاه مکزیک قرار شد ایشان بعد از بازگشت به کشورش مسئله را پیگیری کند و اساساً استقبال خوبی ازاین قضیه داشتند.

وی افزود: آمریکای لاتین از نظر فرهنگی پتانسیل خوبی برای برقراری دیپلماسی فرهنگی دارد و به ویژه در حوزه ادبیات اسپانیولی می‌توان به مراودات فرهنگی فکر کرد. ما تاکنون چندان در حوزه آمریکای لاتین فعال نبودیم که باآمدن رئیس نمایشگاه کتاب مکزیک این مسیر سرعت بیشتری می‌گیرد.

محمدرضا توکل صدیقی نیز در سخنان کوتاهی در بخشی از این نشست گفت: خوشبختانه امسال نمایشگاه کتاب بعد از ۹ سال خانه به دوشی توانست به داشتن یک محل ثابت فکر کند. البته هر پروژه برای بازدهی بهتر به ثبات احتیاج دارد و داشتن محل دائمی برای نمایشگاه کتاب مثبت است و امیدواریم با اتمام فازهای بعدی شهر آفتاب ناشرانی که در سازه‌های موقت بودند نیز به سالن‌های مسقف منتقل شوند چرا که این موضوع در آینده بر کیفیت نمایشگاه تاثیر می‌گذارد.

توکل‌صدیق تاکید کرد: امسال برای همکاران ما و وزارت ارشاد سالی بزرگ بود و برگزاری نمایشگاه در شهر آفتاب علی‌رغم تمامی کاستی‌هایی که سال اول داشت و ما به عنوان هزینه برای داشتن یک مکان ثابت به آن نگاه می‌کنیم می‌تواند موقعیت بهتری برای این رویداد فرهنگی فراهم کند.

کد خبر : ۳۷۱۰۲۵