خبرگزاری کار ایران

نادر برهانی مرند:

5 سال از تئاتر کنار گذاشته شدم/ نظارت بر تئاترها باید قانون‌مند شود

نادر برهانی مرند (کارگردان و نویسنده تئاتر) با اشاره به سال‌های دوری خود از تئاتر گفت: از سال 88 به مدت پنج سال محترمانه از تئاتر کنار گذاشته شدم.

نادر برهانی مرند در گفتگو با خبرنگار ایلنا، افزود: پس از اجرای نمایش «رومولوس کبیر» اجازه کار ندادند و ممنوع‌الکارم کردند؛ این ممنوع‌الکاری پابرجا بود تا اینکه دولت عوض شد.

او تشریح کرد: ممنوع‌الکاری تئاتری‌ها معمولاً این‌طور است که آنقدر شرایط را سخت می‌گیرند، امکانات ناداشته را نمی‌دهند، اجرا را به تعویق می‌اندازند و آنقدر هنرمند را خسته می‌کنند که دیگر هنرمند خودش می‌رود گوشه‌ای و قید کار کردن را می‌زند.

نادر برهانی مرند با بیان اینکه با تغییر دولت اوضاع بهتر شده و فرصت کار با وجود همه محدودیت‌های تئا‌تر، برای همه فراهم شده است، گفت: امکانات تئا‌تر ما محدود است و نمی‌تواند جوابگوی تقاضا و نیاز‌هایش باشد. افرادی به نوبت پشت در می‌مانند؛ که قبلاً این پشت در ماندن خیلی طول می‌کشید! اما الان فرصت برای همه وجود دارد. امکانات شاید به اندازه کافی نباشد، چون پاسخگوی این حجم از تقاضای کار نیست و تقاضا و عرضه با هم نمی‌خوانند اما شرایط بهتر شده است.

این نویسنده و بازیگر با اشاره به راه‌اندازی سالن‌های خصوصی تئا‌تر و زیاد شدن آن‌ها گفت: شکل‌گیری سالن‌های خصوصی اتفاق بسیار مبارکی است و اگر هزار سالن هم بشود باز خوب و مبارک است. اما بخش دیگر این ماجرا این است که این سالن‌ها‌‌ رها شده‌اند و بی‌ضابطه فعالیت می‌کنند و نظارتی هم اتفاق نمی‌افتد؛ اینکه دولت هیچ حمایتی از این سالن‌ها نمی‌کند؛ کار را دچار مشکل کرده است.

برهانی مرند تصریح کرد: خانه تئا‌تر به عنوان سندیکا و نیز دولت باید شرط و شروط را بررسی کنند که هر سالنی می‌خواهد شکل بگیرد تضمین شود سرمایه‌گذاری‌اش مورد حمایت مادی و معنوی دولت است. درواقع این سالن‌ها باید مشوق‌های مالی و معنوی داشته باشند.

او ادامه داد: سرمایه‌گذاری که می‌توانست با پولش زمین و طلا بخرد آمده در حوزه پرریسک و کم‌سودی مانند تئا‌تر سرمایه گذاشته است و احتیاج به تشویق دارد اما دولت او را‌‌ رها کرده است.

برهانی مرند با تاکید بر اینکه با همه این اتفاقات نباید نگران تئا‌تر خصوصی باشیم، گفت: تئا‌تر تا امروز حتی کج و معوج، راه خود را یافته است؛ اتفاقاتی مانند راه‌اندازی سالن‌های خصوصی حتی به شکل خام و کج بودنشان بهتر از نبودنشان است، همین که افرادی می‌آیند و پای ریسکش می‌ایستند؛ باید دستشان را بوسید.

کارگردان نمایش «مرگ فروشنده» تاکید کرد: مسئولان و مدیران فرهنگی باید راهکاری قانونی تعریف کنند تا بخش خصوصی فرهنگ هم تقویت شود.

نادر برهانی مرند با تاکید بر اینکه نظارت و ارزیابی بر تئاتر‌ها باید قانونمند شود، گفت: امیدوارم نظارت بر گروه‌ها و سالن‌ها صرفاً به رتبه‌بندی آن‌ها خلاصه نشود بلکه حمایت هم اتفاق بیفتد چراکه حمایت مهم‌تر از نظارت است.

او با بیان اینکه تشویق سالن‌های خصوصی باید در اولویت باشد، گفت: سالن‌های خصوصی‌ای با کیفیت پایین وجود دارند اما به هرحال فعالند و کار بزرگی کرده‌اند که در شرایط غیرفرهنگی جامعه که تئا‌تر آن فشل‌ترین هنر هم هست؛ سرمایه‌گذرای کرده‌اند پس نباید از امکانات و حمایت محروم شوند.

این هنرمند همچنین با اشاره به نام‌گذاری امسال به نام سال تئا‌تر؛ آن را «خیلی خوب» و نشان توجه ویژه مدیران به تئا‌تر توصیف کرد و گفت: تجربه نشان داده که این نام‌گذاری‌ها معمولاً در حد اسم و چند سخنرانی و تعارف باقی می‌ماند اما امیدوارم در حد شعار باقی نماند و پیامد این نام‌گذاری اتفاقاتی ملموس باشد.

نادر برهانی مرند همچنین درباره عضویت خود به عنوان شورای مشاوران تئا‌ترشهر گفت: هیچ وقت عضو این شورا نبوده‌ام. یعنی می‌خواستند که باشم و انتخابم کردند اما انصراف دادم چون می‌خواستم از حاشیه‌ها دور باشم و کارگردانی کنم.

برهانی مرند در پاسخ به این سؤال که آیا کار جدیدی را شروع خواهد کرد یا نه، گفت: در حال کار روی یک نمایشنامه هستم که تا یک ماه دیگر و پس از آماده شدن مقدمات، درباره آن اطلاع‌رسانی می‌کنم.

کد خبر : ۳۶۹۲۱۰