خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقام نمایشگاه بین‌اللملی کتاب تهران اعلام کرد:

از چهار مسیر می‌توان به نمایشگاه رسید/ درآمدزایی شروع شده؛ خارجی‌ها باید پول بدهند

به گفته قائم‌مقام نمایشگاه بین‌اللملی کتاب تهران؛ با درنظر گرفتن مسیرهای گردشی خودروها در اطراف نمایشگاه دسترسی به شهر آفتاب راحت‌تر شده و در حال حاضر از چهار مسیر مختلف می‌توان به شهر آفتاب رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امیرمسعود شهرام‌نیا (قائم‌مقام نمایشگاه بین‌اللملی کتاب تهران) در نشست خبری بیست و نهمین درباره روند آماده‌سازی شهر آفتاب برای نمایشگاه بین المللی کتاب گفت: با وجود اینکه زمان برای آماده‌سازی شهر آفتاب به عنوان محل برگزاری نمایشگاه کتاب کوتاه بود، مدیران مجموعه‌های شهرداری و دوستانی که در بخش‌های مختلف اجرایی و پیمانکاری در صحنه حضور داشتند، یکی دو ماه گذشته کار بزرگی انجام دادند و می‌توان گفت ما از نزدیک شاهد مدیریت جهادی برای تکمیل این پروژه بودیم. امروز اگرچه نواقصی هنوز وجود دارد ولی بیشتر دغدغه‌های اصلی ما که در نشست خبری گذشته مطرح شده بود؛ به طور کامل برطرف شده است.

شهرام‌نیا ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ما مشکلاتی بود که در حوزه دسترسی‌ها به شهر آفتاب وجود داشت. این مشکلات امروز با راه‌اندازی ایستگاه متروی شهر آفتاب و تمهیدات درنظر گرفته شده برای عوارضی تهران – قم حل شده است. در حوزه فعالیت‌های عمرانی و زیرساخت‌ها نیز بسیاری از کارها تمام شده و با درنظر گرفتن مسیرهای گردشی خودروها در اطراف نمایشگاه دسترسی به شهر آفتاب راحت‌تر شده است. در حال حاضر از چهار مسیر مختلف می‌توان به شهر آفتاب رسید.

آماده‌سازی 20 هزار پارکینگ برای نمایشگاه

وی در معرفی این مسیرها گفت: خط مترو، ایستگاه اتوبوس شهری، پایانه‌های تاکسیرانی و وسیله نقلیه شخصی برای کسانی که با خودروی شخصی به نمایشگاه می‌آیند؛ راه‌های رسیدن به نمایشگاه هستند. همچنین 20 هزار پارکینگ درنظر گرفته شده است. 12هزار پارکینگ در شمال محدوده مجموعه شهر آفتاب و دانشگاه شاهد و 8هزار پارکینگ نیز در طرف مقابل به سمت حرم مطهر قرار دارند. همچنین ون‌هایی از جلوی درب ورودی شهر آفتاب کار انتقال بازدیدکنندگان به سالن‌ها و چادرهای ناشران مختلف را انجام می‌دهند.

شهرام‌نیا سپس آماری از فضایی که شهر آفتاب برای نمایشگاه بین‌المللی کتاب آماده کرده؛ ارائه داد و گفت: در بخش فضاهای مسقف که 45 هزار متر مربع است؛ غرفه‌های نمایشگاهی و سراهای برنامه‌های فرهنگی جنبی دایر می‌شود در کل. 60 تا 65 هزار متر مربع فضاهای مسقف ایجاد شده که برای احداث آنها از بهترین سازه‌های ایرانی و ترکیه‌ای استفاده شده است. در مصلی به دلیل عرض خیابان‌ها امکان استفاده از سازه‌های استاندارد وجود نداشت اما در شهر آفتاب از باکیفیت‌ترین سازه‌های استاندارد استفاده کردیم.

غرفه برای روسیه رایگان است

قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به حضور روسیه به عنوان مهمان ویژه در این دوره از نمایشگاه گفت: امسال موضوع مهمان ویژه جدی‌تر از سال‌های گذشته پیگیری شد و براساس توافقی که با حضور در مسکو حاصل شد؛ بعد از اینکه ایران به عنوان مهمان ویژه نمایشگاه مسکو انتخاب شد؛ روسیه نیز به عنوان مهمان ویژه در ایران حضور پیدا می‌کند. 270 متر مربع غرفه در اختیار روسیه قرار می‌گیرد که با تیمی 45 نفره از رئیس نمایشگاه مسکو گرفته تا دستیار فرهنگی رئیس جمهور روسیه در آن حضور دارند. براساس توافقات صورت گرفته؛ غرفه به صورت رایگان به روسیه داده شده اما سایر هزینه‌های مرتبط برعهده کشور مذکور است.

رئیس معتبرترین نمایشگاه کتاب آمریکای لاتین در تهران/ حضور مکزیک با 4 نویسنده

وی اضافه کرد: همچنین در بخش بین‌الملل و بازار جهانی کتاب شاهد افزایش تعداد ناشران شرکت‌کننده هستیم. امسال 46 موزع لاتین و 84 موزع عرب به عرضه 120 هزار کتاب لاتین و عربی می‌پردازند. گران‌ترین کتاب ناشران بین‌الملل نیز یک قرآن 80 هزار یورویی قیمت‌گذاری شده است. از کشورهایی مثل چین، الجزایر و مالزی نیز مهمان‌های ویژه‌ای خواهیم داشت و روسای معتبرترین نمایشگاه‌های بین‌المللی جهان، نمایندگانی از سازمان اکو و سازمان ملل، مجموعه‌های مذهبی مورد علاقه شیعیان، مراکز مختلف حامی مقاومت فلسطین و فعالان نشر الکترونیک از دیگر مهمانان خارجی این دوره نمایشگاه هستند. علاوه بر اینها چهره‌ها و ناشران شاخصی از کشورهای هند، قزاقستان، ترکیه، اسپانیا، ایتالیا و مکزیک به نمایشگاه تهران می‌آیند. به عنوان مثال مکزیک با 4 نویسنده و رئیس معتبرترین نمایشگاه کتاب آمریکای لاتین مهمان نمایشگاه خواهد بود. در کل می‌توان گفت بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال پررونق‌تر از همیشه جریان خواهد داشت.

به گفته او؛ رئیس دانشکده دانشگاه ادبیات سوربون و دبیر نشریه معتبر ویکی‌پاپلیشه از دیگر مهمانان نمایشگاه بین‌المللی کتاب هستند.

وی گفت: در کل می‌توان گفت بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال پررونق‌تر از همیشه جریان خواهد داشت.

به اپلیکیشن‌ها و کارت‌خوان‌های بانک شهر اعتماد داریم

شهرام‌نیا در پاسخ به سوالی درباره درنظر گرفتن امنیت نرم‌افزارهای ثبت‌نام کننده برای بن کتاب گفت: شرکت آسان‌پرداخت که از طرف بانک شهر به عنوان بانک عامل نمایشگاه برای این کار معرفی شده؛ مجوز بانک مرکزی را دارد و ما با اتکا و اعتماد به مجوز بانک مرکزی نسبت به اپلیکیشن‌ها و کارت‌خوان‌های آن اطمینان داریم. هرچند سال‌های گذشته نیز شرکت آسان‌پرداخت به واسطه همکاری با بانک‌های دیگر در نمایشگاه حضور داشتیم.

نمایشگاه در مسیر درآمدزایی/ مهمان ویژه از امسال هزینه پرداخت می‌کند

او همچنین درباره سرانجام و نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب با پایان دوره 10 ساله رایگان که مورد توافق وزارت ارشاد و شهرداری قرار گرفته؛ اظهار داشت: ما انتظار داریم با پایان این 10 سال نمایشگاه کتاب به عنوان یک نمایشگاه کاملاً معتبر و خودگردان بتواند روی پای خود بایستد و از محل درآمد که دارد خرج خود را دربیاورد. در واقع توقع داریم نمایشگاه کتاب تهران به یک نمایشگاه اقتصادی تبدیل شود. در این مسیر البته خوشبختانه پیشرفت‌های خوبی را شاهد هستیم به عنوان مثال مهمان ویژه از امسال هزینه پرداخت می‌کند. ناشران خارجی نیز باید اجاره غرفه پرداخت کنند. اینها همه یعنی درآمدزایی برای نمایشگاه کتاب. اگر می‌خواهیم واسپاری‌ها کامل‌تر و سریع‌تر انجام بگیرد؛ نمایشگاه کتاب باید به این استقلال مالی برسد.

خبری از نمایشگاه مستقل رسانه‌های دیجیتال نیست

شهرام‌نیا همچنین درباره صحت برگزاری نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در شهر آفتاب آن هم، هم‌عرض و موازی با ایام نمایشگاه کتاب گفت: براساس منشور شورای سیاستگذاری بنا داشتیم تا کتاب‌های دیجیتال و نشر الکترونیک را به عنوان گونه جدیدی از تولیدات صنعت نشر در نمایشگاه جای دهیم به همین دلیل تصمیم گرفته شد غرفه‌ای برای ناشران الکترونیک و برای عرضه کتاب‌های دیجیتال درنظر گرفته شود اما این به معنی برگزاری یک نمایشگاه مجزا با نام رسانه‌های دیجیتال در ایام نمایشگاه نیست.

کد خبر : ۳۶۶۸۱۳