خبرگزاری کار ایران

نخستین فستیوال موسیقی معاصر به پایان رسید؛

جادوی ساموئل روهرر و نیلز پتر مولوار روی صحنه وحدت

نخستین فستیوال معاصر تهران با اجرای کوارتت «نیلز پتر مولوار» در تالار وحدت به اتمام رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ کوارتت «نیلز پتر مولوار» طی دو شب گذشته اجرایی را روی صحنه آورد که در آن بار دیگر ساموئل روهرر (درامر این کوارتت) مخاطبان ایرانی‌اش را شگفت‌زده کرد. اجرایی با فضاسازی‌های الکترونیک و تکنیک‌های حیرت‌آور بزرگان کمپانی ای‌سی‌ام در تالار وحدت که در قالب نخستین فستیوال موسیقی معاصر تهران روی صحنه رفت.

اجرای مولوار و روهرر با همراهی ادیب قربانی و سهیل شایسته‌پور همراه بود. در این کنسرت سهیل شایسته‌پور به شیوه‌ی متدوال ویولن نزد و سعی داشت تا زوایای مختلف ساز ویولن را با توجه به فضای ذهنی خودش به نمایش بگذارد. از سوی دیگر همراهی روهرر و مولوار روی صحنه و نزدیک شدن موسیقی آن‌ها به فضای موسیقی شرقی و محلی ایران از نکات قابل توجه اجرا بود.

اما در دو روز آخر فستیوال موسیقی معاصر؛ پس از برگزاری meetin point نوبت به اجرای «کوارتت گیتار آنیل» رسید. در این کوارتت هنرمندان جوانی چون «پرنا کوه گیوی»، «رضا نیکزاد»، «اشکان احمدی» و «مریم شمامی» هنرنمایی کردند.

این کوارتت سال ٩٤ با هدف ارائه قطعات متفاوت در رپرتوار گیتار کلاسیک و نشان دادن قابلیت های گوناگون این ساز تشکیل شد. همچنین تنظیم قطعات کلاسیک بصورت نوین و با ساختاری متفاوت از سوی نوازندگان این گروه، ازجمله اقدامات این گروه بوده که تاکنون به موفقیت‌هایی در این زمینه رسیده‌اند.

در این اجرا قطعاتی از «احسان صبوحی»، «اندرو یورک»، «لئو براور»، «سیامک والائی»، «آستور پیازولا» و «کارل جنکینز» را اجرا کردند.

«پرنا کوه گیوی» در توضیح اجرای خود گفت: وقتی که آثار موسیقی معاصر را اجرا می‌کنیم؛ می‌توانیم یک بعد دیگر از ساز را به لحاظ صدادهی و تکنیک‌هایی که استفاده می‌شود؛ نشان دهیم.

در دومین بخش از اجراهای محیطی فستیوال رسیتال کنترباس «فرشید پاتی نیان» در موزه هنرهای معاصرتهران اجرا رفت. وی در این اجرا قطعاتی را با آهنگسازی خود، «پتریس وسک» باعنوان «سونات برای کنترباس سلو»، «نیما طوسی»، «تپو هاتا آهو» باعنوان «بدیهه جوزفین برای کنترباس سلو»، و «کاوه میرحسینی»  باعنوان «خیال اندود» در چهار بخش «مزرعه»، «گرگ و میش»، «کشاورز» و «پگاه» اجرا کرد.

گفتنی است که در قطعه «خیال اندود» اشعاری از باباطاهر، میرخسرو و شمس تبریزی به یاد زنده‌یاد علیرضا خورشیدفر توسط چهار خواننده کر اجرا شد که حس و حالی از موسیقی تلفیقی را در قالب موسیقی معاصر در ذهن مخاطب تداعی می‌کرد.

اما اجرایی که با استقبال خیره‌کننده مخاطبان در موزه هنرهای معاصر مواجه شد؛ اجرای محیطی کوارتت ساکسوفون استکهلم از کشور سوئد بود. کوارتت ساکسوفون استکهلم در اولین اجرای خود در تالار رودکی روی صحنه رفت و سپس در طبقه همکف خانه هنرمندان ایران هنرنمایی کرد و در آخرین اجرای خود در طبقه‌ی زیرین و در دل موزه هنرهای معاصر اجرایی قابل توجه داشت.

در اجرای کوارتت زهی استکهلم آثاری از آهنگسازان برجسته موسیقی معاصر چون «دنیل نلسون»، «کارین رهنکویست»، «کاترینا بکمن»، «جل پردر»، «ارکی سوون تور»، «ماتس لارسون گوته» و «جان دبلیو مورتنسون» اجرا شد.

علاوه بر آن روز گذشته در آخرین روز فستیوال موسیقی معاصر تهران؛ پیش از اجرای دوم کوارتت «نیلز پتر مولوار»؛  کوارتت اُ.ر.پ متشکل از کیوان میرهادی (نوازنده گیتار)، متین لادانی (نوازنده پیانو), فرزام حسنی (نوازنده درامز) و فرشید پاتی تیان (نوازنده کنتر باس)؛ در تالار رودکی روی صحنه رفت.

فکر ایجاد کوارتت "اُرپ" از سال 1390 آغاز و بعد از آزمون و خطاهایی بالاخره در پاییز93 عملی شد. امروزه در موسیقی معاصر، استفاده از کلمه "جَز" در آنسامبل‌هایی از این دست سنخیتی ندارد چون با این نوع گروه می‌شود تقریبا همه سبک‌ها را کار کرد. به هر حال برای آشنایی هرجه بیشترلازم به ذکر است که سبک قطعات این کنسرت در قسمت اول فیوژن و در قسمت دوم اکسپریمنتال و استاندارد جَز بود.

کد خبر : ۳۶۶۳۵۹