خبرگزاری کار ایران

در سومین روز اجراهای صحنه‌ای فستیوال موسیقی معاصر؛

آنسامبل لهستانی اوپیا آثار آهگسازان شهیر اروپایی را اجرا کرد

آنسامبل لهستانی اوپیا متشکل از الکساندرا پیکاژ (ویولنسل) و یوآنا مَندِرِسکُو (پیانو) روز گذشته در تالار رودکی روی صحنه رفت و اجرایی منحصر به فرد از آثار آهنگسازان اروپایی را رقم زد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در سومین روز اجراهای صحنه‌ای نخستین فستیوال موسیقی معاصر  تهران؛ کوارتت گیتار آنیل، فرشید پاتی‌نیان، آنسامبل اوپیا، آنسامبل پرکاشن معاصر تهران و آنسامبل پیرو روی صحنه رفتند.

کوارتت گیتار آنیل متشکل از رنا کوه گیوى، رضا نیکزاد، اشکان احمدى و مریم شمامى است که روز گذشته در موزه هنرهای معاصر روی صحنه رفت. کوارتت گیتار آنیل در سال ١٣٩٤ با هدف ارائه قطعات متفاوت در رپرتوار گیتار کلاسیک و نشان دادن قابلیت‌هاى گوناگون این ساز تشکیل شد. کوارتت آنیل با در نظر گرفتن این هدف سعى دارد با انتخاب آثاری از آهنگسازان معاصر، هر چه بیشتر خود را به موسیقی غنی و قابل توجه از سوی دیگران نزدیک کند.

همچنین تنظیم قطعات کلاسیک بصورت نوین و با ساختارى متفاوت از سوى نوازندگان این گروه، از جمله اقدامات این گروه بوده که تاکنون به موفقیت هایی در این زمینه رسیده‌اند. ضمن اینکه اعضای این گروه تا بحال در کنسرت‌هاى متعدد همنوازی نموده‌اند این بار در تلاش اند که از تجربه‌های خود در این هدف گام بردارند. قطعات اجرا شده توسط این گروه تاکنون مورد استقبال اساتید و آهنگسازان معاصر ایرانى قرار گرفته و امید است که این گروه بتواند با توجه به روند کنسرت‌هاى آتى خود به جایگاهى مناسب در سطح بین‌المللى دست پیدا کند.

فرشید پاتینیان دیگر هنرمندی بود که روز گذشته روی صحنه رفت. او دانش آموخته‌ی موسیقی‌ست و فراگیری کنترباس را نزد اساتیدی مانند نادر مرتضی پور و علیرضا خورشیدفر آغاز کرد. همکاری با ارکستر کامه راتا، ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر مجلسی پارسیان، ارکستر نیلپر، ارکستر سمفونیک I.R.I.B، ارکستر فیلارمونیک تهران و ارکستر سمفونیک استانبول، اجرای رسیتال در کاخ سعدآباد، اجرای موفق سونات برای کنترباس سولو از پیتر وسکس را می‌توان در کارنامه او دید. او روز گذشته قطعاتی از خودش، پتریس وسکس، بهزاد رنجبران، کاوه میرحسینیٰ نیما طوسی و تمپو هاتا آهو اجرا کرد.

اما آنسامبل اوپیا یکی از مهمترین اجراهای روز گذشته بود. این آنسامبل در سال 2014 توسط الکساندرا پیکاژ (نوازنده ویلنسل از لهستان) و یوآنا ماندرسکو (نوازنده پیانو از رومانی) که هر دو در هنرستان کونینکلیک بروکسل تحصیل کرده‌اند تاسیس شد. اگرچه  آنها در ابتدا بر موسیقی کلاسیک و رومانتیک تمرکز داشتند اما خیلی زود به سبک‌های دیگر موسیقی روی آوردند. آنها به گروه همه کاره و منعطفی تبدیل شدند که بر بسیاری از ژانرها از کلاسیک گرفته تا جز، موسیقی الکترونیک و موسیقی معاصر متمرکز شدند. آنها نه تنها با دیگر موسیقی دانان همکاری داشتند بلکه با هنرمندانی از دیگر رشته‌ها مانند رقص، هنرهای تجسمی و معماری نیز همکاری به عمل آورده‌اند. صرفنظر از اینکه این دو هنرمند، ملیت متفاوتی دارند و در بروکسل - جهانی‌ترین شهر اروپا- با همدیگر آشنا شده‌اند، موسیقی این دو هنرمند تنوع علایقشان را منعکس می‌کند.

این آنسامبل روز گذشته قطعاتی از آهنگسازان شهیر اروپایی را اجرا کردند. این اجرا یکی از منحصربفردترین برنامه‌های فستیوال موسیقی معاصر تهران به شما می‌رفت که با استقبال مخاطبان نیز همراه شد.

همچنین شب گذشته در تالار رودکی آنسامبل پرکاشن معاصر تهران روی صحنه رفت. این آنسامبل متشکل از وشنک رفانی، ماهان ببری، سالار محمد اصغری، حسین محمد حسینی، علیرضا ارجمند، سینا فتح العلومی، عرفان فرشی زاده و همایون آرام فر است که در سال ١٣٩٤ برای اولین بار به بهانه نخستین فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران و به منظور اجرای آثار ساخته شده برای سازهای کوبه‌ای با هدف معرفی ظرفیت‌های سازهای کوبه‌ای و تغییر نگرش رایج درباره این سازها تأسیس شد.

این آنسامبل که متشکل از نوازندگان جوان ایرانی است، در اجرای خود سعی داشت با تمرکز بر اجرای آثار معاصر به اجرای آثاری از دوره‌های دیگر موسیقی نیز بپردازد و با تکیه بر توانایی‌های فردی و گروهی علاوه بر اجرای آثار موجود آثار جدیدی نیز تهیه کند. همکاری با آهنگسازان معاصر ایرانی و خارجی جزو برنامه‌ی این آنسامبل بوده و در اولین اجرا دو اثر از آهنگسازان ایرانی و دو اثر از آهنگسازان خارجی را اجرا کرد.

کد خبر : ۳۶۵۴۸۹