خبرگزاری کار ایران

در دومین روز اجراهای صحنه‌ای فستیوال موسیقی معاصر؛

آثار آهنگسازان ایرانی توسط پیانیست بلژیکی اجرا شد

شب گذشته گیبرت کالاارت یکی از مهم‌ترین میهمانان فستیوال موسیقی معاصر؛ روی صحنه رفت و قطعاتی از آهنگسازان ایرانی نیز اجرا کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در دومین روز اجراهای صحنه‌ای فستیوال بین‌المللی موسیقی معاصر تهران؛ کوارتت زهی ترانس مدرن، کوارتت سَکسُفون استکهلم، کوارتت زهی آ چهار، گروه Meeting point، کوارتت زهی اروند، آنسامبل پارسینا، آنسامبل موسیقی تجربی تبریز و گیبرت کالاارت روی صحنه رفتند.

کوارتت زهی ترانس مدرن که روز گذشته دو قطعه از علیرضا مشایخی و حمیدرضا اردلان اجرا کرد؛ متشکل از هنرمندان چون دانیال جوابچی، آناهیتا واحدی، نگار نوراد وسهراب برهمندی است. اجرای موفق این کوارتت با استقبال مخاطبان و حاضران در خانه هنرمندان همراه بود.

گیبرت کالاارت ویرتوز پیانو، آموزش پیانو را با حضور در کلاس‌های ژان ورمولن در دانشکده لوسا آرتس موسسه لمن در لوون بلژیک آغاز کرد و توانست بالاترین مدرک را در نوازندگی پیانو، موسیقی مجلسی، آکومپانیمان، تحلیل پیشرفته موسیقی، آهنگسازی و رهبری(جایزه ویژه لمنتینل) را کسب کند.

گیرت طی دوران تکوینی‌اش در بسیاری از سمینارها ازجمله کلاس‌های اشتوک هاوزن، و سمینارهای ایرکام پاریس شرکت کرد. او بیشتر به دنبال تکنوازی و موسیقی تالاری در داخل و خارج از کشورش بود زیرا با ذوق هنری‌ای که او داشت می‌توانست از موسیقی کلاسیک گرفته تا مدرن را اجرا کند.

این نوازنده در اجرای شب گذشته خود قطعاتی از آیدین صمیمی مفخم، مارتینا کوسسکا، آفتاب درویشی و بسیاری هنرمندان دیگر اجرا کرد. تاکنون آهنگسازان مختلفی از سراسر دنیا همچون مارک یاتس(بریتانیا)، روبرت گراسلات(بلژیک)، آیدین صمیمی مفخم(ایران)، کیانگ جونگ(سنگاپور)، زیباترین موسیقی پیانوشان را برای وی آهنگسازی کرده‌اند.

در آغاز سال 2016 اتحادیه آهنگسازان بلژیکی به خاطر اجرای حیرت‌انگیز موسیقی هنری بلژیکی نشان "فوجی" را به کالاارت اعطا کرد.

اما کوارتت آ چهار یکی دیگر از گروه‌هایی بود که روز گذشته روی صحنه رفت. کوارتت زهی آ چهار در خرداد ماه سال 1392 با هدف معرفی، اجرا و گسترش موسیقی کلاسیک تاسیس و تا امروز به‌طور مستمر به فعالیت‌های خود ادامه داده است. این کوارتت علاوه براجرای آثار آهنگسازان بزرگ جهانی از دوره‌های مختلف موسیقی کلاسیک ازجمله شوبرت، هایدن ، موتزارت، گلس، گریگ، پیاتزولا و .. به اجرای قطعاتی از آهنگسازان ایرانی ازجمله مارتین شمعون پور، یاسمن مشهوری، کاوه میرحسینی و نادر مشایخی پرداخته است. این گروه در رزومه‌ی خود سابقه ضبط قطعه‌ای از یاسمن مشهوری را نیز دارد. اعضای کوارتت در طی این سالها از محضر اساتیدی چون مازیار یونسی، کریستین شولتز، فرشید پاتینیان، ستاره بهشتی و آذین موحد بهره برده‌اند.

این کوارتت که متشکل از صدف حقی، یاسمن مشهوری، پگاه فاضلی و هستی شاپوری است؛ روز گذشته کوارتت زهی شماره 3 از فیلیپ گلس، قطعه‌ای از نادر مشایخی و یک قطعه از کاوه میرحسینی اجرا کرد.

اما یکی دیگر از گروه‌های حاضر در جشنواره کوارتت زهی اروند است که روز گذشته روی صحنه رفت. کوارتت زهی اروند درحال حاضر با همکاری امیر باورچی، آوا شادمانی، بابک کوهستانی و نرگسی فلاح پسند به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

این کوارتت زهی در سال 1390 با مشارکت چهار نفر از علاقمندان به موسیقی مجلسی شامل امیرباورچی، نگار افاضل، بابک کوهستانی و آیدین احمدی نژاد آغاز به کار کرد و تاکنون کنسرت‌های متعددی را در شهرهای تهران، رشت، اهواز و اراک از ادبیات موسیقی مجلسی ایران و جهان به اجرا گذاشته است. ازجمله نوازندگان میهمان که تاکنون با کوارتت اروند همکاری داشته‌اند می‌توان رافائل میناسکانیان و ستاره بهشتی را نام برد و ازجمله آهنگسازان ایرانی که کوارتت اروند به اجرا و ضبط آثار آنان پرداخته است می‌توان به هرمز فرهت، محمدرضا درویشی ، محمدرضا تفضلی، فرزاد فضلی، نگین زمردی و رسول پورسنگری اشاره کرد.

این کوارتت روز گذشته کوارتت زهی محمدرضا درویشی و کوارتت زهی حمید مرادین را اجرا کرد.

کد خبر : ۳۶۵۰۵۳