خبرگزاری کار ایران

اختتامیه جشنواره سما برگزار شد

آیین اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» با گرامیداشت یاد و خاطر زنده یاد شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری و بزرگداشت علی نصیریان بازیگر سینما و تئا‌تر برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ آیین اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» به دبیری مجتبی امینی عصر روز پنجشنبه ۲۶ فروردین ماه با گرامیداشت یاد و خاطر شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری و بزرگداشت علی نصیریان بازیگر سینما و تئا‌تر در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

رونمایی از مجموعه داستان «قصه‌های دورهمی»

در ابتدای این مراسم که اجرای آن را علی ضیا و محمد سلوکی به عهده داشتند، مجتبی امینی دبیر جشنواره فیلم «سما» گفت: دومین سال از برگزای این رویداد سینمایی مانند سال گذشته با نام سید شهیدان اهل قلم شهید سیدمرتضی آوینی برگزار شد و سعی کردیم برخلاف مراسم‌هایی از این دست که هزینه بردار است، این جشنواره را به ساده‌ترین شکل ممکن برگزار کنیم و پیرو توصیه‌های مقام معظم رهبری به شعار سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» جامه عمل بپوشانیم. به همین دلیل بود که مراسم افتتاحیه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» را خیلی ساده بر مزار شهید آوینی برگزار و با این شهید بزرگوار تجدید بیعت کردیم.

پس از پایان صحبت‌های امینی، مجموعه داستانی با عنوان «قصه‌های دورهمی» که متعلق به انتشارات موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی است رونمایی شد. محسن جسور مدیر خانه فیلمنامه موسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی درباره این کتاب گفت: مجموعه این قصه‌ها شامل ۹۰ داستان کوتاه است که ۴۰ داستان از این مجموعه انتخاب شده و تحت عنوان «قصه‌های دورهمی» به چاپ رسیده است.

در ادامه مراسم گرامیداشت یاد و خاطر زنده یاد شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری با حضور محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، محمدعلی باشه آهنگر کارگردان سینمای دفاع مقدس و همسر شهید طاهری برگزار شد.

رییس حوزه هنری: آشنایی با شهید سعید سیاح طاهری برای من افتخار است

محسن مومنی شریف در ابتدای صحبت‌های خود گفت: آشنایی با شهید سعید سیاح طاهری برای من یک افتخار به شمار می‌آید. سعید سیاح طاهری از فرمانده‌های دوران جنگ تحمیلی بود و از آغاز تا پایان جنگ در جبهه‌ها حضور داشت و چشم خود را پای دفاع از سرزمین‌اش از دست داد. این شهید بزرگوار بعد از پایان جنگ دست روی دست نگذاشت و پا به عرصه فرهنگ گذاشت و با سینماگران و نویسندگان بسیاری به مناطق محروم رفت و ۹۰ جشنواره دانش آموزی برپا کرد.

رییس حوزه هنری در پایان صحبت‌های خود گفت: یکی از فعالیت‌های قابل احترام شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری این بود که کتاب‌هایی را با موضوع دفاع مقدس تهیه می‌کرد و به زندان‌ها می‌برد تا زندانیان خاطرات رزمندگان جنگ را بخوانند. من با چشم خودم شاهد تحول زندانیان بودم و می‌دیدم خواندن این کتاب‌ها تا چه اندازه آن‌ها را دچار دگرگونی می‌کرد.

پس از پایان صحبت‌های رییس حوزه هنری محمدعلی باشه آهنگرکارگردان سینمای دفاع مقدس درباره شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری سخن گفت.

باشه آهنگر: امیدوارم بتوانم راه سعید سیاح طاهری را در عرصه سینما ادامه دهم

وی درباره شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری یادآور شد: یکی از ویژگی‌های سعید عزیز این بود که بعد از جنگ منتظر نماند تا مثل من رنج بکشد و فیلم بسازد و من امیدوارم شرایطی فراهم شود تا برای ساخت فیلم دفاع مقدسی رنج و عذاب نکشیم و بتوانیم راه شهید سعید سیاح طاهری را در عرصه سینما ادامه دهیم.

همسر زنده یاد شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری در تکمیل صحبت‌های باشه آهنگر کارگردان سینمای دفاع مقدس که از دوستان نزدیک این شهید بزرگوار نیز بوده است، گفت: سعید هنرمندی متعهد بود که تکلیف‌اش با خودش همواره مشخص بود و با شرایط زمانه پیش می‌رفت.

وی ادامه داد: شهید سعید سیاح طاهری از زمان آغاز جنگ تا اعلام قطعنامه در جبهه‌های جنگ به سر برد و بعد از جنگ برخلاف عده‌ای از جنگ رفته‌ها عافیت طلبی را پیش نگرفت و سعی کرد در حفظ خود، خانواده و فرهنگ این سرزمین تلاش کند و بعد هم که جنگ نیابتی غرب در کشورهای منطقه شروع شد با وجود شرایط جسمی نامساعدی که داشت، به جبهه‌های جنگ سوریه و عراق رفت و تجربیات خود را در اختیار جوانان مبارز گذاشت. نکته جالب این بود که با وجود اینکه سعید فردی فعال در عرصه فرهنگ بود، به خاطر توانایی‌هایی که داشت یکی از محورهای عملیاتی بزرگ را به او سپردند. واقعیت این است که سعید سیاح طاهری راه شهادت را انتخاب کرده بود و در‌‌نهایت به آرزوی بزرگ خود رسید.

پس از پایان صحبت‌های همسر شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری، فیلم کوتاهی از فعالیت‌های این شهید بزرگوار روی پرده رفت و در ادامه امیریل ارجمند قطعه‌ای موسیقی با مضمون ۸ سال دفاع مقدس را برای حاضران در سالن فرهنگسرای اندیشه خواند.

مودبیان: افتخار می‌کنم که ۵۰ سال در کنار نصیریان ایستادم

مراسم تقدیر از علی نصیریان به پاس یک عمر فعالیت در عرصه فرهنگ و هنر از دیگر بخش‌های پیش بینی شده در مراسم اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» بود. پخش فیلم کوتاهی از فعالیت‌های علی نصیریان آغازگر این بخش از مراسم بود و در ادامه داریوش مودبیان از شاگردان این بازیگر تئا‌تر و سینما، با اشاره به همکاری با علی نصیریان گفت: ما به عنوان شاگردان علی نصیریان استاد مسلم بازیگری روز و شب از وی قدردانی می‌کنیم و سپاسگذاریم به خاطر اینکه سال‌های سال در کنار ما بود. من افتخار می‌کنم که ۵۰ سال در کنار ایشان بوده‌ام و امیدوارم هر آنچه از نصیریان به یادگار آموخته‌ام به نسل‌های بعد انتقال دهم.

نصیریان پای اعتقاد خود ایستاد

پرویز شیخ طادی کارگردان سینما که در ساخت فیلم «شکارچی شنبه» با علی نصیریان همکاری داشت درباره چگونگی همکاری با این بازیگر گفت: زمانی که فیلمنامه شکارچی شنبه را نوشتم به بازیگران بسیاری پیشنهاد دادم تا در این فیلم بازی کنند اما پس از خواندن فیلمنامه به بهانه‌های مختلف مانند از پذیرفتن کار اجتناب می‌کردند و جالب است که بدانید بسیاری از کسانی که مدعی فرهنگی بودن و روشنفکری داشتند از بازی در فیلم پشیمان می‌شدند تا اینکه علی نصیریان معجزه وار وارد پروژه سینمایی «شکارچی شنبه» شد. یادم هست به این بازیگر خوشنام سینما گفتم که اگر فکر می‌کند که نمی‌تواند بازی کند و یا معذوریت دارد به من شفاف بگوید و نصیریان گفت که پای آنچه اعتقاد دارد می‌ایستد.

پس از پایان صحبت‌های این کارگردان، علی نصیریان در میان تشویق مخاطبان حاضر در سالن به روی صحنه آمد و ضمن تشکر از موسسه شهید آوینی گفت: زمانی که شیخ طادی پیشنهاد بازی در این فیلم را داد، من شمال سر یک فیلم دیگر بودم. ولی زمانی که شروع به خواندن فیلمنامه کردم از ساختار آن خوشم آمد. چون آنچه برای من در بازیگری مهم است اول ساختار فیلمنامه و بعد نقش پیشنهادی است.

بازیگر فیلم «آقای هالو» ادامه داد: فیلمنامه «شکارچی شنبه» آنقدر برای من جذاب بود که بدون وقفه خواندم یادم هست که از ماشین پیاده شدم و رفتم زیر نور چراغ برق و فیلمنامه را خواندم. از سوی دیگر پیچیدگی نقشی که به من پیشنهاد شده بود را دوست داشتم. خیلی‌ها فکر می‌کردند با دریافت پل بسیار حاضر شدم این فیلم را بازی کنم. در حالی که چنین نبوده و نیست فیلمنامه و پیچیدگی کاراکتر‌ها را دوست داشتم و روی تمام شخصیت‌ها تحقیق و پژوهش شده بود.

نصیریان: هنرمندان جوان به فرش قرمز‌ها اهمیت ندهید

نصیریان در ادامه با اشاره به برگزاری دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» گفت: خیلی شگفت زده شدم وقتی دیدم عده‌ای از جوانان مشتاق این جشنواره را برگزار می‌کنند. دوره‌ای که ما کار می‌کردیم خیلی تنها و غریب بودیم و بازوی حمایتی نداشتیم اما خوشحالم این همه انرژی جوان دور هم جمع شدند و کار می‌کنند.

این بازیگر در پایان صحبت‌های خود گفت: به فرش قرمز‌ها و تشویق‌ها اهمیت ندهید چراکه این موارد تزئین سفره هنر است اما آنچه اهمیت دارد خود هنر و البته خلاقیت است.

محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، همسر شهید مدافع حرم سعید سیاح طاهری، همسر غضنفر رکن آبادی از شهدای فاجعه منا، محمد آزاد معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت و جمعی از هنرمندان چون علی نصیریان، داریوش مودبیان، نظام الدین کیایی، محمدعلی باشه آهنگر، سید محمود رضوی، محمد احسانی، امیریل ارجمند، بهرام عظیمی، لقمان خالدی، پرویز شیخ طادی، روح الله حجازی، داریوش یاری، محمد حسین مهدویان، محمدرضا گوهری و... از جمله مهمانان آیین اختتامیه دومین جشنواره فیلم کوتاه «سما» بودند.

کد خبر : ۳۶۱۷۶۴