خبرگزاری کار ایران

مدیر دفتر تئاتر خیابانی خبر داد:

برگزاری هم‌اندیشی تئاتر خیابانی در اواخر اردیبهشت/ استقرار گروه‌های نمایش خیابانی کلید خورد

مدیر دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی از برگزاری نشست هم‌اندیشی تئاتر خیابانی کشور در هفته آخر اردیبهشت ماه در منطقه آزاد اروند خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سامان خلیلیان گفت: استارت موضوع استقرار گروه‌های نمایش خیابانی در این نشست هم‌اندیشی زده می‌شود؛ البته برنامه‌ریزی‌های اولیه آن انجام گرفته است.

خلیلیان تشریح کرد: استقرار گروه‌های تئاتر خیابانی کشور در شکل اجرایی انجام شده تا بتوانیم این گروه‌ها را شناسنامه‌دار کرده و مانند گروه‌های تئاتر صحنه‌ای ثبت کنیم.

او همچنین ابلاغ حکم نمایندگان دفاتر تئاتر خیابانی کشور از سوی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نگاهی به وضعیت تئاتر خیابانی از گذشته تا اکنون و چشم‌انداز آینده آن، آسیب‌شناسی، تهیه یک سند راهبردی و نیز تقدیر از فعالان حوزه تئاتر خیابانی کشور را از دیگر برنامه‌های نشست هم‌اندیشی اردیبهشت ماه دانست.

این کارگردان و نویسنده تئاتری، با اشاره به برنامه‌های سال 95 دفتر تئاتر خیابانی، گفت: علاوه بر برنامه‌های روتین دفتر مانند جشنواره‌ها، امسال برگزاری ورک‌شاپ‌های آموزشی در همه استان‌ها را به صورت جدی‌تر پیگیری می‌کنیم.

خلیلیان ادامه داد: هم‌زمان با برنامه‌های پیش رو، برگزاری چند جشنواره منطقه‌ای هم در دستور کار قرار گرفته است که استان‌های گلستان و یزد از آن میان قطعی شده‌اند.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی با بیان اینکه رایزنی‌هایی را با نهادهای دولتی شروع کرده و با چند وزارت‌خانه وارد بحث شده‌ایم، گفت: اگر ادارات و نهادها واقف باشند که تئاتر خیابانی چقدر ظرفیت دارد برای فرهنگ‌سازی و می‌تواند الگوهای موردنظرشان را با توجه به استقبالی که از تئاتر خیابانی می‌شود، در فرهنگ عمومی جا بیندازد، از این فرصت بیش از این برای انتقال مفاهیم بهره می‌برند.

سامان خلیلیان با اشاره به علاقه‌مندی مخاطبان برای دیدن نمایش‌های خیابانی، گفت: با توجه به شرایط سالن‌ها، هزینه‌ها و امکاناتی که می‌طلبد، تئاترهای خیابانی بهترین راه برای کشاندن مخاطب عام به سوی تئاتر است.

او یادآور شد: در برخی از شهرها، شهرداری‌ها جشنواره‌های تئاتر خیابانی شهروندی راه انداختند اما هنوز شهرهای زیادی هستند که وارد این جریان نشده‌اند، درواقع شهرداری هزینه می‌کند اما سمت و سو و تعیین مسیر باید بهتر از این باشد.

خلیلیان یادآور شد: هم مشغول رایزنی برای گسترش چنین جشنواره‌هایی هستیم؛ زیرا این‌گونه می‌توان تئاتر خیابانی را پرورش داد و تقویت کرد؛ باید به مرحله‌ای برسیم که ارگان‌ها دغدغه‌هایشان را از زبان تئاتر خیابانی بین مردم ببرند و فرهنگ‌سازی کنند؛ راه رسیدن به این هدف بسیار سخت است و مداومت و پیگیری می‌طلبد.

مدیر دفتر تئاتر خیابانی با اشاره به رایزنی با سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت‌خانه بهداشت و درمان و نیز دو ارگان تابعه وزارت نیرو، تصریح کرد: بحران‌ها و دغدغه‌هایی مانند خشک‌سالی و کم‌آبی را که با پیشگیری می‌توانیم جلویش را بگیریم نقطه‌گذاری کرده‌ایم.

خلیلیان خاطرنشان کرد: اگر این توافق و رایزنی جایی به نتیجه برسد، سود دوطرفه دارد هم فرهنگ‌سازی در جامعه اتفاق می‌افتد و هم تولید آثار تئاتر خیابانی رونق می‌گیرد.

کد خبر : ۳۶۱۱۸۵