خبرگزاری کار ایران

هرمنوتیک صوفیانه در تفسیر کشف الاسرار میبدی کتاب شد

کتاب هرمنوتیک صوفیانه در تفسیر کشف الاسرار میبدی؛ تحلیل و بررسی یکی از شیواترین تفسیرهای عرفانی به زبان فارسی، تفسیر کشف‌الاسرار و عدةالابرار رشیدالدین میبدی، مفسر قرن ششم هجری است.

به گزارش ایلنا؛ کتاب هرمنوتیک صوفیانه در تفسیر کشف الاسرار میبدی؛ جنبة هرمنوتیکی یا روش خاص تفسیری - تأویلی و صوفیانة قرآن را از دیدگاه رشیدالدین میبدی مورد بررسی قرار می‌دهد.

هدف نویسنده پرداختن به دو جنبة هرمنوتیک و آموزه‌های قرآنی و تأثیر متقابل این دو در نوشتن تفسیری عرفانی بر قرآن است و به پیوند میان آیات قرآنی، تجربة عرفانی و زبان تفسیر توجه خاصی دارد. وی در این اثر در کنار قرآن و بهره‌گیری از سخنان صوفیان، به احادیث نیز استناد می‌جوید و می‌کوشد نشان دهد که چگونه میبدی از اسرار باطنی قرآن پرده برداشته و حقایق عرفانی آن را کشف کرده است.

میبدی در تفسیر خود، به ظاهر آیات و روایات هم توجه دارد و تفسیرش در واقع آمیخته‌ای از روش روایی و صوفیانه است. او اساس تفسیر خود را بر پایهٔ زبان تمثیلی عرفانی قرار می‌دهد و دریافت معانی حقیقی قرآن را از این راه ممکن می‌داند. آنابل کیلر نویسندهٔ این کتاب، بعضی از آثار دیگر عرفانی به زبان عربی و فارسی را هم در حاشیهٔ بحث‌هایش پیرامون هرمنوتیک صوفیانه مد نظر داشته و تحقیقی جامع به عمل آورده است.

کیلر در تحلیل‌های خود، بحث‌هایی تطبیقی نیز دارد و اندیشه‌های میبدی را با برخی دیگر از صوفیان پیش از او و حتی با سنت‌های مسیحی و یهودی می‌سنجد و از پژوهش محققان غربی بهره می‌برد و به آنها استناد می‌کند.

متن انگلیسی این کتاب در بیست و پنجمین دورة کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در سال 1386 ش. موفق به دریافت جایزة بهترین کتاب خارجی سال شد.

کتاب هرمنوتیک صوفیانه در تفسیر کشف الاسرار میبدی نوشتهٔ آنابل کیلر به ترجمه جواد قاسمی، با پیشگفتار نصرالله پورجوادی از سوی مرکز پژوهشی میراث مکتوب با همکاری بنیاد میبدی در 404 صفحه، قطع وزیری، شمارگان 500 نسخه، بها با جلد شومیز: 260000 ریال، بها با جلد سخت: 360000 ریال منتشر شده است.

کد خبر : ۳۶۰۹۹۹