خبرگزاری کار ایران

واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی در جریان تکذیب‌ها و تاییدها؛

ملانوروزی: واگذاری را شفاها رد کرده‌ایم؛ نیازی به نامه نبود

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی کشور با بیان اینکه نامه‌های دفتر نوسازی و تحول اداری؛ سندیت ندارد و بنا نیست آنچه بخواهند؛ انجام شود، اظهار داشت: این موضوع قبل از عید منتفی شده و ما پاسخ نامه‌ها را شفاها به آنها اطلاع داده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته‌های اخیر خبرهایی درباره واگذاری موزه ملی هنرهای معاصر به بنیاد رودکی منتشر شد. مجید ملانوروزی، (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی کشور) روز چهارشنبه (18 فروردین ماه) در گفتگو با ایلنا، درباره خبر واگذاری موزه‌ هنرهای معاصر به بنیاد رودکی و صحت و سقم آن گفت: این مسئله از سوی معاونت هنری وزارت ارشاد مطرح شده ولی اینکه در چه زمانی و با چه مکانیزمی انجام شود؛ از آن اطلاع خاصی ندارم.

وی همچنین متذکر شده بود که ممکن است این امر با توجه به اینکه درآمدهای موزه به خزانه دولت واریز می‌شود؛ به نفع موزه باشد و معتقدم این اتفاق می‌تواند به اداره‌ی موزه کمک کند و این وظیفه رسانه‌هاست که با کارشناسان مربوطه صحبت کنند و معایب و محاسن این کار را مشخص کنند.

پس از آن بهرام جمالی (مدیرعامل بنیاد رودکی) نیز به خبرنگار ما گفت: چند سالی‌ست که بحث این انتقال مطرح است اما هنوز به طور جدی این مسئله مطرح نشده است.

این درحالی است که روابط عمومی وزارت ارشاد در روز پنجشنبه (19 فروردین ماه) و درست یک روز بعد؛ از شایعه بودن این موضوع خبر داد و با صدور اطلاعیه‌ای سعی کرد هیجانات به‌وجود آمده ناشی از انتشار این خبر را فروکش کرده و به بحث‌های ایجاد شده پایان دهد.

در متن این اطلاعیه آمده بود: از روز گذشته شایعه‌ای مبنی بر انتقال موزه هنرهای معاصر به بنیاد فرهنگی هنری رودکی در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شده است. روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تکذیب این خبر به اطلاع می‌رساند اصولا هر گونه تغییرات در بدنه وزارتخانه‌ها مستلزم تأیید دولت و در برخی موارد تصویب مجلس شورای اسلامی است. بنابراین شایعه مندرج در برخی شبکه‌های مجازی که در این خصوص منتشر شده صحت نداشته و تکذیب می‌شود.

علی مرادخانی (معاون هنری وزیر ارشاد) نیز با گفتگویی با یکی از رسانه‌ها؛ جریان تکذیب خبر منتشر شده را کامل کرد. مرادخانی گفته است: تعجب می‌کنم که چیزی را ناگهان شایع می‌کنند و درباره آن بحث به راه می‌افتد. خود من دیروز در جریان چنین موضوعی قرار گرفتم. وقتی قرار باشد چنین اتفاقی در این زمینه‌ها بیفتد دولت باید تصویب کند و مجلس روی آن نظارت داشته باشد. همین‌طوری که نمی‌شود چیزی را انتقال داد.

او با بیان اینکه این موضوع اساسا یک شایعه است؛ ادامه داد: در خیلی از زمینه‌ها راه‌های برون رفت از مشکلات دولتی مطرح بوده است. حالا شاید تصور کردند ممکن است این راه باشد، ولی به نظر من درست نیست و هر گونه کاری در این زمینه بخواهد برای بهتر شدن اوضاع یک مجموعه انجام شود قطعا یک بحث‌های کارشناسی اساسی لازم دارد، نه اینکه من و شما بخواهیم ناگهان موزه را به بنیاد رودکی منتقل کنیم. بحث مطرح شده در این زمینه خیلی غیرکارشناسی بوده است.

اما جالب آنجاست که باوجود تکذیبه‌های منتشر شده از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد؛ اسنادی منتشر شد که نشان می‌داد جریان واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی با اطلاع مسئولان بنیاد رودکی و شخص معاون هنری یعنی علی مرادخانی از اسفندماه سال گذشته در جریان بوده است. یعنی همان موضوعی که رئیس بنیاد رودکی آن را با خبرگزاری ایلنا در میان گذاشته بود: "چند سالی‌ست که بحث این انتقال مطرح است اما هنوز به طور جدی این مسئله مطرح نشده است."

بر همین اساس و باتوجه به سخنان ضد و نقیضی که با گذشت چند روز در خصوص واگذاری موزه هنرهای معاصر به بنیاد رودکی مطرح می‌شود؛ بار دیگر پای سخنان مجید ملانوروزی (مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی کشور) نشستیم.

او با بیان اینکه این نامه‌ها سند نبوده و بنا نیست هر آنچه که دفتر نوسازی و تحول اداری گفت بشود، انجام شود، اظهار داشت: من در آن زمان ارمنستان بودم. پس از بازگشت، اعلام کردم که این امر امکان ندارد و منتفی است و در مطبوعات نیز این موضوع را منتشرکردیم که به دلیل ساختاری که در این موزه وجود دارد و تابلوها و آثار موجود در آن این امر امکان‌پذیر نیست و اینجا یک مکان اداری نیست که بشود آن را به راحتی منتقل کرد و این مسئله منتفی شد.

او با اشاره به اینکه دفتر نوسازی و تحول اداری شیوه‌های مختلف را بررسی می‌کند و نامه را برای آقای مرادخانی هم ارسال کرد، تصریح کرد: در آن نامه؛ دستوری اعلام نشده و ما هم پاسخی به آن ندادیم. در حقیقت از ما اطلاعات خواستند که ما در پاسخ گفتیم این امر اصلا ممکن نیست و امکان واگذاری وجود ندارد. ما به آنها گفتیم بحثی که در آنجا مطرح شده؛ از نظر ما کاملا منتفی است.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی با تاکید براینکه ما پاسخی در قبال نامه ندادیم، گفت: هیچ‌کدام از موارد خواسته شده را اعلام نکردیم و در سال گذشته گفتیم که موضوع این واگذاری امکان ندارد، این نامه‌ها سندی نیست که مبنی بر انتقال موزه به بنیاد رودکی باشد بلکه در این نامه‌ها از ما هزینه خواسته شده که ما پاسخ نامه را هم ندادیم. زیرا این نامه از لحاظ ما هیچ ارزش حقوقی ندارد.

ملانوروزی با بیان اینکه این مسئله باید به دستور وزیر باشد تا این امر انجام شدنی باشد، خاطرنشان کرد: این موضوع؛ بحثی در دفتر نوسازی و تحول اداری بوده و همیشه نیز از این‌ بحث‌ها در دفتر نوسازی تحول اداری وجود داشته است. زمانی می‌گفتند هیات‌مدیره‌ای باشد، زمانی می‌گفتند بنیاد بیاید اینجا؛ اما به هر حال ما مشکلی در حال حاضر با اداره موزه نداریم و این موضوع قبل از عید منتفی شد و ما پاسخ نامه‌ها را به صورت کتبی ارسال نکردیم و تنها شفاها به ایشان اطلاع دادیم که این امر ممکن نیست چراکه موزه گنجنیه‌ای دارد. اگر قرار باشد این امر صورت گیرد سه الی چهار سال طول می‌کشد تا تابلوها قیمت‌گذاری شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا دفتر نوسازی و تحول اداری شفاها پاسخ شما را پذیرفت و پیگیر نامه‌ها نشدند، ابراز کرد: پیگیر نشدند و اگر هم پیگیر شوند؛ غیرقانونی است. تنها موضوعی بوده که در شورای تحول اداری اتفاق افتاده.  ما از آنها خواستیم نامه را کان‌لم‌یکن کنند و حتما این کارا را می‌کنند و دیگر نیازی نیست که پاسخ کتبی داده شود

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی در پاسخ به اینکه آیا امکان دارد پاسخ یک نامه اداری شفاها داده شود؛ اظهار کرد: بله می‌شود. ما مواردی داشتیم که اگر امکان آن وجود نداشته؛ پاسخ آن را شفاها داده‌ایم. و در خصوص این نامه نیز قرار بود که نامه کان‌لم یکن شود. ما هم لیستی در خصوص کارمندان و هزینه‌ها به ایشان ارسال نکردیم و اگر قرار باشد این کار را انجام دهیم سه الی چهار سال طول می‌کشد تا تابلوها قیمت‌گذاری شود. و این کار اصلا ساده‌ نیست.

ملانوروزی با تاکید بر اینکه از ابتدا نیز با واگذاری مخالف بودم؛ گفت: باید فرصتی باشد تا این موضوع بحث و نقد شود تا مشخص شود بنیاد رودکی؛ بنیادی خصوصی است یا خیر و اساسنامه آن خوانده شود و این فرصت خوبی است تا کار ما نقد کنند. از ابتدا نیز گفتیم از نظر ما واگذاری موزه به هر نهادی منتفی است و در این دوره اتفاق نخواهد افتاد حالا دولت‌های دیگر اگر بخواهند می‌توانند انجام دهند. اگر بخواهد این اتفاق بیفتد باید در مجلس مطرح شود و مصوبه بگیرد. دفتر تحول اداری هم این موضوع را پذیرفته است.

کد خبر : ۳۵۹۷۴۶