خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری محمود صلاحی مطرح شد؛

افتتاح بزرگترین فروشگاه کتاب جهان در اردیبهشت

نشست خبری رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران صبح امروز (دوشنبه 24 اسفند) در ساختمان این مرکز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمود صلاحی ابتدای این نشست گفت: در سال جاری تعداد ۲۸۵ کتابخانه شهرداری تهران به ۸۲ کتابخانه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، الحاق شد و درحال حاضر تعداد کتابخانه‌های زیر نظر این سازمان به ۳۶۷ باب رسیده است.

او ادامه داد: بزرگترین فروشگاه کتاب جهان که درحال حاضر در نیویورک است که ۱۴ هزار مترمربع فضای فروشگاهی دارد اما با راه‌اندازی باغ کتاب تهران، این رکورد شکسته خواهد شد و باغ کتاب از این فروشگاه هم معظم‌تر خواهد بود.

صلاحی با بیان اینکه باغ کتاب فصل بزرگی از فعالیت‌های فرهنگی ۱۰ ساله قالیباف در شهرداری تهران است؛ افزود: مجموعه باغ کتاب هم یک فروشگاه کتاب برای تمامی اقشار و سنین به ویژه کودکان و نوجوانان است و هم در آن فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با کتاب، اجرا و ارائه می‌شود؛ از قبیل بازی‌های کودکانه در ارتباط با کتاب، فعالیت سالن تئاتر با نمایش‌های مرتبط با موضوع کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه و همچنین تالار علم که مشتمل بر چهار سالن اجتماعات است و در آن استادان دانشگاه می‌توانند کارگاه‌های آموزشی خود را برای دانشجویانشان با موضوع کتاب برگزار کنند.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران با ابراز امیدواری به افتتاح باغ کتاب  در اردیبهشت ۹۵، بیان کرد: درحال حاضر این مجموعه در مرحله نصب تجهیزات قرار دارد و فقط خرید قفسه‌های کتاب آن ۱۰ میلیارد تومان خرج برده است. ما امیدواریم ناشران بتوانند کتاب‌های خود را در این فروشگاه کتاب عرضه کنند. فضای مسقف باغ کتاب ۶۵ هزار مترمربع خواهد بود و تاکنون هم صدها میلیارد تومان برای ساخت آن هزینه شده و یا در حال هزینه شدن است.

صلاحی درباره فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری در حوزه موسیقی اظهار داشت: در حوزه موسیقی برگزاری جشنواره بین‌المللی در هفته وحدت با عنوان جشنواره موسیقی پیامبر مهربانی را داشتیم که در 5 فرهنگسرا با 69 اجرا و با مشارکت 9 استان و 8 کشور خارجی بود. اختتامیه آن نیز در فرهنگسرای بهمن برگزار شد.

وی افزود: فرهنگسرای بهمن یکی از استانداردترین سالن‌های تهران است که در سال آینده برنامه‌هایش به تناوب افزایش خواهد یافت.

او درباره برنامه‌های سینمایی این مرکز توضیح داد: ما در این سازمان در قالب برنامه‌های سال آینده خود درنظر داریم تا در ساخت 4 فیلم سینمایی 25 درصد مشارکت کنیم. از ساخت 10 فیلم دیگر هم حمایت 10 درصدی انجام بدهیم. یک پویانمایی هم تولید کرده و 40 فیلم کوتاه 100 ثانیه‌ای هم تولید کنیم.

وی همچنین افزود: در بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران فرهنگسرای کتاب در فضای ۱۲۰۰ مترمربعی برپا می‌شود. ما در دوره اخیر نحوه انتخاب کتاب‌ها را برای مطالعه دانش‌آموزان تغییر دادیم؛ در این دوره ما طی فراخوانی از ۱۸۰ هزار دانش‌آموز پایه هفتم و هشتم تهران که در نهایت ۱۳۰ هزار نفر آنها برای مشارکت در طرح پذیرفته شدند، فهرستی از ۲۰۰۰ عنوان کتاب را برای انتخاب از سوی آنها جهت مطالعه به آنها دادیم.

صلاحی همچنین از اجرای ۱۰۶ عنوان برنامه از سوی سازمان متبوعش در هفته کتاب و کتابخوانی امسال خبر داد و در تشریح دستاوردهای جشنواره «کتابخوانی مجازی» هم گفت: ۵۲۰۰ نفر در این جشنواره شرکت کردند که در پایان به ۱۸ نفر جوایزی اهدا شد.

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به مشارکت سازمان متبوعش در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با برگزاری «هفته فرهنگی تهران» در پایتخت روسیه در سال جاری، در مورد فعالیت‌های قرآنی این سازمان هم گفت: ما در سال جاری شهریه تمامی کلاس‌های قرآن را در فرهنگسراها حذف کردیم و در حال حاضر تمامی این کلاس‌ها به صورت رایگان برگزار می‌شود.

وی افزود: در همه فرهنگسراها هم کانون‌های قرآن با پنج کلاس دایر شد و درکنار آن هم فروشگاه‌های عرضه محصولات قرآنی بعضاً به صورت رایگان و برخی به صورت ۹۰ درصد تخفیف برای ترویج فرهنگ قرآن و عترت ایجاد شد.

محمود صلاحی همچنین گفت: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در بهار سال جاری 1107 برنامه، در تابستان 1245 برنامه، در پاییز 1058 برنامه و در زمستان نیز 1044 برنامه در سطح تهران برگزار کرده است. بر این اساس بیشترین برنامه را در فصل تابستان برگزار کردیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ادامه داد: امسال پردیس سینمایی ملت به‌عنوان کاخ مردمی جشنواره سی و چهارم فیلم فجر فعالیت کرد. سازمان فرهنگی در جشنواره امسال یک فیلم بانام "گیتا" داشت. اما در سال آینده 2 فیلم بلند سینمایی خواهیم ساخت.

صلاحی با بیان اینکه ما در سال جاری ۱۰۰ درصد بودجه خودمان را دریافت کردیم و ۳۷ میلیارد تومان هم بیشتر خرج کردیم که می‌بایست این مبلغ در تراز مالی سازمان ثبت شود، در عین حال گفت: انتظار ما در خصوص افزایش بودجه سازمان در سال آینده، چند صد درصدی بود اما با این وجود خوشحالیم که به همراه سازمان آتش‌نشانی، تنها سازمان‌های تابعه شهرداری تهران هستیم که بیشترین افزایش بودجه را نسبت به سایر سازمان‌های شهرداری داشته‌ایم. ما همچنین سعی می‌کنیم به میزان ۲۵ درصد بیشتر از رقم افزایش یافته فعلی، بودجه خود را ارتقا دهیم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری همچنین درباره حل نمایشگاه و شهر آفتاب گفت: باتوجه به اینکه نمایشگاه پربازدیدی مانند نمایشگاه کتاب در هر جای تهران برگزار شود موجب ایجاد ترافیک خواهد شد و علاوه بر اینکه فضای مجموعه «شهر آفتاب» محیطی مناسب برای برگزاری نمایشگاه‌ها است. همچنین دسترسی‌های آن موجب کاهش ترافیک شهروندان تهرانی خواهد شد. در «شهر آفتاب» ما حدود 60 هزار متر فضای مسقف آماده داریم که مناسب برگزاری نمایشگاه است.

او ادامه داد: چهارشنبه هفته گذشته جلسه‌ای با حضور سیدعباس صالحی برگزار شد و ایشان از محل نمایشگاه شهر آفتاب بازدید کردند و نگرانی‌شان برطرف شد. 10 هزار پارکینگ برای توقف خودروها در شهر آفتاب آماده‌سازی شده و در فاز اول آن که در اردیبهشت ماه بهره‌برداری خواهد شد فضای مسقف با چادر نیز آماده‌سازی خواهد شد.

کد خبر : ۳۵۵۳۳۹