خبرگزاری کار ایران

نقد نمایش «گنجفه» در "نقد تئاتر"

بیست و چهارمین برنامه «نقد تئاتر» در ساعت ۲۱ روز شنبه هشتم اسفند ماه به نقد و بررسی نمایش «گنجفه» به نویسندگی و کارگردانی نوشین تبریزی اختصاص دارد.

به گزارش ایلنا؛ نوشین تبریزی از جمله کارگردانانی است که به تاریخ معاصر ایران علاقمند است و باتوجه به ‌شناختی که از آن دارد، هر بار در آثارش برهه‌ای از تاریخ را مدنظر قرار داده و آن را به تصویر کشیده است.

نمایش «گنجفه» نیز در بستری تاریخی از 1315 تا شهریور 1320 و زمانی که متفقین به ایران حمله کردند را به تصویر می کشد و موقعیت سیاسی ـ اجتماعی ایران در سال‌های پایانی جنگ جهانی دوم را روایت می‌کند. در خلال این زمان داستان چند آدم مختلف روایت می‌شود که همگی در ارتباط با هم هستند و داستان زندگی‌شان درهم تنیده است.

تبریزی درباره این نمایش گفته است: «من قصه اصلی را نوشتم و بعد تصمیم گرفتم آن را در چه بخشی از تاریخ قرار دهم. ضمن اینکه در نمایش، چند برهه از تاریخ را کار کردم. این دوره به واسطه تاثیرات جنگ جهانی دوم، ایدئولوژی‌ها و تفکراتی که از غرب آمده بود و سیطره دولتی‌ها و خان‌زاده‌ها بر مردم، زمینه مناسبی برای روایت این اثر به وجود آورد. این اتفاقات تاثیر اجتماعی بسیار پررنگی بر زندگی آدم‌های آن زمان داشته است ... من هیچ‌گاه قضاوت نمی‌کنم. مواردی را مطرح می‌کنم و می‌گذارم مخاطبم از آن زاویه دید به آن موضوع بنگرد. حال اوست که تصمیم می‌گیرد.»

الهام شعبانی، پریسا محمدی، فریبا خادمی، یعقوب صباحی، محمدرضا مالکی، افشین سلیمان پور، پژمان عبدی و مجید آهنگران در نمایش "گنجفه" ایفای نقش می‌کنند.

این نمایش تا ۱۸ اسفندماه در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر بر صحنه است.

در برنامه روز شنبه؛ اردشیر صالحپور، پونه عبدالکریم زاده و نوشین تبریزی حضور دارند.

«نقد تئاتر» از مجموعه برنامه‌های «نقد چهار» است که ساعت ۲۱ روزهای شنبه و یکشنبه هر هفته به طور زنده و تکرار آن پس از اذان ظهر روز بعد، از شبکه چهار پخش می‌شود.

تهیه‌کنندگی این برنامه را مجید گیاه‌چی و اجرای آن را عطاالله کوپال برعهده دارند.

کد خبر : ۳۵۰۵۴۴