خبرگزاری کار ایران

پیشینه تاریخی زندگی مردم و طبیعت هرمزگان در «راه دور دریا»

شبکه مستند سیما در بیست و سومین قسمت از مجموعه «گنجینه» دو قسمت دیگر از مستند «راه دور دریا» ساخته حسن بنی‌هاشمی را روی آنتن می‌فرستد.

به گزارش ایلنا، با برگزاری مراسم بزرگ «می‌م مثل مستند» و تقدیر از گنجینه‌های سینمای مستند ایران، در همکاری با مرکز آرشیو سازمان صداوسیما، مستندهای برگزیده دهه‌های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ از مستندسازان بر‌تر ایران برای پخش در برنامه «گنجینه» انتخاب شده‌اند و مراحل مرمت این آثار در حال انجام است.

برخی از این مستند‌ها تا به حال از تلویزیون پخش نشده‌اند و در قالب «گنجینه» با اجرای پریوش نظریه برای نخستین بار روی آنتن می‌روند.

این برنامه که دو هفته پیش قسمت‌های اول و دوم «راه دور دریا» را پخش کرده بود، این بارقسمت‌های سوم و چهارم این مجموعه را برای پخش در نظر گرفته است.

 «راه دور دریا» از نظر هرمزگان‌شناسی و مردم‌شناسی جنوب مجموعه‌ای ارزشمند است و اگر چه قومیت درکانون بررسی بنی‌هاشمی نیست اما نیروی پیوند فرهنگی جمعی و ماهیت همبستگی قومی در مرکز توجه او قرار دارد.

با تحلیل این مجموعه می‌توان به عمق نگاه او درباره قومیت پی برد. کارگردان در این مجموعه مستند پیشینه تاریخی مناطق هرمزگان، زندگی مردم و طبیعت زیبا، بکر و خشن هرمزگان را به خوبی نشان می‌دهد.

مجموعه «گنجینه» ساعت۲۱ روز چهارشنبه ۲۸ بهمن ماه از شبکه مستند سیما پخش می‌شود. تکرار این قسمت پنجشنبه ۲۹ بهمن ساعت ۱۵ و جمعه ۳۰ بهمن ساعت ۹ صبح خواهد بود.

کد خبر : ۳۴۷۷۳۲