خبرگزاری کار ایران

هنوز باید درباره آزادی بنویسیم/ حال کتاب در کشور ما خوب نیست

رئیس جمهور از وضعیت کتاب در کشور گله کرد و گفت: چرا در نشر و طبع و نوشتن کتاب و در خواندن کتاب امروز دچار مشکل هستیم و چرا تیراژ کتاب پایین است؟ وقتی تیراژ کتاب پایین است، ناشر، مولف و کتابفروشی‌ها دچار مشکل می‌شوند، با این وضعیت چطور باید جامعه را به کتابخوانی تشویق کرد؟

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در مراسم سی و سومین دوره جایزه کتاب سال که عصر امروز (18 اسفندماه) با حضور نویسندگان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر برگزار شد؛ با بیان اینکه بسیار خوشحالم در روز پیروزی انقلاب اسلامی در جمع شما اصحاب قلم و فرهیختگان جامعه هستم، اظهار داشت: در تاریخ علم و در تاریخ دانشگاهی کشورمان، کتاب جایگاه ویژه‌ای دارد. ممکن است امروز در برخی از کشورها، روزنامه، مجله، رساله و مقاله بسیار تاثیرگذار باشد و در کشور ما نیز چنین است، اما در تاریخ علم کشورمان، همواره کتاب جایگاه خاص و ویژه دارد.

او با بیان اینکه افتخار ما این است که معجزه پیامبرمان کتاب است و یکی از نام‌های قرآن، کتاب است، متذکر شد: ما دارای کتاب آسمانی هستیم که شروع آن با خواندن و قرائت است و افتخار می‌کنیم به دینی که همواره ما را به علم و دانش دعوت کرده است و برای علم مرزی نشناخته است؛ چنانچه برای هنر و اخلاق نیز مرزی وجود ندارد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره دین اسلام گفت: دین ما همان دینی است که به ما گفت هر جا حکمت و دانش و معرفت است، به دنبال آن باشید.

روحانی با یادآوری خاطراتی از انقلاب اسلامی تاکید کرد: ما در آستانه جشن‌های انقلاب هستیم اما هنوز در بسیاری مفاهیم اتفاق نظر وجود ندارد، لذا لازم است انقلاب را معنا کنیم و انقلابی بودن را تفسیر کنیم.

رییس جمهور این پرسش را مطرح کرد که چه کسی انقلابی است و انقلابی بودن چیست؟ و افزود: همه ما برای استقلال،‌ آزادی و جمهوری اسلامی به خیابان آمدیم، اما هنوز لازم است درباره آزادی بگوییم و بنویسیم و آن را تفسیر کنیم و هنوز هم درباره استقلال و جمهوریت نظام سخن بگوییم.

رییس دولت یازدهم خاطرنشان کرد: البته همیشه نظرات مختلف و همچنین منتقدان وجود دارند و عیبی هم نیست، اما باید کاری کنیم مخالف، معاند نباشد. هر کسی دارای اندیشه و فکر خاص است و ما نمی‌توانیم همه را در یک اندیشه و فکر خاص قرار دهیم.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اساسا اگر کلمه اختلاف، به معنای تضارب آرا باشد و نظری نقد شود، باعث رشد اندیشه و فکر خواهد بود، گفت: افتخار می‌کنیم متعلق به کشوری هستیم که از دیرباز اهل کتاب و کتابخانه بوده است.

او با بیان اینکه اگر به قرن‌های قبل برگردیم، جوامع ما دارای افتخارهای عظیم بودند، گفت: ما حتی در برخی کشورهای همسایه و در بعضی شهرهای هندوستان کتابخانه‌هایی داریم و چندین جلد کتاب خطی به زبان فارسی در آنها وجود دارد که این موضوع نشان می‌دهد مردم اهل فکر و اندیشه بودند.

رییس جمهوری با ذکر این نکته که  در  اقتصاد، شاخص‌های روشنی در رونق اقتصادی تا رشد اقتصادی و تورم بیکاری و ده‌ها شاخص دیگر داریم؛ یادآور شد: امروز نیز یکی از شاخص‌های توسعه کشور کتاب و کتابخوانی است و بی‌تردید کتاب می‌تواند از شاخص‌های رشد جامعه در همه بخش‌ها باشد.

روحانی به سخنان جنتی در مورد وضعیت نشر و کتاب اشاره و تصریح کرد: آن‌طور که وزیر ارشاد بیان کرد حال کتاب و طبع و فروش آن چندان خوش نیست، اگر حال کتاب خوش نباشد، یعنی در مسیر رشد و تعالی جامعه با مشکل مواجه هستیم. چرا در نشر و طبع و نوشتن کتاب و در خواندن کتاب امروز دچار مشکل هستیم و چرا تیراژ کتاب پایین است؟ وقتی تیراژ کتاب پایین است، ناشر، مولف و کتابفروشی‌ها دچار مشکل می‌شوند، با این وضعیت چطور باید جامعه را به کتابخوانی تشویق کرد؟

او با بیان اینکه کتاب باید در صحنه رقابت قرار گیرد، اظهار داشت: همه باید برای این مسیر رقابت تشویق شوند. این رقابت نه رقابت در سطح کشور، بلکه رقابت در سطح منطقه و سطح جهان باید باشد.

رییس دولت یازدهم با بیان این موضوع که یک زمانی وقتی کتابی از یک نویسنده در مصر و قاهره منتشر می‌شد، بلافاصله در قم به دنبال ترجمه و خواندن و ترجمه و تفسیر آن بودند، گفت: امروز هم اگر وارد رقابت نشویم، نمی‌توانیم وارد مرحله‌ای قرار بگیریم که کتاب ما تحول‌آفرین باشد.

رئیس جمهور افزود امروز از برکت فضای جدید و مجازی، تتبع و جست‌وجو آسان شده است، اما آیا تالیف و سخنِ نو گفتن و تولید علم و گفتنِ اندیشه نو،  در حال افزایش است؟

روحانی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم تالیف و سخن نو گفتن و تولید علم افزایش پیدا کند، باید فضا را در جامعه باز کنیم. باید نقاد برای آینده زندگی خود نگرانی نداشته باشد و فضای جامعه به گونه‌ای باشد که نقاد نه خوفی دارد و نه ترسی.

رییس دولت تدبیر و امید افزود: باید فضای پژوهشگاه و دانشگاه و فضای طبع و تحقیق را بازتر کنیم و همه را تشویق کنیم و قبول کنیم که هیچکس در بیانِ نظر معصوم نیست. هر سخنی می‌تواند نقد یا کامل شود و در فضایی می‌توانیم نقد و صحبت کنیم که هیچ کس به فکر حذف دیگری نباشد.

روحانی با بیان اینکه همه مردم، همه افکار و جناح‌ها در سایه تحمل باید بتوانند همدیگر را تحمل کرده و از افکار هم استفاده کنند، اظهار داشت: اگر شرایط به گونه‌ای باشد که یک گروه از حذف دیگران لذت ببرند، در آن جامعه پیشرفت نخواهد بود. جوامعی به پیشرفت رسیدند که نقد و نظر در آن آزاد بوده است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یاداور شد: اکنون در آستانه انقلابی هستیم که شعارش آزادی بوده و آزادی نقد افتخارمان بوده است. باید از همان مدرسه دانش‌آموزانمان را در فضای آزادی نقد و نظر قرار دهیم.

او گفت: اگر دانش‌آموز، معلم، و مردم قوای حاکم را نقد کنند، آن جامعه در مسیر تعالی خواهد بود. ما خواندن کتاب و تشویق به کتاب را باید از مدرسه آغاز کنیم و اگر دانش‌آموز را تشویق به کتابخانه کردیم، می‌توان جامعه را به سمتی هدایت کرد که کتاب جزو سبد ضروریات خانواده باشد.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: اگر مردم را به سمت کتاب هدایت کنیم، وضع نشر کتاب و نشر می‌تواند نجات یاید.

کد خبر : ۳۴۵۰۳۵