خبرگزاری کار ایران

در نشست نقد و بررسی فیلم "امکان مینا" مطرح شد؛

یکسونگری و تک‌صدایی سیاسی برای هنر مضر است

کمال تبریزی با اشاره به تنوع فیلم‌ها، نگاه‌ها و سوژه‌ها در جشنواره امسال گفت: این تنوع را باید حفظ کنیم و گرایش‌های خاص را به سینما تحمیل نکنیم. همه چیز زمانی که تکراری می‌شود؛ ملال‌آور است و یکسویه‌نگری و تک‌صدایی که در عالم سیاست هم وجود دارد؛ برای فرهنگ مضر است.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری فیلم "امکان مینا" ساخته کمال تبریزی با حضور فرهاد توحیدی، منوچهر محمدی و میلاد کی مرام ظهر امروز (هفدهم بهمن ماه) در برج میلاد برگزار شد.

تبریزی درباره انگیزه ساخت این فیلم گفت: انگیزه اصلی من اشاره کردن به موقعیتی بود که درحال حاضر با به وجود آمدن گروهک داعش با آن مواجه هستیم. این جریان سیاسی که به‌وجود آمد؛ روش رفتاری مردم را هدف قرار داده و خانواده‌ها را نابود می‌کند.

وی اضافه کرد: داعش درست شبیه اتفاقی است که در دهه شصت ایران باوجود گروه‌های سیاسی تجربه کرد. ما در واقع یک نوع جریان داعش را درآن دوران تجربه کردیم.

تبریزی درباره فیلم‌های این دوره جشنواره فیلم فجر که تنوع موضوعی و ساختاری دارند؛ گفت: در این جشنواره با همه نوع فیلم و نگاه‌های مختلف روبه رو بودیم و این دستاورد خوبی برای سینماست. کم دوره‌ای را سراغ داریم که تا این اندازه تنوع و نگاه در آن وجود داشته باشد.

کارگردان امکان مینا با اشاره به اینکه تنوع موضوع باعث بالندگی و رشد سینما می‌شود؛ ادامه داد: این تنوع را باید در سینما حفظ کنیم و گرایش‌های خاص را به سینما تحمیل نکنیم و تنها یک جریان خاص را ترویج دهیم. همه چیز زمانی که تکراری می‌شود ملال‌آور هم می‌شود.

وی با تاکید بر ادامه مسیری که آغاز شده؛ افزود: هر چیز نویی که تجربه جدید داشته باشد برای مسیرهای آینده سینما راه را باز می‌کند. ما در سینما به ژانرهای مختلف نیاز داریم و یکسویه‌نگری و تک‌صدایی که در عالم سیاست هم وجود دارد برای عالم فرهنگ مضر است.

تبریزی افزود: امروز که شاهد این تنوع هستیم اتفاق خوبی برای سینما رخ داده و می‌توان به آینده‌اش امیدوار بود.

محمدی با اشاره به اینکه جریان فرقه‌گرایی محدود به یک دوره نیست؛ درباره طرح این فیلم گفت: اگر جامعه در دهه شصت دربرابر آن سازمان ایستادگی نمی‌کرد وضعیتی مثل سوریه و عراق را در ایران شاهد بودیم.

وی ادامه داد: زمانی که گروهک‌ها و فرقه‌ها دچار رفتار افراطی و رادیکالی می‌شوند برای جامعه خطرناک است. لذا باید در برابر تفکر فرقه‌گرایی به هر شکل که انسان را از آزادی و قدرت انتخاب دور می‌کند؛ ایستاد و این موضوعی بود که مرا جذب این فیلمنامه کرد.

توحیدی نیز در ادامه نشست گفت: انقلاب ایران با سه شعار اصلی استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در بهمن ماه 57 پیروز شد. آن چیزی که موجب قیام مردم شد آزادی بود وگرنه مشکل نان و آب چیزی برای ترغیب مردم نبود.

وی؛ نقش گروه سازمان یافته را در رادیکالیزه کردن فضای جمهوری اسلامی در درجه اول مهم دانست و گفت: به تعویق افتادن پروژه دموکراسی و مردم سالاری در این کشور را باید از چشم این فرقه دانست.

کی مرام نیز از حضور در نقش خبرنگار و همکاری با کمال تبریزی ابراز خرسندی کرد.

کد خبر : ۳۴۴۵۸۳