سرمایهگذاری ۴۵ درصدی سازمان تبلیغات اسلامی در فیلم "دلبری"
نشست خبری فیلم "دلبری" ساخته سیدجلال اشکذری صبح امروز (چهارشنبه ۱۴ بهمن) در سالن کنفرانس مرکز همایشهای برج میلاد با حضور عوامل آن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا؛ سیدجلال اشکذری (کارگردان) در ابتدای این نشست گفت: ایده اولیه فیلم از چند سال قبل به ذهنم خطور پیدا کرده بود ولی به دلیل اینکه سعی کردم به سمت فضا نو و جدید آن را سوق بدهم، مقداری کار را برای من سخت کرد.
او ادامه داد: شاید شخصیت اصلی فیلم حال و هوای فیلمنامه را مال خود کرده است. وقتی ۷۰ درصد فیلمنامه نوشته شده بود، سیدمحمود رضوی آن را مطالعه کرد و پس از نگارش یک ساله آن ایشان برای ساخت فیلم راغب شدند. براساس تعاملاتی که انجام گرفت ۳۰ درصد باقی مانده فیلمنامه نیز نگارش شد و ما وارد مرحله فیلمبرداری شدیم.
سیدمحمود رضوی (تهیهکننده فیلم دلبری) در ابتدای صحبتهای خود گفت: به همسران شهدا کمتر پرداخت شده بود و این فضا عاشقانه را کمتر مشاهده کردیم و بخش کارگردانی و هنگامه قاضیانی با سختیهای زیادی در این فیلم نقشآفرینی کرده بودند لذا فضا برای جنس عاشقانه این فیلم برای ایفا آن خیلی سخت بود.
او ادامه داد: فیلم دلبری قرار بود بهطور کامل در موسسه سیمای مهر ساخته شود اما به خاطر سوژه، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی سهم ۴۵ درصدی سرمایه گذاری اثر را به خاطر مضمون کار به عهده گرفت که این اتفاق در زمان آقای بیگلری در سازمان توسعه سینمایی سوره افتاد.
هنگامه قاضیانی در ادامه نشست بیان کرد: در این چند سال فیلم سینمایی بر مبنای مونولوگ نداشتیم و ۷۰ درصد این فیلم مونولوگ است که برای من تجربه بسیار خوبی بود. من خوشحالم که در یک محیط محترم رعایت شئونات انسانی که این روزها باید بر آن تکیه زیادی کنیم، کار کردم و میتوانم بگویم که تمام سکانسها را به معنا و مفهوم واقعی کلمه زندگی کردم.
وی افزود: عادت ندارم که از اشک مصنوعی برای صحنههای بغض آلود و گریهدار استفاده کنم بنابراین در این فضا کار بسیار سخت و مشکلی داشتم که شرایطی را برای شخصیت طوبی به عنوان یک روح بزرگ خلق کرد که به اعتقاد من یکی از شخصیتهای ماندگار این دهه سینماست. خوشبختانه کارگردان و عوامل مجموعا کمک کردند تا شرایط برای خلق «طوبی» تسهیل شود.
منتقد نشست نیز در پایان بیان کرد: این فیلم همان سبک زندگی که رسانههای رسمی و حوزه هنری دوست دارد ترویج دهد را نشان داد از تعداد بچه تا پوشش و روابط خانوادگی. البته باتوجه به سرمایهگذاری حوزه هنری میتوان چنین انتظاری را داشت.
او ادامه داد: اینکه صرفا به ماجرای فیلم تک شخصیتی نگاه شود به خودی خود ارزشمند نیست و از طرفی هم کار سهل و ممتنعی است. به اعتقاد من؛ اگر چنین محتوای داستانی با بازی هنگامه قاضیانی در یک فضای نمایشی روی صحنه اتفاق میافتاد ما شاهد یک کار درخشان بودیم اما نکته اینجاست وقتی عناصر سینمایی و پروداکشنهای بزرگ سینما حذف میشود ما در مدیوم تصویر چه چیزهایی را باید جایگزین آن کنیم؟