خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با ایلنا مطرح شد؛

پیشنهاد بودجه 600 میلیاردی برای سال آینده سینما/آغاز رایزنی‌ برای تامین منابع مالی فیلمخانه ملی

مدیرکل برنامه‌وبودجه و تحول اداری سازمان سینمایی با بیان این مطلب که برای بودجه سال آینده سازمان بودجه‌ای 5 برابر امسال را پیشنهاد داده‌ایم؛ گفت: برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از پروژه "فیلمخانه ملی" در تلاش هستیم ردیف تملک و دارایی را از وزارت‌خانه جدا کنیم و در بودجه سازمان سینمایی بگنجانیم.

علی جعفری (مدیرکل برنامه‌وبودجه و تحول اداری سازمان سینمایی) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده سازمان سینمایی را شش برابر بودجه امسال اعلام کرد و گفت: در لایحه سال آینده بودجه 600 میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم. در برنامه سال آینده علاوه بر "حمایت از سینمای ملی"برنامه" ارتقای دانش فناوری‌های نوین صنعت سینمای کشور" و برنامه پژوهش‌‌های کاربردی را در لایحه بودجه سال 95 ارائه داده‌ایم.

وی ادامه داد: در صورتی که سه برابر بودجه امسال هم تصویب شود؛ می‌توانیم 13 فعالیتی که در زیرمجموعه این دو برنامه جدید قرار دارد را تحقق ببخشیم.

جعفری با تاکید بر این مطلب که بودجه پیشنهادی را در پژوهش، آموزش و ارتقای تکنولوژی سینما هزینه خواهیم کرد، افزود: براساس این برنامه‌های جدید نیروهای جدید و با استعداد را در قالب تفاهمنامه از طریق زیرمجموعه‌ها و موسسات تابعه سازمان سینمایی آموزش خواهیم داد و سینماگران با دانش روز مجهز خواهند شد. همچنین فرصت برای هنرآموزان جهت فراگیری فنون روز دنیا فراهم خواهد شد.

مدیرکل برنامه، بودجه و تحول اداری سازمان سینمایی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه قسمت عمده این برنامه مربوط به اهداف مدرسه ملی سینما می‌شود آیا بودجه‌ای مختص به آن درنظر گرفته خواهد شد؟ گفت: مطمئنا بخشی از برنامه‌های جدید ما زیر لوای مدرسه ملی سینما انجام می‌شود که البته در قالب تفاهمنامه‌ای که در بالا اشاره کردم؛ خواهد بود.

جعفری در پاسخ به این سوال که باتوجه به روند نزولی قیمت نفت در صورتی که بودجه سال  آینده سینما افزایش نداشته یا کاهش پیدا کند، برنامه مشخص سازمان سینمایی چه خواهد بود و کدام بخش از هزینه‌های سازمان در اولویت حذف قرار خواهند گرفت؟ گفت: ما با توجه به بودجه نهایی که مصوب می‌شود برنامه‌ریزی خواهیم کرد. اولویت‌بندی در انجام فعالیت‌ها با درنظر گرفتن موضوع فوق انجام شده که پس از نهایی شدن بودجه، آنها را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان این مطلب که از بودجه 106 میلیارد تومانی سال جاری حدود 70درصد تحقق پیدا کرده است، در این باره که چه میزان در تولید هزینه شده است؟ گفت: از بودجه در یافتی طی سال 94 حدود 15% از طریق مبادله موافقت‌نامه با سازمان صرف هزینه‌های جاری سازمان می‌شود. مابقی بودجه مصوب به فعالیت‌های سازمان اختصاص داده شده که در رابطه با این توزیع بخش تولید از اهمیت بیشتری برخوردار است.

جعفری در باره اینکه بهره‌برداری از فیلمخانه ملی سینمای ایران به چه میزان بودجه نیاز دارد؟ گفت: 95 % ساختمان فیلمخانه ملی ساخته شده است و برای تکمیل 5درصد باقی مانده به 6تا7 میلیارد تومان بودجه نیاز است که باید تامین اعتبار شود. علاوه بر این، برای تامین تجهیزات که عمدتا باید از خارج وارد شوند به منبع مالی بالغ بر 20 میلیارد تومان نیاز داریم.

جعفری تصریح کرد: برای بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این پروژه در تلاش هستیم ردیف تملک و دارایی را از وزارت خانه جدا کنیم و در بودجه سازمان سینمایی بگنجانیم.

وی درباره اینکه آیا این مورد در لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده لحاظ شده است یا خیر؟ گفت: به این دلیل که اجازه ردیف تملک ودارایی به ما داده نشده، در لایحه پیش‌بینی نکردیم اما مکاتباتی را در این‌باره با وزارتخانه و سازمان‌های مربوطه انجام داده‌ایم.

کد خبر : ۳۳۱۹۳۸